• C060908

Unga mödrar Danmark

Här Fortsätter vi att diskutera programmet "Unga mödrar" som visas på kanal 5, Måndag-Torsdag kl 16.30. Hoppas alla hittar hit

Inga spoilers i denna tråd
    För er som inte ritkigt kan hålla er borta från spoilers, snälla ta det i "spoilertråden"
    www.familjeliv.se/Forum-5-156/m38537935.html

Här kommer en lista på de unga mödrarna i programmet:

*Malou Stella, har sonen Tino och bor hemma hos sin mamma Britta

*Christina, har sonen Markus. Vet ej vem pappan är, bor tillsammans med Brian

*Christina och Peter, har sonen Lukas. Ofta stökigt hemma och Christina har förstorat brösten

*Christina och Dennis, har sönerna Sebastian och Simon. Har mycket problem med socialen.

*Camilla, har sonen Oliver med Kieu, de är inte tillsammans längre. Camilla har träffat en ny man som heter Christian, de är nyförlovade.

*Camilla och Benjamin, har sönerna Jonas, Kaspar och Niklas. Camilla har åkt dit för bidragsfusk. Hon vill gärna ha ett fjärde barn.

*Louise och Ronni, har sönerna Sebastian och Tobias. Precis flyttat till hus.

*Nadia, har sonen Sebastian, pappan är inte en del av deras liv. Nadia är nu tillsammans med Rene, de blev gravida men barnet var sjukt och fick förlösas i v 19. Nadia har leukemi.

*Michelle, har dottern Victoria med Simon. De gifte sig och skilde sig efter två månader. De har varit tillsammans till och från.

*Sofie, har sonen Elias med Simon (Samma Simon som är pappa till Victoria). Det tog slut med Simon innan Elias var född. Vet inte hur ofta Simon träffar sin son men Michelle och Sofie umgås.

*Bente, har dottern Emma med David. Bente var med i militären medan David var hemma med dottern. Det är slut mellan Bente och David vilket leder till mycket konflikter.

*June och Hans-Christian, har dottern Cecilie. De bor i hus på landet och har massa djur.

*AnnBeth, har sonen David. Hon har nu börjat plugga igen. Bor nära sin mamma och är där ofta.

*Marlene, gravid. Mamman kasta ut henne när hon fick reda på graviditeten så Marlene har fått bo hos sin mormor.

*Katherina, har sonen Mikkel. Precis flyttat till ny lägenhet och har nu svårt att få ekonomin att gå ihop. Problem med mikkels uppfostran/beteende.

*Dina, har sonen Sonny. Flyttade tillbaka till Greve med sin mamma och skulle börja studera. De bodde i Fredrikshavn en kort period.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-04 20:22
    OBS DENNA TRÅDEN GÄLLER ÄVEN FÖR NORSKA UNGA MÖDRAR SOM BÖRJAR IMORGON TISDAG 5 JANUARI KLOCKAN 20.00 EN LISTA MED DOM NORSKA UNGA MÖDRARNA KOMMER SNART!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 20:18
    Onsdag 28 April 17.00 börjar Unga mödrar igen på Kanal 5!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-06 20:01
    Missat något avsnitt eller vill du se några gamla avsnitt? Både norska och danska unga mödrar hittar du här www.kanal5play.se/start (det är gratis att titta på programmen)

• Svar på tråden Unga mödrar Danmark
  • Livisu

Det är inte kul längre att se UM. De storröker som gravida, gör slut och blir ihop, hoppar av skolan och blir deprimerade. Ger sina barn coca-cola innan de ens fyllt 2 år, bytt bostad ett tiotal gånger och har stökigt hemma (minns bara Kristina & Peter där lille Lucas gick runt i smutstvätt och tallrikar).
    Hur kan vuxna i deras omgivning låta det pågå? Man undrar vart föräldrarna är. Och så dyker de upp så smått... en mamma uppmuntrar sin 17-åriga dotter fria till en kille hon varit tillsammans med i ett halvår... en annan förälder säger upp bekantskapen med sin dotter för att hon ska få ett barn med en turk. Och detta är bara i denna säsong... Jag har sett alla säsonger och den som egentligen bryr sig är ju Malou Stellas mamma, som ändå försöker ställa krav.
    Finns det inga sunda, bra föräldrar med i serien??? Ett var ju "bönderna" June och Christian. Liksom Nadia som var sjuk, hon verkade lugn och stabil men var ju tyvärr sjuk och hade det att brottas med...
    Jag hoppas verkligen inte att detta är verkligheten även för svenska unga mödrar! Jag känner knappt någon. Läst "Micah"s blogg, den där 14-åringen som har barn... och det ger ju inte direkt bekräftelse på min önskan om stabila föräldrar.
    Jag var skötsam och duktig i mina tonår. Visserligen var jag blyg så jag hade väl inte lyckats bli gravid med nån jag knappt känner... Men jag hade förhoppningsvis vare sig rökt under graviditeten eller hoppat mellan förhållanden. Jag hade tagit mitt ansvar, för jag är en sådan person.
    Men i serien tycks bara naiva maskrosbarn finnas. Barn som föder barn. Barn som inte tar ansvar. Sorgligt.

• LiveHappy
    Livisu skrev 2011-05-21 11:34:02 följande:
    Det är inte kul längre att se UM. De storröker som gravida, gör slut och blir ihop, hoppar av skolan och blir deprimerade. Ger sina barn coca-cola innan de ens fyllt 2 år, bytt bostad ett tiotal gånger och har stökigt hemma (minns bara Kristina & Peter där lille Lucas gick runt i smutstvätt och tallrikar).
    Hur kan vuxna i deras omgivning låta det pågå? Man undrar vart föräldrarna är. Och så dyker de upp så smått... en mamma uppmuntrar sin 17-åriga dotter fria till en kille hon varit tillsammans med i ett halvår... en annan förälder säger upp bekantskapen med sin dotter för att hon ska få ett barn med en turk. Och detta är bara i denna säsong... Jag har sett alla säsonger och den som egentligen bryr sig är ju Malou Stellas mamma, som ändå försöker ställa krav.
    Finns det inga sunda, bra föräldrar med i serien??? Ett var ju "bönderna" June och Christian. Liksom Nadia som var sjuk, hon verkade lugn och stabil men var ju tyvärr sjuk och hade det att brottas med...
    Jag hoppas verkligen inte att detta är verkligheten även för svenska unga mödrar! Jag känner knappt någon. Läst "Micah"s blogg, den där 14-åringen som har barn... och det ger ju inte direkt bekräftelse på min önskan om stabila föräldrar.
    Jag var skötsam och duktig i mina tonår. Visserligen var jag blyg så jag hade väl inte lyckats bli gravid med nån jag knappt känner... Men jag hade förhoppningsvis vare sig rökt under graviditeten eller hoppat mellan förhållanden. Jag hade tagit mitt ansvar, för jag är en sådan person.
    Men i serien tycks bara naiva maskrosbarn finnas. Barn som föder barn. Barn som inte tar ansvar. Sorgligt.
    Du är nog inte ensam om att tycka det där. Men glöm inte att det är TV, de väljer ju ut dom som ger bra tittarsiffror. Så är det ju med allt som går på tv, alla skämmer ut sig och verkar inte ha "alla hästar i stallet". Inte serier eller filmer då,  utan underhållsprogram menar jag nu.
  • Livisu
    LiveHappy skrev 2011-05-21 12:03:03 följande:
    Du är nog inte ensam om att tycka det där. Men glöm inte att det är TV, de väljer ju ut dom som ger bra tittarsiffror. Så är det ju med allt som går på tv, alla skämmer ut sig och verkar inte ha "alla hästar i stallet". Inte serier eller filmer då,  utan underhållsprogram menar jag nu.
    Jo du har så rätt. Som i fallet med Malou Stella. Vem vid sina sinnens fulla bruk skulle vilja bli dokumenterad i nationell och utländsk media under flera år hur hon skriker och svär på sin mamma, misslyckas med både utbildning och jobbsökande, bara är hemma och beter sig snarast som en storasyster åt sin son? Jag hoppas verkligen att hon är ett extremfall. OK att man ställer upp i TV och öppnar sig. Men så mycket?? Eller grälen som Maks och Hannah har... Flickan är inte ens myndig! Och fläker upp det allra mest intima? Då kan det inte stå rätt till i huvudet!!!
  • Nifelheim
    klumpfh skrev 2011-05-17 15:35:49 följande:
    Tänkte på en grej det med pojk tvillingen. Kan det blivit så pga. dom bara legat ner typ första tiden?? Vet de kan bli platta där bak så därför jag börjar fundera.
    Jag vet inte om kraniet kan växa ihop för fort, vilket verkar vara fallet med honom, men de kan få deformationer på skallbenet som måste åtgärdas genom operation av att ligga på rygg för mycket (tex. i babysitter) Ja.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • cammily
    Livisu skrev 2011-05-21 11:34:02 följande:
    jag blev mamma när jag va 17år och känner många unga mammor/pappor. de jag känner och jag själv är inte de minsta lika de i danska, jag vet många av dem som röker och sl slutade när de blev gravida, sen ser jag ofta många "äldre mammor" som röker när de e  gravida. Tror nog att sverige har en helt annan syn på rökning och syn på unga mammor.

sen nått jag inte kan förstå är hur fan de lyckas ha pengar till allt för de ser ju inte ut som om någon av dem jobbar.
    Thindra och Mitabell mammas fina flickor!!
  • Julia08
    kaosfuralles skrev 2011-05-17 21:13:41 följande:
    Hej på er.

Jag bara undrar om nån vet vilken säsong Christina och Dennis är med i?
    Minns inte att jag har sett dom under de senaste två säsongerna (jag följer de senaste avsnitten på dansk tv), däremot så medverkar dom i senaste säsongen av "Unga mödrars dröm".
  • Jasmine Angelina
    Livisu skrev 2011-05-21 13:00:04 följande:
    Jo du har så rätt. Som i fallet med Malou Stella. Vem vid sina sinnens fulla bruk skulle vilja bli dokumenterad i nationell och utländsk media under flera år hur hon skriker och svär på sin mamma, misslyckas med både utbildning och jobbsökande, bara är hemma och beter sig snarast som en storasyster åt sin son? Jag hoppas verkligen att hon är ett extremfall. OK att man ställer upp i TV och öppnar sig. Men så mycket?? Eller grälen som Maks och Hannah har... Flickan är inte ens myndig! Och fläker upp det allra mest intima? Då kan det inte stå rätt till i huvudet!!!
    Hannah har enligt min personliga mening problem med att hon hela tiden finner ett starkt behov av att hävda sig. Inte så bra när man har barn. Men vi har väl alla våra egenheter. Malou Stella har jag aldrig gett mycket för, det är en brud som aldrig är nöjd och som kommer att föra över till sin son sitt eget beteende på Tino.
    Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28
  • Dallandra

Jag blir så glad när jag ser Katherina och Peter, de ser så kära och lyckliga ut Härligt att deras pojkar också kommer överens. Katherina är en helt annan person nu, förut såg man ingen glädje alls i hennes ögon men nu är det annorlunda

Hur orkar man vara så sur och missnöjd med allt som MS är hela tiden Inte verkar hon ha några ambitioner alls i livet heller.... Förutom att hinna sminka sig varje morgon Hennes mamma har verklgien gjort henne en björntjänst genom att alltid ställa upp och ordna med allt för sina döttrar, för MS syster verkar ju vara likadan...

• Livisu
    cammily skrev 2011-05-21 16:48:51 följande:
    jag blev mamma när jag va 17år och känner många unga mammor/pappor. de jag känner och jag själv är inte de minsta lika de i danska, jag vet många av dem som röker och sl slutade när de blev gravida, sen ser jag ofta många "äldre mammor" som röker när de e  gravida. Tror nog att sverige har en helt annan syn på rökning och syn på unga mammor.

sen nått jag inte kan förstå är hur fan de lyckas ha pengar till allt för de ser ju inte ut som om någon av dem jobbar.
    Det är inte bara rökningen. Det stör mig att de beter sig som äkta tonåringar. Visst, en 17-åring kan kanske inte vara lika mogen som en 27-åring, men det stör mig en massa att de fattar sådana naiva, ogenomtänkta beslut. Som MS som flyttat runt till pojkvänner precis hela tiden! Så jädra oansvarigt mot sitt barn som inte får en stabil punkt i livet!
    Är det också vanligt bland svenska unga föräldrar? Att man fortsätter bli ihop och göra slut, lika upp och ner, som man kanske gjorde innan man fick barn? För att två sextonåringar blir ihop, bråkar, gör slut, blir ihop och bråkar - under en två veckors-period är inte så konstigt, men har man barn är det otroligt omoget och olustigt beteende. Eller som vem de nu var... hon med dottern som opererades nu senast? Hon ville ju flytta ihop med sin pojkvän hon haft bara någon månad max. Och ta med sig sitt barn!!! Herregud. Stackars lilla flicka.

(Sen det där med inkomst så verkar den danska f-ledigheten ge mycket pengar men under en väldigt kort period)
  • caritakim

Jag tycker att Maluo Stella är bortskämd.  Hon skriker och bråkar med sin mamma, Mamman fär är så snäll som hela tiden hjälper till med Tino. Såg ett avsnitt när Mamman ville att Malou Stella skulle byta blöja på han . Men efter en mamma bråk fick mamman byta på han.

Camilla som är mamma till Oliver verkade inte heller kumma ta hänsyn till andra. Såg på deras camping semester i Italien. Då gjorde hon ju inget än att klaga på stakars Christian. Då tänkte jag att hur står han ut med henne.

Det att Hannah är som hon är kan kannse bero mycket på hennes sjuk dom. Men Christina som har tvillingarna verkar att hela tiden favorisera sonen. Vet inte om det är bara jag som märkt det. Men hon leker mest med Tobias, Lilla Isabella verkar hon inte att bry sig så mycket om. Men det kan kannse vara så att dom filmar ljust när hon leker med sonen. Så det kan ju kannse vara så att tv ger en sev uppfattning om hur det är med det, Men

Svar på tråden Unga mödrar Danmark