• Pernilla3

packa inför flytt

Någon som har tips på hur man packar inför flytten på smidigaste sättet?? Flyttar om en månad och har tre små barn och känner att jag måste börja packa nu. Men vad ska man börja med??

Så har ni något bra system så får ni gärna dela med er!! Alla tips och råd är välkomna!

• Svar på tråden packa inför flytt
  • fruis

Börja med sådant som ni inte behöver dagligdags fram till flytten. Böcker, dukar, undanlagda kläder osv. Det viktigaste är att inte packa för tungt och att märka alla kartonger väl både med vad de innehåller och vilket rum de ska till i den nya bostaden. Om man har möjlighet är det bra om man kan sortera kartongerna efter vart de ska flyttas i det nya hemmet. Alltså ställa alla kartonger som ska till "sovrum 1" på samma ställe osv.

• ninnione

som ovan skriver men skulle nog säga att ställ alla kartonger i ett o samma rum så att ni slipper leva i kaos men ändå kan börja packa i god tid så ni slipper stressa. jag har tyckt de varit en stor fördel att ha allti ett rum, då är de bara där de känts kaos resten har varit städat o fint, dock med lite lite saker framme...:P

• HippYgirl

jag har samma lika. eller 2 ungar och en i magen och ska flytta efter nyår. jag har packat tex böcker, köksredskap man inte använder speciellt ofta, prydnatssaker, tavlor, mer såna saker helt enkelt ni inte behöver ha framme nu sista tiden

• Kjell2

Underlättar väldigt om ni slipper flytta allt samma dag. T ex ta bokhyllor, böcker, garage, förråd en dag. Få allt det på plats för att sen ta möbler och kök mm.

Glöm inte att ni kommer behöva lampor på nya stället direkt.

Bra att ha stenkoll saker som verktyg, det absolut nödvändigaste i köket (kaffekokare), lite leksaker och sängkläder mm.

Väldigt frustrerande att behöva leta igenom en massa lådor för att hitta verktyg så ni kan skruva ihop hyllor och säng.

Ha koll på mat under flytten. Dvs att ni har en färdig låda med pasta eller McD i närheten.

Sen - Börja packa, sortera och framförallt släng redan nu!

/Kjell

• Pernilla3

Tack för era tips! Jättebra saker att tänka på.

Jag har nu tagit tag i alla böcker och dessutom ringt ett antikvariat för att lämna in böcker jag inte behöver/vill ha längre. Det är ett steg i rätt riktning iaf, känner ju som Kjell skriver att jag måste kassera en massa saker nu innan så att man inte pacakr med sådant som man egentligen inte behöver.

Fortsätt gärna att skriva era bästa tips!

• Längtandsfull

Vi håller också på att flytta nu.. Men har flyttat massor av gånger så jag vet hur jag skall göra..

Dom saker som jag tycker underlättar massor är att:

- Packa i god tid så värkligen allt är packat och klart när man får nyckeln och det är dags att flytta in.

- Skriv tydligt vilka kartonger som skall vart och även lite vid sidan av vad det är i dartongen.

- Vi gör som så att det som skall till kök och toa/tvättstuga ställs direkt i rätt rum och ALLA andra kartonger ställs i ett av rummen som man kanske inte behöver använda helt direkt. Så ex. inga kartonger i V-rum och sovrum.

- När väll man kommit till den dagen då hela flytten skall gå så tycker jag det underlättar om redan alla kartonger är på plats så det bara är möbler kvar att flytta och dom ställs ju på hyffsat rätt plats direkt.

- När gamla huset är tomt och städat och nyckel överlämnad så har man bara sitt nya att ägna sig åt. Då får man självklart först bort alla kartonger i kök och toa/tvättstuga och sen städa iordning i huset. Sen tar man en efter en kartong från det rum där amn ställde alla kartonger..

Det är iallafall så vi kommer gå tillväga.. För om du placerar ut alla kartonger direkt så kommer det bara vara rörigt och jobbigt..

• Belavon

När jag flyttar brukar jag packa böcker längst ned i lådorna och sedan fylla på med kuddar och andra lätta saker ovanpå så att även jag kan lyfta alla lådor.

• WaitingInVain

Håller med övriga - bra tips.

Min erfarenhet är att när man tycker man packat det mesta, så är det oändliga mängder kvar och framförallt alla de där udda sakerna som inte riktigt går att sortera i sammanhängande kartonger. När det är 1-2 veckor kvar, brukar jag försöka se till vad jag minimalt behöver ha kvar och packar sedan precis allt annat.

Jag brukar försöka tänka: Om jag skulle resa bort två veckor - vad behöver jag? Och sedan tar jag fram de sakerna. Det kan vara lite porslin, en stekpanna och några kastruller, kaffebryggare, ombyten och rena handdukar, badrumsartiklar etc. Och så verjtyg, såklart. Då får man en överblick på vad man behöver och sedan packar man ner allt annat.

Nu har du ju små barn, så då kanske det blir lite svårare att tänka så, men om det går, slipper man stå där med en massa skåp fyllda med konstigheter och tänka: Oj då! Detta hade jag glömt...

Ett annat bra tips: Packa i flyttkartonger! Köp tio-pack på Bauhaus eller Ikea. Undvik påsar mm - sådant blir bara besvärligt när det väl är flyttdags.

Köp en stor rulle svarta sopsäckar och släng precis allt ni inte använt på på (minst) ett år. Skänk bort eller sälj sådant ni inte ska ha kvar.

• Längtandsfull

Missade 2 superbra tips..

- Lägg några kronor på att köpa pappar att slå in porslin och glas i från en flyttfirma.. Då undviker man allt smuts som tidningspappar lämnar efter sig..
    Du slipper diska allt vid uppackning.

- När man väll är på flyttdagen så ta en bunte upphägda kläder och dra en soppsäck över och gör hål i botten på soppsäcken så du får fram krokarna på galjarna.
    Tejpa ihop krokarna så det är lättare att hantera.. häng dom sen rakt in i den nya garderoben och klipp sen upp tejp och sopsäck.. Så slipper du stå och vika allt..
    Du sparar massor av tid..

• tisteln

Blanda lite tungt och lätta saker i kartongerna så de inte blir för tunga.

Skriv ned på en lapp ALLT du stoppar i kartongen ( t.ex. 4 blå tallrikar, 6 blommiga glas, gula gardinerna...)
    Tejpa fast lappen på ena kortsidan av kartongen, i övre vänstra hörnet.
    När du nu staplar kartongerna på varandra, så kan du lätt se vad som finns i varje kartong.

Uppackningen lär nu gå mycket fortare än annars,

Svar på tråden packa inför flytt