• Gargamella

Eget rum utan fönster?

Vill i MKT god tid innan syskonet kommer, att vårat hjärtegryn ska flytta till eget rum och ny säng. Vill för allt i världen inte att han ska känna sig utslängd för att det kommer någon ny. (Börjar nästan gråta när jag tänker på det, hormonkänslig... hehe)
    Till saken hör att vi inte kommer hinna få klart det nya våningsplanet. Vi har ett litet rum på samma plan som just nu är förråd. Storleksmässigt perfekt! MEN, det finns inget fönster. Kan man bo i ett rum utan fönster? (Utan att gå in på detaljer vill vi helst inte sätta in fönster heller, eller kan kanske inte ens)

Eller bo och bo, kan kommer ju (förhoppningsvis) sova där, men jag antar att han sen mest kommer leka där vi är iaf och det gör absolut ingenting. Men han kan iaf förvara sina saker där och ha egen bokhylla osv...
    Klart det funkar, säger sambon. Han ska ju inte bo där resten av barndommen heller, nästa våning ska ju göras klar... Och jag är skeptisk som vanligt.

• Svar på tråden Eget rum utan fönster?
  • AnneSophie

Hmm....alltså jag hade ju fått nippran om jag inte hade fönster omkring mig men ett barn kanske inte bryr sig? Vet att det har byggts bostadsrätter i mångmiljonklassen här i stan där ett av sovrummen (!) inte har fönster.

Gör rummet mysigt, med mycket belysning i olika former och se det som ett sovrum snarare än lekrum kanske...

• ThisIsMe

Visst kan man bo i ett rum utan fönster om man inte ska spendera hela dygnet där.

• Gargamella

Ja det är så jag tänker också. Att JAG skulle få fnatt. Men om jag tänker att jag bara skulle sova där, ja då spelar det nog faktiskt ingen roll. Resten av vårat hur är typ bara fönster... Och det viktigaste är ju nog sovplats och leksaksförvaring. Leka får han gärna göra på andra ställen...

• M Y L F

Ta bort dörren och sätt upp en gardin á la hotell mot en vägg så att man tror att bakom gardinen så finns ett fönster så funkar det alldeles utmärkt.

Har bott på ett par hotell på det sättet och det funkade hur bra som helst. Jag kände mig inte instängd eller något sådant.

• Joico

Jag vet många som gjort ett litet barnsovrum av förråd Måla väggarna i nån fin färg, häng upp en ljusslinga, in med sängen och lite tavlor och en matta. Det blir jättefint!

• LuMa

Jag vet att här på Åland så får man inte ha ett rum utan fönster till sovrum.
    Man måste kunna ta sej ut vid en eventuell brand.

• Åsa Lund

Bra att ha ett fönster att hoppa ut igenom om det börjar brinna, kan jag tycka.

• Fille Fjonkan
    LuMa skrev 2009-12-01 14:46:27 följande:
    Jag vet att här på Åland så får man inte ha ett rum utan fönster till sovrum. Man måste kunna ta sej ut vid en eventuell brand.
    Det finns sådana regler här i Sverige också, men jag är osäker på detaljerna.

Om man tar bort dörren och istället hänger upp ett draperi av något slag kanske man kan kalla det sovalkov
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Gargamella

Var kan man läsa om sådana regler och/el rekomendationer? Vore ju bra att kolla upp. Våra fönster är inte öppningsbara någonstans! Vi har bara vädringsluckor bredvid...

Svar på tråden Eget rum utan fönster?