• Meria

Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?

Loke fyllde 1 på julafton 2007. ATT han skulle ha en present var självklart, men det vi köpte var badleksaker som lät. Inga dyra grejer... Det har vi inte köpt till lillebror heller som fyller 1 nästa vecka, ett litet tåg i plast.

Lite dyrare har det blivit nu när Loke fyller 3 Men desto roligare för han förstår grejen lite bättre än vad han gjorde de första två åren Så en symbolisk grej tycker jag, men att kosta på sig en massa de första åren förstår jag inte. Upp till var och en dock, som vanligt

• Meria

Men det känns som att det är en tävling över hur bra förälder man vill vara. Samma sak som de där "mitt första år"-böckerna, videofilmning, hur många kort man tar, upplevelser som bevaras i olika saker osv osv i all oändlighet. Alla med samma motivering "men tänk om barnet kommer om X år och frågar vad han/hon gjorde när..."

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om vad jag fick när jag fyllde 1. Eller vad jag fick min första jul när jag var 10 månader. Jag antar att jag dreglade mest och tuggade på papprena ändå. Hade de inget kalas förstår jag. Helt. Men det är väl bara jag (och ja, innan jag blir skjuten - vi HADE kalas för första sonen och kommer ha det för andra också).

• Meria

Alla resonerar olika Jag menade inte att det är fel att ha en "mitt första år"-bok eller att ta kort. Men en del böcker är enorma med detaljer om precis allt... Menar bara att det gärna går till överdrift med allt man ska ha som minne.

Jag hade också ett gosedjur från när jag var liten, men den hade jag fått när jag fyllde 4 och hängde med flera år.

Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?