• avocadomacka

Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?

Vad tycker ni?
    Tänker ni ge era barn (som inte lärt sig uppskatta presenter ännu) julklappar/födelsedagspresenter.

Känns så onödigt tycker jag! Min son har massor med leksaker. Han fyller år dagen innan julafton, och alla undrar vad vi ska ge honom i presenter så att de inte köper samma sak.

Jag har bara köpt 2 pekböcker. Han kommer tycka pappret och snöret är roligare... Dessutom kommer han ju få presenter ändå av släkt o vänner.

Så, vad tycker ni? Ger ni era småbarn presenter? Om ja, varför?

PS. jag menar leksaker. Kläder "räknas" inte riktigt som present ds

• Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?
  • Juppepuppe

nej, det tycker jag inte att man måste. Jag hade gett på julafton eftersom andra får, då tror jag att barnet också blir glad av att få, men det räcker ju med en liten present.

• avocadomacka
    Juppepuppe skrev 2009-12-01 13:31:07 följande:
    nej, det tycker jag inte att man måste. Jag hade gett på julafton eftersom andra får, då tror jag att barnet också blir glad av att få, men det räcker ju med en liten present.
    Fast min lille kille förstår inte skillnaden av att leka med lite presentpapper och att öppna en present...
  • Miim

Vi har inte gett våra barn "stora" presenter de första åren.
    I stället har vi köpt fonder för framtida inköp av cyklar och sånt.
    Det är faktiskt förs i år som våran 4 åring har visat intresse för leksaker och velat göra en önskelista till tomten.

• Augustiblomman

Måste och måste... mina barn är små och begriper sig inte på presenter, men visst får de alltid NÅGOT. Något som vi köpt ändå, för det är ju alltid kul med papper, snöre och tomma kartonger!

• skruttan35

vi har köpt presenter till våra små... men bara något litet för det räcker.
    när den äldsta var 6mån vid jul fick han en badanka och en pekbok.
    våran andra son kommer att vara 8mån vid jul och han får en elksak + en badbok.

• Pyttismamman

Japp här köps det julklappar och födelsedagspresenter till småttingar. Jag har själv kvar en del av de saker JAG fick i ett-årspresent/första julen så för mig käns det viktigt att ge dottern den möjligheten också. Hon kanske inte uppskattar sakerna så mycket just nu men när hon blir lite större.

• tebax

Vår son fyllde nyss ett år och han älskade att öppna paket. Snöret och pappret sket han i han var mer nyfiken på själva leksakerna så Ja vi kommer köpa massa roliga julklappar.

• farytale

Min nr 3 är född 7 dec och han fick julklapp samma år, 2,5 vecka gammal. Har aldrig ens haft tanken att INTE ge han någon julkalpp. Tror han fick bitringar och sånt som han snart skulle ha användning för.

• Mickiz85

Min son kommer va exakt 6 mån på julafton =) och jag kommer aboslut köpa julklappar..leksaker och kläder =) men jag gör det för det är kul ..men självklart tycker jag inte man måste när dom är så små..

• suomigirl

mina barn har absolut fått presenter när det fyllt 1 år! det är ju stora dagen massa massa!!

På deras första jul... det är ju oxå nått speciellt. Första e alltid första!
    Min son va 8 månader första julen, då fick han bland annat:
    pulka, klossar, pussel, filmer, böcker, hund som man kan dra och som skäller m.m

Min dotter va bara 2 månader men fick massor iaf.
    nappar, napphållare, fotoalbum, böcker, låtande leksaker m.m

jag skulle inte kunna tänka mig att inte ge dom...
    det är fint under granen, man får fina bilder som dom kan titta på när dom blir stora. "Här e din första jul" " här fyller du 1 år" bland annat bild på när småttingarna är i tomtens knä/famn... det e kul för dom o se!

Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?