• Burmakatten

degen jäser inte?!

Håller på och bakar lussebullar och nu har degen stått i ca en halvtimme och den jäser inte alls....vad har jag gjort för fel och går det att åtgärda?? Kan tänkas att degspadet var för aningen varmt när jag hade i jästen...

Kanske bara att slänga degen??

• Svar på tråden degen jäser inte?!
  • Pebblas

Jag hade väntat lite innnan jag slängde degen, ibland tycker jag det tar lång tid!
    Men har du haft för varm degspad så förstör du jästsvamparna...

• 071001

Vet att om man har för mycket mjöl kan det bli så. Hände min man flera ggr när han skulle baka bullar.

• Burmakatten
    Hannah76 skrev 2009-12-02 10:42:52 följande:
    Kanske dödade du jästsvamparna.. Jag skulle slänga och börja om.
    Åhh vad segt.....måste då gå och handla ny saffran, kesella och mjölk.....ja då får det bli en annan dag helt enkelt.
  • Hannah76
    Burmakatten skrev 2009-12-02 10:44:23 följande:
    Åhh vad segt.....måste då gå och handla ny saffran, kesella och mjölk.....ja då får det bli en annan dag helt enkelt.
    Kanske fungerar det om du tillsätter mer jäst.. Men har inte provat det själv.
  • Kjell2

Om degen står kallt/svalt kan det ta väldigt lång tid att få jäsningen att komma igång.

• Burmakatten

Kan man ställa den på ugnen som är lite varm för att komma igång med jäsningen??

• Trill

Det hände mig för ett par år sedan... degspadet var lite för varmt och tog död på jästen.

Nuförtiden är jag väääldigt försiktig med degspadet.

• Pebblas

Mina degar jäser alltid ovanpå ugnen som jag sätter på mjust för det.

• Majosa

Precis! Sätt den på ugnen och avvakta ett tag till - ibland dröjer det men med värme brukar det gå lite fortare. Lycka till!

• CuteElliz

om du råkade ha på ngt för varmt degspad så kan du ha förstört jästsvamparna... men testa med att låta det jäsa ovanpå ugnen o kanske även låta det jäsa ngt längre tid... lycka till...

• Burmakatten

Jag la degen ovanpå ugnen och den kanske jäste liite. Men jag testade att baka ut bullarna i alla fall och de svällde ju såklart i ugnen och smakar precis som lussebullar ska så det funkade ju ändå utan rejäl jäsning! Tack alla för tipsen!

• Weezy

Att degen inte jäser kan bero på 3 orsaker som jag läser..

1. För varmt degspad.. ha hällre lägre temp än för varmt.
    2. För mycket mjöl, Mjölet tynger ner och gör det svårt för jästen att resa sig.
    3. För mycket socker har samma effekt som mjölet.

Sen hade jag skippat kesellan eftersom det kan ställa till det.

Talar av erfarenhet som Utbildad bagare och har jobbat inom området i ca 6 år nu.

Lås jäsa på ugnen i en 30 minuter till HJälper inte det så är det bara att börja om, Dyrt dock med saffranspriser som är som de är nu!

• Burmakatten
    Weezy skrev 2009-12-02 12:09:27 följande:
    Att degen inte jäser kan bero på 3 orsaker som jag läser..1. För varmt degspad.. ha hällre lägre temp än för varmt.2. För mycket mjöl, Mjölet tynger ner och gör det svårt för jästen att resa sig.3. För mycket socker har samma effekt som mjölet.Sen hade jag skippat kesellan eftersom det kan ställa till det.Talar av erfarenhet som Utbildad bagare och har jobbat inom området i ca 6 år nu. Lås jäsa på ugnen i en 30 minuter till HJälper inte det så är det bara att börja om, Dyrt dock med saffranspriser som är som de är nu!
    Har redan bakat bullarna nu och de blev ok trots att degen inte jäste så mycket. Men skippa kesella menar du? Det verkar ju som att de flesta recept innehåller kesella nuförtiden. Står ju att det ska göra bullarna saftigare. Men man kanske kan byta ut mot mer smör eller mjölk då.

Håller med om att saffran är sjukt dyrt...det var dels därför jag testade att baka ut bullarna ändå.
  • Hannah76
    Burmakatten skrev 2009-12-02 12:05:10 följande:
    Jag la degen ovanpå ugnen och den kanske jäste liite. Men jag testade att baka ut bullarna i alla fall och de svällde ju såklart i ugnen och smakar precis som lussebullar ska så det funkade ju ändå utan rejäl jäsning! Tack alla för tipsen!
    Vad bra!!!
  • Weezy
    Burmakatten skrev 2009-12-02 12:15:58 följande:
    Har redan bakat bullarna nu och de blev ok trots att degen inte jäste så mycket. Men skippa kesella menar du? Det verkar ju som att de flesta recept innehåller kesella nuförtiden. Står ju att det ska göra bullarna saftigare. Men man kanske kan byta ut mot mer smör eller mjölk då.Håller med om att saffran är sjukt dyrt...det var dels därför jag testade att baka ut bullarna ändå.
    Kesella kan uppfattas som tung i degen med alla andra recept.
    Enklast och godast lussebullar gör men av vanlig vetedeg som du gör kanelsnurror av.. bara tillsätta saffran i degen. jag har alltid 1/3 del av sockret i eftersom de blir goda ändå..
    BRA att du bakade ut och att de tog ´sig lite.. tyckder du att de känns "kompakta" el hårda när du klämmer på dem?

ett tips är att frysa och micra när du behöver så smakar de mjukt och färskt..
    Och ja mer riktigt smör istället men inte för mycket.. :-O)
  • Enda killen här
    Det fungerar att tillsätta ny jäst! 
    Jag bakade nyligen kanelbullar där jästen jag använt vad kass (pulverjäst som hade gått ut för 5 år sedan såg jag sedan på paketen). Jag blandade då upp ny, färsk jäst, löste upp i 37 gradig mjölk och vispande ner tillsammans med ytterligare mjöl vilket gjorde att degen jäste (mest på bredden) och efter att jag bakade ut bullarna jäste de på brädden men inte på höjden. De smakade gott och ingen skillnad trots dubbel jästmängd. 
Svar på tråden degen jäser inte?!