• Gargamella

Eget rum utan fönster?

Vill i MKT god tid innan syskonet kommer, att vårat hjärtegryn ska flytta till eget rum och ny säng. Vill för allt i världen inte att han ska känna sig utslängd för att det kommer någon ny. (Börjar nästan gråta när jag tänker på det, hormonkänslig... hehe)
    Till saken hör att vi inte kommer hinna få klart det nya våningsplanet. Vi har ett litet rum på samma plan som just nu är förråd. Storleksmässigt perfekt! MEN, det finns inget fönster. Kan man bo i ett rum utan fönster? (Utan att gå in på detaljer vill vi helst inte sätta in fönster heller, eller kan kanske inte ens)

Eller bo och bo, kan kommer ju (förhoppningsvis) sova där, men jag antar att han sen mest kommer leka där vi är iaf och det gör absolut ingenting. Men han kan iaf förvara sina saker där och ha egen bokhylla osv...
    Klart det funkar, säger sambon. Han ska ju inte bo där resten av barndommen heller, nästa våning ska ju göras klar... Och jag är skeptisk som vanligt.

• Svar på tråden Eget rum utan fönster?
  • såffan

Tycker det går bra. Ett lite kul tips om han saknar ett fönster är att sätta upp en spegel, måla den till ett fönster (kanske måla dit något som man "ser utanför rutan" som ladskap och djur) och sätta upp gardiner runt.

• Freiya

klart det går ! två av minsa syskonbarn valde att ha varsitt litet förråd utan förnster, istället för att dela rum.
    se bara till att det är ordentligt ventilerat!

• Fille Fjonkan
    Gargamella skrev 2009-12-01 18:57:43 följande:
    Var kan man läsa om sådana regler och/el rekomendationer? Vore ju bra att kolla upp. Våra fönster är inte öppningsbara någonstans! Vi har bara vädringsluckor bredvid...
    Jag har googlat och hittar ingen som helst info om att sådana regler finns i Sverige. Kanske jag har drömt det...
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • LuMa

Fille Fjonkan skrev 2009-12-01 19:26:27 följande:

Jag har googlat och hittar ingen som helst info om att sådana regler finns i Sverige. Kanske jag har drömt det...
    Jag sökte på boverket och där finns det nåt men jag får inte fram det, får inte min adobe reader att funka.
    Kanske det står nåt där?
  • Joico

Jag tänkte ang. att man inte får ha ett sovrum utan fönster.. hur funkar det om man har inredd källare eller inredd vind utan fönster?

• Fille Fjonkan
    LuMa skrev 2009-12-01 19:54:20 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-12-01 19:26:27 följande: Jag sökte på boverket och där finns det nåt men jag får inte fram det, får inte min adobe reader att funka. Kanske det står nåt där?
    Jag kikade där. Helt omöjligt sida att hitta något på, tycker jag. Jag hittar inga konkreta regler elelr riktlinjer prydligt uppstaplade, bara en massa rapporter och mallar.

Det närmaste jag hittade var "För samvaro, sömn och matlagning finns krav på avskiljbarhet och därmed även krav på fönster.". Men om det verkligen betyder att det finns krav på förnster i ett sovrum är jag inte säker på...
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Åsa Lund

Boverket är smarta, man hittar inte byggreglerna på deras hemsida, de måste man köpa...
    Jag har BBR av årgång -99 hemma och i dem står under
    3:21 Bostadsutformning

I bostaden skall finnas
    - rum eller avskiljbar del av rum för sömn och vila

Avskiljbar del av rum skall ha fönster och vara så utformad, att den med bibehållen funktion kan avskiljas med väggar från resten av rummet.

Det innebär med andra ord att man inte ska få bygglov för att bygga sovrum utan fönster. Isf har det begåtts ett fel nånstans...

• johandra

Klart det går bra!

Vår minsta tjej har bott i en gammal garderob (stor sådan dock med ordentlig ventilation) senaste året och hon har trivts jättebra Vi målade fint,la in heltäckningsmatta och en massa fin belysning

Nu håller vi dock på att fixar i ordning hennes rum med fönster o grejer för i nästa år kommer ytterligare ett syskon och då vill vi ha allt färdigt här hemma

Så kör på det du ts!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Gargamella

Vad mycket bra svar! Och spännande tips!

• Cia o krabaten

Tänk på detta med ventilationen bara.
    Är det ett rum avsett som förråd så äär inte ventilationen lika bra som i ett sovrum.

• johandra
    Cia o krabaten skrev 2009-12-02 08:34:53 följande:
    Tänk på detta med ventilationen bara.Är det ett rum avsett som förråd så äär inte ventilationen lika bra som i ett sovrum.
    Det behöver inte vara sant...Vårt rum var tänkt som förråd och har aldrig använts som nåt annat men ventilationen var likadan som i övriga sovrum. Beror helt på hur huset är byggt.
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Gargamella

Tänk på detta med ventilationen bara.Är det ett rum avsett som förråd så äär inte ventilationen lika bra som i ett sovrum.
    Det tänkta rummet är inte avsett som förråd. Har blivit det för att alla verktyg och diverse "skräp" ska kunna gömmas undan någonstans...
    Så det är lugnt.
  • EmmaLun

Ja absolut! själv har jag valt att flytta ner i våran källare pga mer yta bland annat???? Där finns dock tyvärr inga fönster. Men de man kan göra för att inte känna sig så instängd är att måla väggarna vit,kanske ha ett ljust golv. Och en väldigt bra sak är att ha speglar på lite olika ställen i rummet eftersom att de gör så att rummet ser mer öppet och luftigt ut?? Sen så kan ni ju sätta upp lite ljusslingor tillexempel. Och även lite tavlor. Men skulle säga att mycket vitt och ljusa färger är viktigt Vet inte om ditt barn tycker det är så kul utan vill ha mer färger. Så därför är tavlor en bra idé????

• Tonårsmamman1
    Gargamella skrev 2009-12-02 08:56:29 följande:

Det tänkta rummet är inte avsett som förråd. Har blivit det för att alla verktyg och diverse "skräp" ska kunna gömmas undan någonstans...
    Så det är lugnt.
    Vad är det då avsett för?
  • Tonårsmamman1
    Aileen Allannah skrev 2017-01-02 21:47:07 följande:

Men är det nationella "hitta-jävligt-gamla-trådar-och-börja-svara-i-dem-dagen" idag eller?!

Ha ha, det såg inte. Jag tar för givet att trådarna är nya, när jag svarar, så jag kollar sällan på datum.

Vi får hoppas pojken inte bor kvar i förrådet Glad
Svar på tråden Eget rum utan fönster?