bara lilla jag skrev 2010-06-03 11:54:39 följande:
Självklart ska man be om hjälp och avlastning när man behöver det.. Men bli tjurig för att man inte får gå ut och röka när man vill och att man inte får äta i lugn och ro och därför måste säga åt en annan stackars mamma, som också äter, att ta hennes barn.. Nej det tycker jag är fel.. Avlastning i all ära men nu är det så att man har skaffat barn och med barn kommer ansvar och uppoffringar.. Självklart ska man be om hjälp när man behöver.. Men man måste ju kunna klara ett vardagligt liv utan att behöva be om hjälp hela tiden..
Jag har en pappa till våra barn men jag kan ärligt säga att jag är mer eller mindre ensamstående.. på grund av olika saker.. Jag skulle nog nästan kunna säga att dessa unga ensamstående får mer hjälp och avlastning än vad jag får.. Så jag tror det handlar om inställning, tänker man oj jag är en stackars ensam mamma som inte har nån och sitter ensam med ett barn buhu.. Ja då blir det lite tuffare.. Men tar man saker för vad det är så går det ju faktiskt ganska bra..
Mödrahemmen är väll till för att bevaka hur man klarar av en vardaglig livssituation.. Kan man ta hand om sitt barn i en vardagsmiljö.. Klarar man ansvaret.. Det är inte meningen att man ska lämpa av barnet på någon så fort det blir lite tufft.. För så ser inte vardagen ut för de flesta speciellt inte för ensamma mammor så det är det man kollar hur man klarar situationen om man är lämpad som mamma eller inte..
Visst kan man välja tillfällen lite bättre det håller jag med om. Att be om avlastning rent generellt tycker jag dock inte är fel. Dessutom så tycker jag att det är lite skevt om mödrahemmet enbart skall stå som några slags bevakare över mammorna. De är där av en anledning och det är att de behöver extra stöd i att ta hand om sina små. Det kommer uppenbarligen inte naturligt för alla och då är det väl bra om det finns folk som kan hjälpa till. På dig låter det lite som att "Nehepp...du kunde inte det här, nu tar vi ungen". Meningen är väl att de till slut ska känna sig trygga i sin roll som förälder. Nog tror jag att man noterar hur mammorna hanterar sina små, detta resulterar säkerligen i samtal där man påpekar och förmodligen kommer med råd hur man kan göra istället.
Det är trist att du är mer eller mindre ensamstående, men det är ju super att du känner att du klarar det galant. Jag är däremot glad att jag har min sambo, men självklart så får man väl finna sig i den sits man är.
Jag tror inte att te x Hanna tänker att "buhu här sitter jag ensam med ett barn", men hade hon haft en pappa i närheten så hade det väl fallit sig naturligt att han fick stå för avlastningen. Den som säger att man ALDRIG är i behov av något sådant, tror jag modifierar sanningen en aning ;)
Jag reagerar starkare på en del i serien som inte ens försöker tänka på vad som är bäst för deras barn. Att flytta stup i kvarten, ge ungen smörgås till middag eller byter karlar som en annan byter strumpor.