Unga mödrar Danmark
sitter på play och tittar på avsnittet från igår - speakern säger att hon tog dottern med sig..
sitter på play och tittar på avsnittet från igår - speakern säger att hon tog dottern med sig..
så Stine ska ha en hemförlossning, vad häftigt! Det har jag alltid önskat mig! Och vad rörd jag blev när hon frågade sin svärmor om hon ville vara med. Det kändes väldigt fint!
Håller alla tummar jag har för Hanna att det ska gå bra för henne.. jag skrattar ganska högt åt hennes kommentarer som går mellan henne och mamman.. jisses...
hoppas det löser sig för tvillingmamman... mitt hjärta blöder för henne...
jaha resume av kvällen då:
Stine: Alltså jag fattar att hon saknar sin dotter men herregud tänker hon inte på vad hon utsätter sig själv och det väntade barnet för? varför ska hon vara så korkat envis?? Just nu sitter jag bara här i soffan och morrar åt hennes naiva tilltro.. Jag slår vad om min svarta hatt här att hon om ett par avsnitt sitter och suckar och ojar sig för att hon inte kan ta hand om Isabella för att hon får sammandragnignar och att det kan vara farligt för bebis! Nån som sätter emot?
MS: ja vi har väl alla suckat över hennes tilltag men allvarligt talat - vad FAN tänker hon med??? Bo i resväska en vecka och sen flytta hem igen till ett ex och plötsligt bedyra sin kärlek? ööööh?? och hur schysst var det mot killen att gå hand i hand på gatan och samtidigt säga att hon bor där bara tills vidare (eller tills hon hittar en annan kille rättare sagt... )
Nånting säger mig att hon och killen i köpenhamn inte riktigt var överens om vissa saker...
Hanna: Jag har själv varit på sånt här mödrahem så jag förstår hennes ångest och frustration och jag kan garantera er alla i den här tråden att man hamnar inte på ett sånt här hem utan anledning. Givetvis händer det saker bakom tv-kameran som vi inte vet något om och som kanske pågått i familjen redan innan. Vi vet tex inte om Hanna kanske bär på någon form av diagnos som gör det hela komplicerat. (och nu tänker jag inte på hennes shunt)
Dock är Hanna min stora idol och favvis så jag håller alla tummar för henne att vad det nu än är som krånglar att det löser sig.
Inge: skönt att se henne glad för en gångs skull och få vara 17 år gammal. Tumme upp!
--- Nästa veckas avsnitt.... jaha ja... då får vi se vad som händer med Inge då,.. rymma hemifrån med dottern verkar ju mer än lovligt korkat om man har soc i hälarna...
när det gäller Inges styvmamma så kan jag till viss del förstå hennes frustration och därmed lägger sig i och tar över. jag skulle själv ha svårt att bara titta på när ett barn skriker och föräldern antingen inte kan förstå det skriket eller inte "hör".. eller som ju tydligt syns i inges fall - hon bryr sig inte....
det hon däremot borde göra med Inge är att visa henne hur hon borde göra och vad hon ska lyssna efter - lära Inge tolka dottern helt enkelt.
"titta nu på klockan, kanske hon är hungrig för det har gått x timmar sedan sist, du kan prova ge henne flaska" ... och så kan hon kanske bara hålla dottern medan Inge gör flaska.
istället så tar hon dottern och väser något disktret och ilsket till kamerateamet... inte bra!!!
och jag blir så lessen själv också när Inge faktiskt inte tar någon notis om sin dotter, på nåt sätt så tar hon inte till sig att det är HENNES barn, och jag tror inte det handlar om nån depression eller nåt utan är nåt annat som stör mig här på hennes beteende. Som nybliven mamma vill man inget annat än att gosa ner sig i soffan och bara lukta, krama, vara...
Inge tycks mest bara vara besvärad av allt och vara mest bekymrad över varför hon inte kan gå hemifrån som hon vill... Att hon inte kopplar ihop dottern med det svaret förvånar och förfasar mig...
Hade jag varit i Inges kläder hade jag ju faktiskt pratat med styvmamman och bett om vettig hjälp, jag hade blivit skitförbannad över att nån tog över min roll som mamma hur osäker man än må vara i rollen. Hon sitter o gnäller i kameran om att styvmamman är för mycket men samtidigt tycks hon i tv i alla fall inte göra särskilt mycket själv för att ändra det beteendet.
Vad säger vi om Bianca då hörni?... verkar inte hon lite mer än lovligt.. tja... dum? jag får lite konstiga vibbar kring henne...
Line verkar vara en go tjej, men jag kan själv inte fatta hur man kan ha is i magen och tro att en pojkvän på 16 år tänker stanna kvar i ett förhållande och "leka" pappa? - okej att hon själv säger det nu som nyförälskad - men att hans föräldrar dras in i tv-rutan och säger en massa jaddajadda.. då blir jag fan mörkrädd...
Hanna växer för varje dag i mina ögon och man kan _inte_ begära att hon ska vara en supermamma i en ålder av 17 år efter en månad på ett mödrahem... det tar tid men det är roligt att se hur hon klättrar på "aha-stegen" och får upp ögonen för det vuxna livet. Hoppas att hon blir en lång följetong i serien!!
dock är det intressant att se hur olika såna här mödrahem fungerar. Jag själv tillbringade 9 månader på ett sånt hem och det var inte tal om att man skulle få avlastning på ett sånt hem när man åt eller liknande. Endast i nödfall skulle man få hjälp,.
intressant att göra jämförelser!
Av vilken anledning flyttade Nikki hem till Hanna och hennes mamma? Fick man veta det eller får man kanske gissa sig till det tro? verkar ju inte klokt egentligen att han ska bo där medans hon INTE bor där... och vilken svinstia Hanna kom hem till.. .usch... Att hennes mamma inte orkade göra någon nytta förstår jag - men han har väl för fan kunna dra fram dammsugaren och göra lite fint och kanske fråga om hon vill ha något särskilt när hon kommer hem? Han har ju uppenbarligen vetat om att den här helgen skulle hon komma hem och då är man bakfull och gnällig och vill sova och är otrevlig... ... botten!!
och vad jag blev irriterad på tvillingmamman!! GAAAHHH!!!!! vadå välja en kort psalm på måfå ??? sitter man och himlar med ögonen och fnissar åt prästen ska man fan inte ha något dop! jag har inte döpt mina barn men jag är troende och har ialla fall respekt för tron och kyrkan. BARF!!!!
jag kan om någon vill apropå diskussionen ovan - berätta om hur det funkar på ett sånt mödrahem om någon har frågor.. har tillbringat 9 månader på ett sådant hem. Jag tycker dock att en sån berättelse är något OT här så jag svarar bara om nån frågar.
Givetvis är alla mammor där av olika orsaker så hur diverse insatser fungerar är ju helt inviduellt men självklart finns det möjlighet att få avlastning vid behov. Och Hanna sa ju själv i programmet att hon kunde få avlastning när hon tex skulle sitta och äta , gå ut och röka och diverse annat - och min egen erfarenhet är att man får inte avlastning "bara för att" - utan det finns en orsak till varför man väljer såna tidpunkter som tex matdags. Och för Hannas del kanske det faktiskt handlar om att matsituationer är ett problem för henne..
Ja självklart ligger det mer bakom Hannas historia än vi får veta, hon sa ju också själv att mobilen bara var _en_ del av problemet och jag kan faktiskt förstå vilket problem en mobil kan ställa till med. Att man sitter och knapprar och ringer med mobilen stup i ett istället för att ägna sig åt sitt barn kan vara jätteproblem eftersom det faktiskt innebär att barnet kanske får skrika i onödan av tex hunger, våta blöjor eller att man ignorerar det i knät och inte söker ögonkontakt osv och istället har ansiktet på sms eller pratar i telefon...
sånt här beteende har jag sett på nära håll och det är riktigt läskigt och sorgligt hur mobilberoende folk kan vara att man inte kan koncentrera sig på det som borde ligga en närmast hjärtat.
Det var ju förmodligen samma bekymmer med att dom satte tv-förbud på henne på mödrahemmet.
och har ni varit uppmärksamma så har ni ju sett att hon haft mobilen (och det jävla tuggummit.. ) tryckt i handen hela tiden ända sedan hon var gravid och hon till och med smattrar sms medan hon pratar med kamerateamet. Så fort hon har dottern i händerna ska hon hålla på och fippla med mobilen - jag blir skitstressad av det!!
har firat vår nyblivna 2-åring hemma och har inte sett dagens avsnitt... ska kika på play senare i helgen...
men hur gick det för Hanna??
tittar på torsdagens avsnitt på play... alltså... jag har inte tvillingar själv men väl tre barn... jag får alltid blomklålsöron när jag hör sånt här resonemang om barn och deras utveckling.. tänk om alla mammor/föräldrar kunde fatta att man har BARN och inte några handikappade kollin! Jag blir arg när man hör kommetnarer om utveckling och träning och lärande.... vad är det för prat??
och det skär i hjärtat när jag hör tvillingmamman bortprioritera dottern för att sonen är mer framåt...
och tvillingmamman igen... jag kan inte för mitt liv förstå att det finns unga mammor, - självständiga och framåt kvinnor - som ändå frivilligt (nåja) accepterar gammeldags traditionella roller i hemmet.... "jag vill inte ha en trött och sur man så då är det bättre att vi har boendet som det är"... öhhhh?? Hennes egen trötthet då och hennes behov?????
det jag inte kan förstå med tvillingmamman är varför allting ska ske med tvillingarna i varsitt rum?
okej att det är klippt och vinklat i efterhand men det är det man får se. hon sitter aldrig med båda tvillingarna och leker och gosar utan hon har alltid bara en i taget och då alltid i olika rum. en stackare får sitta i babysittern och gråta medan hon i lugn och ro gör något helt annat med den andra i nästa rum..
why liksom??
byta kissblöja kan man väl göra lite snabbt på golvet bredvid syskonet? tex...
det innebär ju då att dansk tv visar serien först innan det visas i Svensk tv.... i alla fall en säsong måste visas först.... det är ju så rättigheterna fungerar.