Inlägg från: xXMaLoXx |Visa alla inlägg
  • xXMaLoXx

Unga mödrar Danmark

sasssyy skrev 2010-05-31 17:39:08 följande:
    nu känner jag mig gammal och puckad.. men den där Kristina som jobbar på ToysR Us.. vad har hon i håret.. är det modernt.. att liksom ha ett diadem bara mitt i håret som inte håller undan håret?? "På min tid" hade man ett diadem för att hålla håret från ansiktet.. kanske at tman lät en slinga eller två hänga lite nonchalant ner men det där ser ju bara konstigt ut.. i mina ögon.... och hon har ju rätt skön inställning.. att det är så jobbigt att jobba för hon hinner inte med att städa ha ha... hur gör alla vi andra då tro... Jag har varit butiskchef inom Toys och BR (samma kedja) och hon hade då rakti inte blivit anställd av mig.. verkar så säääävlig och seg... det går ju inte undan när hon jobbar direkt.. inte det vi får se iaf.
    Hon är inte anställd heller ;)

Men ja hon ser bra lustig ut i skallen. Hon har satt i nåt löshår, men jag tyckte inte att hon gjorde något vidare jobb när man ser precis vart hennes egna slutar.
  • xXMaLoXx
    Birry skrev 2010-06-01 21:13:00 följande:
    Jo, men uppenbarligen kunde väninnan komma med sonen några timmar, så det är klart att de skulle klara att ha barnen separerade från varandra i samma lägenhet men olika rum och olika "skötare". Förstår inte varför du måste säga att jag följer serien dåligt, jag ser varenda avsnitt . Sen kan man ju tolka det man hör olika...
    Well, det kanske är enklare att faktiskt ha dem på skilda håll. Jag hade nog känt mig mer avslappnad på så vis. När han kommer på besök en stund så kan man väl stå ut med att vara lite mer nogrann med hygienen os v, men det kan nog bli påfrestande att behöva krångla 24 timmar om dygnet, om det nu finns en annan lösning.
  • xXMaLoXx
    Arentorpbebis skrev 2010-06-02 16:03:46 följande:
    den där hrm naknaste bilden kan ja inte avgöra om de e MS eller inte! den e så grynig
    Det är hon, hon har haft den bilden på något community förut. Där hade hon även andra bilder där man tydligt såg att det var hon.
  • xXMaLoXx
    bara lilla jag skrev 2010-06-02 16:12:25 följande:
    nu har jag försökt läsa ikapp tråden. Its getting hot in here ;)  Men jag har en fråga för ibland hänger jag inte alls med i svängningarna.. Någon kan citera någon annan men jag kan inte läsa själva ursprungsinlägget.. Det finns liksom inte.. Hur kommer det sig? Varför kan inte jag läsa alla inlägg utan bara när de har blivit citerade?
    Kan det inte vara så att ursprungsinlägget är borttaget då?
  • xXMaLoXx
    Elins mamma 2010 skrev 2010-06-02 16:52:41 följande:
    Ja det har verkligen varit en händelserik dag i tråden...
    Då får vi hoppas att det händer minst lika mycket i kvällens avsnitt då, så vi har att prata om här sen :P

Så slipper vi tröka med tjafs i tråden menar jag....
  • xXMaLoXx
    Echidna skrev 2010-06-02 22:45:58 följande:
    Låter mer och mer som om tjejerna i serien inte velat ha barn "på riktigt". Om man inte vill ta hand om dem själv, svär åt dem hela tiden osv så är man ju knappast mogen att ha ett barn. Vet inte om jag ska tycka synd om tjejerna eller inte men trist är de att de ens blev gravida, de trodde nog att få barn skulle bli som att få en docka som somnar så fort man lägger ner dem och som man kan plocka fram när det passar. Dockor som inte är ledsna osv. Nu har jag sett väldigt få avsnitt men läst i tråden ett tag.
    Fler av de här mammorna har ju inga fäder till barnen med i bilden, blir det då automatiskt fel med avlastning? Jag bor med pappan till mitt barn och vi delar på bördan, innebär det att jag egentligen inte ville ha barn eftersom jag inte lyfter hela lasset själv?

Sen att svära os v till sitt barn är väl kanske inte så super, men det är småtjejer vi pratar om. När vi talar om Hanna så tycker jag att hon gör ett förhållandevis bra jobb med sin dotter....till skillnad från andra mödrar i serien.

En del i föräldraskapet är väl att man ska kunna be om avlastning när man behöver det, inte bara bita ihop och "visa hela världen att jag minsann kan själv". Meningen med att bo på ett mödrahem är väl att man ska få stöd i att vara mamma, i det långa loppet så ska hon kunna klara livet med ett barn. Men på vägen dit så måste man väl få be om hjälp och stöd. Jag som är 30 plus hade inte heller anat hur tufft det kunde vara att ha smått, men jag kanske tacklar det på ett annat sätt en en 18-åring.
  • xXMaLoXx
    bara lilla jag skrev 2010-06-03 11:54:39 följande:
    Självklart ska man be om hjälp och avlastning när man behöver det.. Men bli tjurig för att man inte får gå ut och röka när man vill och att man inte får äta i lugn och ro och därför måste säga åt en annan stackars mamma, som också äter, att ta hennes barn.. Nej det tycker jag är fel.. Avlastning i all ära men nu är det så att man har skaffat barn och med barn kommer ansvar och uppoffringar.. Självklart ska man be om hjälp när man behöver.. Men man måste ju kunna klara ett vardagligt liv utan att behöva be om hjälp hela tiden..

Jag har en pappa till våra barn men jag kan ärligt säga att jag är mer eller mindre ensamstående.. på grund av olika saker.. Jag skulle nog nästan kunna säga att dessa unga ensamstående får mer hjälp och avlastning än vad jag får.. Så jag tror det handlar om inställning, tänker man oj jag är en stackars ensam mamma som inte har nån och sitter ensam med ett barn buhu.. Ja då blir det lite tuffare.. Men tar man saker för vad det är så går det ju faktiskt ganska bra..

Mödrahemmen är väll till för att bevaka hur man klarar av en vardaglig livssituation.. Kan man ta hand om sitt barn i en vardagsmiljö.. Klarar man ansvaret.. Det är inte meningen att man ska lämpa av barnet på någon så fort det blir lite tufft.. För så ser inte vardagen ut för de flesta speciellt inte för ensamma mammor så det är det man kollar hur man klarar situationen om man är lämpad som mamma eller inte..  
    Visst kan man välja tillfällen lite bättre det håller jag med om. Att be om avlastning rent generellt tycker jag dock inte är fel. Dessutom så tycker jag att det är lite skevt om mödrahemmet enbart skall stå som några slags bevakare över mammorna. De är där av en anledning och det är att de behöver extra stöd i att ta hand om sina små. Det kommer uppenbarligen inte naturligt för alla och då är det väl bra om det finns folk som kan hjälpa till. På dig låter det lite som att "Nehepp...du kunde inte det här, nu tar vi ungen". Meningen är väl att de till slut ska känna sig trygga i sin roll som förälder. Nog tror jag att man noterar hur mammorna hanterar sina små, detta resulterar säkerligen i samtal där man påpekar och förmodligen kommer med råd hur man kan göra istället.

Det är trist att du är mer eller mindre ensamstående, men det är ju super att du känner att du klarar det galant. Jag är däremot glad att jag har min sambo, men självklart så får man väl finna sig i den sits man är.

Jag tror inte att te x Hanna tänker att "buhu här sitter jag ensam med ett barn", men hade hon haft en pappa i närheten så hade det väl fallit sig naturligt att han fick stå för avlastningen. Den som säger att man ALDRIG är i behov av något sådant, tror jag modifierar sanningen en aning ;)

Jag reagerar starkare på en del i serien som inte ens försöker tänka på vad som är bäst för deras barn. Att flytta stup i kvarten, ge ungen smörgås till middag eller byter karlar som en annan byter strumpor.
  • xXMaLoXx
    bara lilla jag skrev 2010-06-03 17:16:02 följande:
    nej jag säger inte heller att det är fel med avlastning men man måste ju klara av vardagliga ting utan att man bryter ihop eller börjar tjuta.. Men visst kan vardagen bli jobbig också..

det är klart att alla är i behov av avlastning, jag har inte sagt något annat heller. Men jag tror också att inställningen spelar en stor roll hur du klarar mammarollen..

Och nej jag menar absolut inte att dom tar ungen om man inte klarar vardagen.. Men man kollar hur det går för mammorna och hur dom är med barnen både känslomässigt och rent praktiskt.. Och klarar man inte det så tror jag defenitivt att man tar upp en diskussion om hur man ska göra med mamman och barnet.. sen om det betyder att hjälpa med olika sorters stöd eller om det innebär ett omhändertagande är ju svårt att säga.. det beror ju antagligen på hur det gått..
    Ja men det är ju så jag menar att funktionen på ett mödrahem bör vara. När jag läste ditt inlägg så kändes det som att det var någon slags kontrollverksamhet.

Jag kan erkänna att jag också har brutit ihop när saker och ting blivit för tungt, att lätta på trycket är nödvändigt emellanåt.

Well, nu handlar det här om unga mammor som säkerligen behöver stöd i större utsträckning än någon som kommit upp lite mer i åren. Jag menar inte att alla unga mödrar behöver hjälp, men jag skulle tro att det är vanligare än hos "vuxna". Är det så att en mamma inte på något sätt eller med några medel knyter an till sitt barn, så är det väl klart att det är på sin plats att fundera på åtgärder.

Jag tycker dock att Hannah gör sitt bästa, om vi bortser från rökning os v...för de har uppenbarligen inte samma attityd till den som vi här i Sverige.
  • xXMaLoXx
    annakohler skrev 2010-06-06 07:22:25 följande:
    hon kände inga moderskänslor för honom så jag tror inte hon kommer kämpa utan jag tycker bra om henne att hon tänker på barnets bästa att låta han bo där han är
    Hon fick en depression efter förlossningen av sin son, det är viss skillnad. Det är väl inte så säkert att det alltid innebär barnets bästa att bara låta det bero. Det var väl dessutom pappan som i hennes svaga sits i princip arbetade henne till att skriva sonen på honom. Var det inte så att hon gick igenom papprena med någon, som ansåg att de faktiskt inte var giltiga eftersom hon vid påskrivandet inte ansågs vara vid sina sinnes fulla bruk?
  • xXMaLoXx
    Barbiegirl skrev 2010-06-06 23:31:20 följande:
    Men sa´s det inte häromdagen att hon avsagt sig kontakten helt å hållet för att inga moderskänslor fanns där för den lille..?
    Jag tolkade det som att det handlade om en depression som hon dessutom sökte hjälp för. Vid en förlossningsdepression så brukar man ju bl a ha svårigheter att knyta an till sitt barn. Har hon sagt att hon i nuläget inte har några moderskänslor så har jag missat det. Å andra sidan så är det väl kanske svårt att riktigt veta hur man känner, när man missat så mycket.
Svar på tråden Unga mödrar Danmark