Håller med övriga - bra tips.
Min erfarenhet är att när man tycker man packat det mesta, så är det oändliga mängder kvar och framförallt alla de där udda sakerna som inte riktigt går att sortera i sammanhängande kartonger. När det är 1-2 veckor kvar, brukar jag försöka se till vad jag minimalt behöver ha kvar och packar sedan precis allt annat.
Jag brukar försöka tänka: Om jag skulle resa bort två veckor - vad behöver jag? Och sedan tar jag fram de sakerna. Det kan vara lite porslin, en stekpanna och några kastruller, kaffebryggare, ombyten och rena handdukar, badrumsartiklar etc. Och så verjtyg, såklart. Då får man en överblick på vad man behöver och sedan packar man ner allt annat.
Nu har du ju små barn, så då kanske det blir lite svårare att tänka så, men om det går, slipper man stå där med en massa skåp fyllda med konstigheter och tänka: Oj då! Detta hade jag glömt...
Ett annat bra tips: Packa i flyttkartonger! Köp tio-pack på Bauhaus eller Ikea. Undvik påsar mm - sådant blir bara besvärligt när det väl är flyttdags.
Köp en stor rulle svarta sopsäckar och släng precis allt ni inte använt på på (minst) ett år. Skänk bort eller sälj sådant ni inte ska ha kvar.