• Amber1975

Risgrynsgröt i England

Jag är så fruktansvärt sugen på risgrynsgröt och undrar ifall någon vet om det finns någon motsvarighet till risgryn/grötris som man kan köpa i England?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 19:29
    Frågar om nougat också eftersom jag fått så himla bra svar av er i tråden.

Finns den nougaten vi har i Sverige att få tag på i England? Det som de kallar nougat här är ju inte alls som den jag är van vid. Den är lite som fransk nougat tycker jag.

• Svar på tråden Risgrynsgröt i England
  • Amber1975

Tack för era svar Härligt! Ska nog testa till helgen.

Rice pudding har jag inte testat, men sett det i affären. Visste inte att det var liknande. Ska testa det.

Ska testa även testashort grain rice oxå för det pratade min man om att det fanns på Morrisons. Är inte så jätteduktig på att koka själv, men har en svensk kokbok och ska kolla lite bra tips på nätet.

PixieHallow, pudding rice har jag inte sett, men ska kolla.

Får testa lite olika, så det blir den ultimata gröten till julafton

• Amber1975
    Gates skrev 2009-12-03 18:58:03 följande:
    Det ar inget svart att laga risgrynsgrot, det tar bara lite tid- det ar nog darfor de saljer fardig i Sverige....Nu blev jag ocksa jattesugen pa risgrynsgrot, det blir nog grotkok har i helgen med!
    Har bara testat en gång, så det kanske går bättre den här gången. Jag hade nog lite bråttom då, för den blev bränd.

Ja här blir absolut gröt i helgen.
  • Amber1975
    Gates skrev 2009-12-03 20:44:42 följande:
    Stall groten i ugnen i stallet for pa spisen nar den ska eftersvalla!
    Aha det hade jag ingen aning om. Tack för tipset.
  • Amber1975
    PixieHallow skrev 2009-12-03 19:43:53 följande:
    Kokar alltid min risgröt själv.Skulle inte falla mig in att köpa.Både billigare och godare när man gör själ.Tar dock som sagt lite tid.
    Ja det är väldigt gott med hemlagad gröt.
  • Amber1975

Var får man tag på pudding rice?

• Amber1975
    KristinX skrev 2009-12-03 22:06:02 följande:
    Sainsbury's, Tesco, Morrison's...:O)
    Bland vanligt ris eller är det bland desserts?
  • Amber1975

Frågar om nougat också eftersom jag fått så himla bra svar av er i tråden.

Finns den nougaten vi har i Sverige att få tag på i England? Det som de kallar nougat här är ju inte alls som den jag är van vid. Den är lite som fransk nougat tycker jag.

• Amber1975
    Googels skrev 2009-12-05 11:25:23 följande:
    Jag har inte hittat något som motsvarar svensk nougat, saknar oxå det...Det går att göra själv, men tar lång tid enligt receptet jag hittade någon gång, och så har jag för mej att man behöver ha en mixer så har aldrig försökt mej på det.
    Ja det är ju så himla gott. Det är första julen vi inte firar i Sverige och jag vill göra julgodis och då vill jag ha nougat. Så sugen på allt svenskt nu plötsligt.
  • Amber1975

Tack Bubbelmaja! Jag bor jag inte i London, men ska absolut beställa nougat nästa gång jag gör en beställning. Mums!

Hittade förresten pudding rice idag på en sån där weigh in shop så imorgon blir det (förhoppningsvis) risgrynsgröt.

• Amber1975

Provade med pudding rice idag och det smakade precis som gröten gör i Sverige. Väldigt gott! Tack för att ni tipsade så jag fick min gröt.

• Amber1975
    amnai skrev 2009-12-15 03:48:55 följande:
    Vi använder arborioris, alltså risottoris, till risgrynsgröt. Blir perfekt. Brukar anväda ett arborioris som inte är så dyrt, när vi gör italiensk risotto har jag ett finare, dyrare, ris.
    Ja det liknar ju faktiskt grötris väldigt mycket.
Svar på tråden Risgrynsgröt i England