• Apolline

    Regnbågsbarn á la 2010

    Vill våga mig på att hänga i en gravidtråd eftersom vi nu är i v.10 och hjärtat fortfarande slår... Och visst väntas det en del barn år 2010? Tigerns år! Kommer de förresten heta 10-talister? Låter lite märkligt.

    Hur mår ni? Har ni magar, berättat för alla, beställt vagnar, bestämt namn, köpt babykläder?

    Själv har jag ingen mage, känner dock min livmoder men det beror nog på att jag blivit för smal av att vara sjuk. Har bara berättat för familjen, kompisar får veta efter inskrivningen (som är i v.16). Får inte köpa vagn förrän efter v.12 för min sambo (tyckte jag var rätt generöst ändå) men vet att jag vill ha en retrovagn. Babykläder ska jag bunkra upp på mellandagsrean. Och namn på barnen bestämde vi redan innan vi började försöka bli gravida.

  • Svar på tråden Regnbågsbarn á la 2010
  • jaget

    Här finns en regnbågsbebis som planeras att komma i Juli om allt går som vi vill. Vi har nog 1000 namnförslag. Både för flickor och pojkar. Inte berättat för någon och inte handlat någon ännu.. Vill nog komma in i vecka 12 innan man gör det.. Vecka 7 nu.

  • Gaytjej

    I en affär i Helsingör köpte vi på väg till Nordica/CFC de första två plaggen redan innan vi blev gravida (en mössa och en body). Ångrar det lite, för det är rätt mycket känslor förenda med de där två plaggen, men jag antar att det kommer vara helt och hållet glömt när det är dags att använda dem =)

    Sedan dess har det blivit ett par små plagg till från Gekås och röda gardiner med vita flodhästar på från IKEA. That's it. Jag har inte ens köpt några mammakläder ännu (är i vecka 28 nu). Magen följer normalkurvan (jag tycker dock att den är stor som ett hus), men än så länge fungerar mina byxor med låg midja och sambons t-shirts och tröjor =)

    Barnvagn, vagga, spjälsäng och bilstol kommer vi få låna (hämtas ner från Värmland i jul) och sedan har jag faktiskt ingen som helst aning om vad som egentligen behövs till en bebis?! Jag som aldrig lämnar ngt åt slumpen utan läser på fånigt ordentligt om allt jag inte känner till har absolut noll koll. Bärsjal och en sån där sele kanske man ska köpa också? Och blöjor då antar jag =) Skulle bebisen anlända redan nu så skulle vi verkligen stå där med amatörskägget i brevlådan!

    Berättade för de närmaste redan när plusset på stickan uppdagades (eftersom de vid det laget ändå visste om att vi gjort IVF) och inför resten av släkten, bekantskapskretsen och kollegorna i vecka 15.

    När det gäller namn så har vi slutligen enats om ett tjejnamn (efter diskussioner i tre års tid). Killnamnet som vi var överens om har jag börjat vackla om... Svårt det där!

  • Licens To Kiss

    I Jan föds mitt första regnbågsbarn. Har en dottern sen innan men hon är inget regnbågsbarn från början. Jag skaffade barn denna gång med en bögkompis. Jag är själv flata.


    Vecka 32 (31+6) och 56 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Licens To Kiss

    Allt är färdigt.


    Vecka 32 (31+6) och 56 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Anelan

    Jag är gravid i vecka 13 (12+3 idag) och börjar våga hoppas på att pyret där inne gör oss sällskap i mitten av juni då vi har beräknad BF. Vi har sett det lilla pyret vid två tillfällen, senast i v 10. Vi har även varit på det första samtalet hos MVC.
    De första veckorna av graviditeten var för mig en pärs på många olika sätt, men nu har det lugnat ner sig något. Illamåendet är dock kvar men jag lyckas hålla det på en levbar nivå genom att äta ofta.

    Min sambo och jag har berättat för våra föräldrar, syskon och mormödrar. Sedan har vi resonerat lite olika när det kommer till att berätta för vänner och kollegor/kursare. Jag har endast berättat för de närmaste men med tanke på hur antalet blickar på utbuktningen/arna under tröjan har öka den senaste veckan kanske det snart är dags att inviga fler. Jag trodde inte att det skulle synas något ännu, men kanske beror det på att jag var ganska platt innan och att när man går från igen mage, inga bröst till putmage och byst som syns så lägger folk märket till det rätt snart. Jag har ingen aning, min sambos teori i alla fall.

    När det kommer till namn så har vi några förslag på pojknamn, eller egentligen är det flera varianter av samma namn :) och så har vi ett flicknamn som vi funderar på. Namnprat har hos oss existerat länge, dock är det inget namn bestämt än.

    Vi har än så länge inte inhandlat varken kläder, säng eller vagn. Det känns fortfarande alldeles för tidigt. Sambon har en del kläder från sin barndom som vi ska hämta i jul och sedan har vi fått leksaker och puzzel efter min mormor och även en "sovkorg" som min mormor hade som barnsäng. Det jag dock har köpt är barnböcker! Oj vad jag frossar :) Idag har jag spenderat alldeles för många kronor på adlibris men jag är nöjd som bara den. Jag fullkomligt älskar att leta efter bra barnböcker och har svårt att låta bli att köpa när jag "faller" för en bok. Vet att det är tidigt, vet att flera av böckerna inte kommer att vara aktuella förrän tidigast om flera år, men jag vill inte riskera att glömma bort titlarna (eller att de slutar att säljas) tills det att de är aktuella. Till dess kan vänners barn som vi sitter barnvakt åt få njuta av böckerna, och sedan har jag användning av dem i mina studier och i mitt kommande yrke också.

  • Apolline

    jaget: Ja, visst längtar man till magiska vecka 12...

    Gaytjej: Vet ni inte könet? Har ni UL kvar att göra när man kan få reda på/råka se det? Vill ni? Tog ni gemensamt efternamn när ni gifte er?
    Mammakläder tycker jag känns mycket mer avlägset än bebiskläder konstigt nog. Men om man kan gå ända till v.28 utan så är det ju inte bråttom. Vad en bebis behöver mer än söta små bodys vet inte jag heller... men det finns säkert trådar om det. :)

    Licens To Kiss: Skönt att allt är klart. Vad tycker dottern? Jag hade älskat att få ett litet syskon när jag var 8-9 år! Men jag är så gammal nu så jag måste få mina barn tätt. ;)

    Anelan: Skönt att du mår bättre. Hade inte räknat med att min mage ska börja synas så tidigt som v.13, tänkte inte på att den kanske lättare gör det när man är smal... får skylla på julbordet, vill helst inte säga något på jobbet innan inskrivning. Tur att det är vinter, får ha poncho på mig. Ge gärna några bra boktips om du har tid och lust!

  • Licens To Kiss
    Apolline skrev 2009-12-04 22:22:20 följande:
    jaget: Ja, visst längtar man till magiska vecka 12... Gaytjej: Vet ni inte könet? Har ni UL kvar att göra när man kan få reda på/råka se det? Vill ni? Tog ni gemensamt efternamn när ni gifte er? Mammakläder tycker jag känns mycket mer avlägset än bebiskläder konstigt nog. Men om man kan gå ända till v.28 utan så är det ju inte bråttom. Vad en bebis behöver mer än söta små bodys vet inte jag heller... men det finns säkert trådar om det. :)Licens To Kiss: Skönt att allt är klart. Vad tycker dottern? Jag hade älskat att få ett litet syskon när jag var 8-9 år! Men jag är så gammal nu så jag måste få mina barn tätt. ;)Anelan: Skönt att du mår bättre. Hade inte räknat med att min mage ska börja synas så tidigt som v.13, tänkte inte på att den kanske lättare gör det när man är smal... får skylla på julbordet, vill helst inte säga något på jobbet innan inskrivning. Tur att det är vinter, får ha poncho på mig. Ge gärna några bra boktips om du har tid och lust!
    Dottern är förväntasfull som sjutton.
    Vecka 32 (31+6) och 56 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Anelan
    Apolline skrev 2009-12-04 22:22:20 följande:
    Anelan: Skönt att du mår bättre. Hade inte räknat med att min mage ska börja synas så tidigt som v.13, tänkte inte på att den kanske lättare gör det när man är smal... får skylla på julbordet, vill helst inte säga något på jobbet innan inskrivning. Tur att det är vinter, får ha poncho på mig. Ge gärna några bra boktips om du har tid och lust!
    Jag ger gärna boktips! Länkar till några förlag vars idéer och visioner jag tycker om och sympatiserar med =)

    www.sagoliktbokforlag.se
    ?Prinsessan Kristalla? som handlar om Kristalla som inte vill gifta sig med en prins utan väljer en flicka från folket. Boken är uppbyggd som en klassisk prinsessa-saga där den enda skillnaden är att prinsessan blir kär i en flicka. Dock ligger inte problemet i att det är en flicka utan att det är en flicka av folket, ungefär som det i den klassiska sagan brukar vara bondpojken eller liknande.
    En annan av mina favoriter är Vem kan älska Ella? När den gamla hemlösa damen som tagit hand om Ella dör försöker Ella hitta en ny familj som kan älska henne. Ella hittar Anton och Adam, som hon tycker verkar lyckliga och i smyg flyttar Ella in i deras klädkammare?
    De har även böcker som ?Jag älskar dig så mitt hjärtat brister? som handlar om vänskap och kärlek mellan Selma och Hugo. Hugo har ett fantasiland, Downs syndrom, och en sköldpadda. Selma älskar Hugo just för att han är annorlunda och kan inte förstå varför de vuxna säger att han är sjuk.
    De har även titlarna ?Kalle som lucia? (släpps snart) och ?Kalle med klänning?, jag har ännu inte läst eller bläddrat i någon av dem, men ?Kalle som lucia? har jag förbeställt som en julklapp till mig själv :)

    www.vombatforlag.se/
    Den fösta barnboken vi köpte var Familjeboken från detta förlag. Den tar upp olika familjekonstellationer och beskriver på vilka olika sätt som barn kan bli till. Den riktar sig kanske till lite äldre barn, men jag tror att om man pratar kring texten och plockar ner den till barnets nivå så är det en bok med brett åldersspektra. Illustrationerna i boken är lite annorlunda men inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt. Jag gillar att det är personerna är lite fulsnygga med hår på benen, bulliga magar etc. Tror att även bilderna blir till vad man gör dem.

    www.olika.nu/
    Detta förlag har böcker som är KRAM-märkta, vilket innebär att de har kollats ur ett genus- och jämställdhetsperspektiv. Exempel på KRAM böcker är ?Vad gillar du att göra??, Vad vill du bli när du blir stor?? och ?Vad är din favoritsak?? de riktar sig till yngre barn. En av mina favorittitlar här är ?Sandalerna? om en pojke som ärver sin systers rosa sandaler, de barn som jag har läst den för har gillat den och boken har väckt tankar hos dem. Längst bak i boken finns tips på frågor att ta upp med barnen under/efter läsningen, för att skapa reflektion om exempelvis vad som är typiskt tjejigt och killigt, könsroller mm. En av barnens favoriter är ?Här kommer uppfinnarJohanna?, jag har läst den för yngre barn 1,5 år till 3 år och de har älskat den! Olika har även en bok som heter ?Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2? som är en bok för vuxna om hur man kan undvika genusfällor i vardagen.

    Per Gustavssons böcker om den modiga, tuffa, starka prinsessan med blont lockigt hår och rosa klänning som både kan fäktas, rädda prinsar, fångar drakar och en massa annat. Jag gillar att prinsessan ser ut som den typiska prinsessan men inte är/beter sig/ gör som den typiska prinsessan. Både de flickor och pojkar jag har läst böckerna för har gillat dem. Det häftiga är att deras prins och prinsess-lekar har förändrats efter det att de läst böckerna. Plötsligt har liksom en ny värld, där tjejer inte behöver bli räddade, laga mat, och vara nervösa öppnats. Inte för alla, såklart, och inte genom magi ? det har pratats en hel del om böckerna. Men det har ändå varit roligt att se.

    Som du märker är det farligt att be mig om tips på barnböcker ;) Jag erkänner villigt att jag har svårt att bara plocka ut ett par. Men jag hoppas att min ?novell? inte har avskräckt utan snarare inspirerat.
  • Apolline
    Anelan skrev 2009-12-05 09:39:36 följande:
    Jag ger gärna boktips! Länkar till några förlag vars idéer och visioner jag tycker om och sympatiserar med =)
    Bless you! Verkar vara jättefina böcker! Beställde en till min guddotter direkt.
    Vet du hur CD-skivorna från Sagolikt är?
  • Anelan
    Apolline skrev 2009-12-05 10:14:25 följande:
    Bless you! Verkar vara jättefina böcker! Beställde en till min guddotter direkt. Vet du hur CD-skivorna från Sagolikt är?
    vad roligt att du uppskattade tipsen! :) Jag har inte lyssnat på cd-skivorna från Sagolikt så tyvärr vet jag inte. Du får gärna berätta om/när du hört någon!
Svar på tråden Regnbågsbarn á la 2010