• Ankissen

Köper du den dyra eller billiga färsen?

Igår på Willys skulle jag och mannen köpa bland annat köttfärs (blandfärs). Det fanns små förpackningar (1000 gr) som hade sitt ursprung i Sverige. Dessa kostade dubbelt så mycket som en förpackning på 2000 gr med ursprung i Danmark/Irland.

Vilken av dessa färser köper du? Motivera gärna...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper du den dyra eller billiga färsen?
  • Ankissen

Köpte själv den dyra, för att jag tycker det är så skräckinjaganade att handla färs från andra länder en Sverige. Etik, transport, galna kosjukan, för att nämna några grejer jag tänker på.

• La Lola

Om jag nu köper färs i afärren blir det den svenska.

Men vi har frysen proppad med älgfärs så här köps ingen färs i affären.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Kristall V

den billiga...tror inte djuren har det bättre i Sverige.

Om det fanns skulle jag allra helst köpa argentinskt eller brasilianskt kött, för de djuren har det verkligen bra och det märks också på köttet, det är MYCKET godare.

• lövet2

Vi satsar alltid på dyrare köttfärs av bättre kvalitet. Jag beställer 5-6 kg på ICA, och när köttet kommer, så maler de det medan jag väntar. Färskt och fint!

• maurica

Den dyra, helst ekologiska och närproducerade, köttfärsen från Sverige blir det för vår del. Skulle aldrig köpa irländsk färs, mtp de senaste årens rapportering om galna kosjukan etc. Rent miljömässigt känns det ju också konstigt att köpa köttfärs som fraktats från ett annat land, vuxit upp med att föräldrarna köpte kött av bönder i trakten (el älgkött av de som jagade), skulle helst göra så idag med om jag kunde, vi hade ju full insyn i hur djuren behandlades, att de fick gå ute osv.

• redneck girl

oftast köper vi direkt på en gård (nötfärs).annars så köper vi älg eller tom får,då pappa är jägare.men vi om vi skulle köpa i affären så håller vi oss till svenskt kött.

• Tina A

Alltid svenskt kött helst närproducerat för miljöns skull och för att gynna de lokala bönderna.
    Helst köper jag de från köttbutiken

Svar på tråden Köper du den dyra eller billiga färsen?