• C060908

Unga mödrar Danmark

Här Fortsätter vi att diskutera programmet "Unga mödrar" som visas på kanal 5, Måndag-Torsdag kl 16.30. Hoppas alla hittar hit

Inga spoilers i denna tråd
    För er som inte ritkigt kan hålla er borta från spoilers, snälla ta det i "spoilertråden"
    www.familjeliv.se/Forum-5-156/m38537935.html

Här kommer en lista på de unga mödrarna i programmet:

*Malou Stella, har sonen Tino och bor hemma hos sin mamma Britta

*Christina, har sonen Markus. Vet ej vem pappan är, bor tillsammans med Brian

*Christina och Peter, har sonen Lukas. Ofta stökigt hemma och Christina har förstorat brösten

*Christina och Dennis, har sönerna Sebastian och Simon. Har mycket problem med socialen.

*Camilla, har sonen Oliver med Kieu, de är inte tillsammans längre. Camilla har träffat en ny man som heter Christian, de är nyförlovade.

*Camilla och Benjamin, har sönerna Jonas, Kaspar och Niklas. Camilla har åkt dit för bidragsfusk. Hon vill gärna ha ett fjärde barn.

*Louise och Ronni, har sönerna Sebastian och Tobias. Precis flyttat till hus.

*Nadia, har sonen Sebastian, pappan är inte en del av deras liv. Nadia är nu tillsammans med Rene, de blev gravida men barnet var sjukt och fick förlösas i v 19. Nadia har leukemi.

*Michelle, har dottern Victoria med Simon. De gifte sig och skilde sig efter två månader. De har varit tillsammans till och från.

*Sofie, har sonen Elias med Simon (Samma Simon som är pappa till Victoria). Det tog slut med Simon innan Elias var född. Vet inte hur ofta Simon träffar sin son men Michelle och Sofie umgås.

*Bente, har dottern Emma med David. Bente var med i militären medan David var hemma med dottern. Det är slut mellan Bente och David vilket leder till mycket konflikter.

*June och Hans-Christian, har dottern Cecilie. De bor i hus på landet och har massa djur.

*AnnBeth, har sonen David. Hon har nu börjat plugga igen. Bor nära sin mamma och är där ofta.

*Marlene, gravid. Mamman kasta ut henne när hon fick reda på graviditeten så Marlene har fått bo hos sin mormor.

*Katherina, har sonen Mikkel. Precis flyttat till ny lägenhet och har nu svårt att få ekonomin att gå ihop. Problem med mikkels uppfostran/beteende.

*Dina, har sonen Sonny. Flyttade tillbaka till Greve med sin mamma och skulle börja studera. De bodde i Fredrikshavn en kort period.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-04 20:22
    OBS DENNA TRÅDEN GÄLLER ÄVEN FÖR NORSKA UNGA MÖDRAR SOM BÖRJAR IMORGON TISDAG 5 JANUARI KLOCKAN 20.00 EN LISTA MED DOM NORSKA UNGA MÖDRARNA KOMMER SNART!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 20:18
    Onsdag 28 April 17.00 börjar Unga mödrar igen på Kanal 5!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-06 20:01
    Missat något avsnitt eller vill du se några gamla avsnitt? Både norska och danska unga mödrar hittar du här www.kanal5play.se/start (det är gratis att titta på programmen)

• Svar på tråden Unga mödrar Danmark
  • annakohler

hur går det i tråden
    nu är jag tillbaka efter ett dygns avstängning

• bara lilla jag
    Elins mamma 2010 skrev 2010-06-03 10:25:02 följande:
    ja hon ska ju inte bara döpa dom utan konfirmera dem också...
    nej men pratade hon inte bara om att det är bättre att döpa dem om dom ville konfirmera sig sen? För hon tyckte att det skulle bli så pinsamt för dem om de var tvungen att döpa sig som tonåringar i samband med en konfirmation.. men jag kan ha fattat fel
  • Arentorpbebis
    bara lilla jag skrev 2010-06-03 15:00:54 följande:
    nej men pratade hon inte bara om att det är bättre att döpa dem om dom ville konfirmera sig sen? För hon tyckte att det skulle bli så pinsamt för dem om de var tvungen att döpa sig som tonåringar i samband med en konfirmation.. men jag kan ha fattat fel
    Jo så sa hon!, haha de var roligt när prästen sjöng å hon knappt kunde hålla sig för skratt! hade vart precis likadan
  • AmandaBrun
    Arentorpbebis skrev 2010-06-03 15:07:31 följande:
    Jo så sa hon!, haha de var roligt när prästen sjöng å hon knappt kunde hålla sig för skratt! hade vart precis likadan
    Hur gick det med att ta inlägg nummer 1800???

*besviken*
  • bara lilla jag
    AmandaBrun skrev 2010-06-03 15:16:51 följande:

*besviken*
    nemen nemen det blev ju JAG!!!!!! måste tacka annakohler för  att hon piskade upp tråden lite.. Men även ett tack till hannah som har en stor del med inlägg 1800 att göra ;) tack tack
  • AmandaBrun
    bara lilla jag skrev 2010-06-03 15:19:09 följande:
    nemen nemen det blev ju JAG!!!!!! måste tacka annakohler för  att hon piskade upp tråden lite.. Men även ett tack till hannah som har en stor del med inlägg 1800 att göra ;) tack tack
    Stort Grattis!!!Skål

*Drar ner dig på jorden igen*
  • Arentorpbebis
    AmandaBrun skrev 2010-06-03 15:16:51 följande:

*besviken*
    Näe om vi säger så här medans ni tävlade utan mig så satt jag i en bil som inte ville starta långt hemifrån, så jag tycker att bara lilla jag ska skänka mig segern som tröst!!
  • bara lilla jag

haha jaja låt gå för denna gången då :D men 2000 är min! :D

• xXMaLoXx
    bara lilla jag skrev 2010-06-03 11:54:39 följande:
    Självklart ska man be om hjälp och avlastning när man behöver det.. Men bli tjurig för att man inte får gå ut och röka när man vill och att man inte får äta i lugn och ro och därför måste säga åt en annan stackars mamma, som också äter, att ta hennes barn.. Nej det tycker jag är fel.. Avlastning i all ära men nu är det så att man har skaffat barn och med barn kommer ansvar och uppoffringar.. Självklart ska man be om hjälp när man behöver.. Men man måste ju kunna klara ett vardagligt liv utan att behöva be om hjälp hela tiden..

Jag har en pappa till våra barn men jag kan ärligt säga att jag är mer eller mindre ensamstående.. på grund av olika saker.. Jag skulle nog nästan kunna säga att dessa unga ensamstående får mer hjälp och avlastning än vad jag får.. Så jag tror det handlar om inställning, tänker man oj jag är en stackars ensam mamma som inte har nån och sitter ensam med ett barn buhu.. Ja då blir det lite tuffare.. Men tar man saker för vad det är så går det ju faktiskt ganska bra..

Mödrahemmen är väll till för att bevaka hur man klarar av en vardaglig livssituation.. Kan man ta hand om sitt barn i en vardagsmiljö.. Klarar man ansvaret.. Det är inte meningen att man ska lämpa av barnet på någon så fort det blir lite tufft.. För så ser inte vardagen ut för de flesta speciellt inte för ensamma mammor så det är det man kollar hur man klarar situationen om man är lämpad som mamma eller inte..  
    Visst kan man välja tillfällen lite bättre det håller jag med om. Att be om avlastning rent generellt tycker jag dock inte är fel. Dessutom så tycker jag att det är lite skevt om mödrahemmet enbart skall stå som några slags bevakare över mammorna. De är där av en anledning och det är att de behöver extra stöd i att ta hand om sina små. Det kommer uppenbarligen inte naturligt för alla och då är det väl bra om det finns folk som kan hjälpa till. På dig låter det lite som att "Nehepp...du kunde inte det här, nu tar vi ungen". Meningen är väl att de till slut ska känna sig trygga i sin roll som förälder. Nog tror jag att man noterar hur mammorna hanterar sina små, detta resulterar säkerligen i samtal där man påpekar och förmodligen kommer med råd hur man kan göra istället.

Det är trist att du är mer eller mindre ensamstående, men det är ju super att du känner att du klarar det galant. Jag är däremot glad att jag har min sambo, men självklart så får man väl finna sig i den sits man är.

Jag tror inte att te x Hanna tänker att "buhu här sitter jag ensam med ett barn", men hade hon haft en pappa i närheten så hade det väl fallit sig naturligt att han fick stå för avlastningen. Den som säger att man ALDRIG är i behov av något sådant, tror jag modifierar sanningen en aning ;)

Jag reagerar starkare på en del i serien som inte ens försöker tänka på vad som är bäst för deras barn. Att flytta stup i kvarten, ge ungen smörgås till middag eller byter karlar som en annan byter strumpor.
  • bara lilla jag

nej jag säger inte heller att det är fel med avlastning men man måste ju klara av vardagliga ting utan att man bryter ihop eller börjar tjuta.. Men visst kan vardagen bli jobbig också..

det är klart att alla är i behov av avlastning, jag har inte sagt något annat heller. Men jag tror också att inställningen spelar en stor roll hur du klarar mammarollen..

Och nej jag menar absolut inte att dom tar ungen om man inte klarar vardagen.. Men man kollar hur det går för mammorna och hur dom är med barnen både känslomässigt och rent praktiskt.. Och klarar man inte det så tror jag defenitivt att man tar upp en diskussion om hur man ska göra med mamman och barnet.. sen om det betyder att hjälpa med olika sorters stöd eller om det innebär ett omhändertagande är ju svårt att säga.. det beror ju antagligen på hur det gått..

Svar på tråden Unga mödrar Danmark