• Anonym (jobbigt)

De pillade på varandra

Egentligen är det väl kanske inget konstigt. Jag har ju hört om det förr, men när det nu handlar om min egen dotter blev det plötsligt jobbigt :(

Ska ta allt lite snabbt från veckan som varit.

Jobbig start på veckan. Lillan (3 år) ville inte gå till dagis. Men inget större bråk och när jag lämnade henne och dagen gick bra. Tisdagen blev det värre. Hela vägen till dagis rann tårarna på henne. Och hon snyftade hela tiden "mamma jag vill följa med dig hem, jag vill inte till dagis, snälla mamma" jag frågade varför och hon sa att barnen slog henne. Detta gällde då två av dagiskompisarna. Sjukt jobbigt att höra. När vi kom fram frågade fröken vad som stod på. Och jag berättade vad lillan sagt. "Ja vi vet det" sa hon. "Vi försöker se till att de inte umgås (min dotter och de 2 andra)" Hon kallade på en annan fröken eftersom det kom fler barn för lämning. Hon talade lugnt och tröstande med lillan och hon gick med fröken in. Onsdagen gick bra och sen kom torsdagen. Min man hämtade dottern. När han kom in kom en av fröknarna. Hon visste tydligen direkt var vår dotter befann sig. Hon öppnade dörren in till en klädkammare som de klätt om till mysrum. dörren var trög att öppna eftersom alla kuddar i rummet hade barnen lagt som stopp. Där inne satt lillan med ett av de barn som slagit henne. En pojke på fem år, kallar honom x. Min man tittade in och han sa att pojken sett lite skamsen ut. Dottern följde med pappa för att klä på sig. Under tiden berättade hon att x tyckte om att kramas också kom ordet snopp. Min man hajade till och frågade "va sa du". Hon ville inte berätta mer just då. Min man sa till en av fröknarna som blev nervös och sa att de skulle ta upp det på kvällens möte. På vägen hem rabblade lillan på (pratar osammanhängande när hon ska berätta mkt) om att x tog av sig byxorna, ville att hon skulle ligga ner och att hon skulle känna på hans snopp. Ikväll när lillan skulle bada försökte jag luska fram lite. Men ville ju inte pressa henne. Frågade om x hade tagit på henne. Hon sa ja. Jag frågade var och hon satte handen på kissen och sa ajaj. Berättade lugnt men lite bestämt att ingen får ta på hennes kiss.

Nu känner jag mig så rådvill. Att barn brukar vara lite nyfikna på varandra e väl vanligt. Och vem ska jag va arg på. Kan ju inte vara arg på pojken, kanske inte på personalen, de kan ju inte ha ögonen överallt. Men känns så olustigt att de visste att barnen satt i klädkammaren med stängd dörr. Känns oxå jobbigt att det inte bara verkade som att det var lite nyfikenhet eftersom han ville kramas och att hon skulle ligga ner. Och varför ska barnen ha möjlighet att stänga in sig ensamma? Tänker på det så mycket nu att jag vet inte om jag gör en för stor sak av det. Någon annan som varit med om liknande.

• Svar på tråden De pillade på varandra
  • BlommyNess12

Alltså det är fullständigt normalt och ingår i förskollelärarutbildningen att lära sig om barns sexualitet och ge barn möjlighet att gå undan och utforska.

• Anonym (jobbigt)

Jo, jag har ju hört det så många gånger förut. Men det var väl när det gällde mitt eget barn som det kändes olustigt. Personalen kunde kanske sagt det till min man på plats, istället för att säga "det var ju inte bra, det ska vi ta upp på mötet" Känns bara så konstigt.

• versan
    Anonym (jobbigt) skrev 2009-12-03 22:45:32 följande:
    Egentligen är det väl kanske inget konstigt. Jag har ju hört om det förr, men när det nu handlar om min egen dotter blev det plötsligt jobbigt :( Ska ta allt lite snabbt från veckan som varit.Jobbig start på veckan. Lillan (3 år) ville inte gå till dagis. Men inget större bråk och när jag lämnade henne och dagen gick bra. Tisdagen blev det värre. Hela vägen till dagis rann tårarna på henne. Och hon snyftade hela tiden "mamma jag vill följa med dig hem, jag vill inte till dagis, snälla mamma" jag frågade varför och hon sa att barnen slog henne. Detta gällde då två av dagiskompisarna. Sjukt jobbigt att höra. När vi kom fram frågade fröken vad som stod på. Och jag berättade vad lillan sagt. "Ja vi vet det" sa hon. "Vi försöker se till att de inte umgås (min dotter och de 2 andra)" Hon kallade på en annan fröken eftersom det kom fler barn för lämning. Hon talade lugnt och tröstande med lillan och hon gick med fröken in. Onsdagen gick bra och sen kom torsdagen. Min man hämtade dottern. När han kom in kom en av fröknarna. Hon visste tydligen direkt var vår dotter befann sig. Hon öppnade dörren in till en klädkammare som de klätt om till mysrum. dörren var trög att öppna eftersom alla kuddar i rummet hade barnen lagt som stopp. Där inne satt lillan med ett av de barn som slagit henne. En pojke på fem år, kallar honom x. Min man tittade in och han sa att pojken sett lite skamsen ut. Dottern följde med pappa för att klä på sig. Under tiden berättade hon att x tyckte om att kramas också kom ordet snopp. Min man hajade till och frågade "va sa du". Hon ville inte berätta mer just då. Min man sa till en av fröknarna som blev nervös och sa att de skulle ta upp det på kvällens möte. På vägen hem rabblade lillan på (pratar osammanhängande när hon ska berätta mkt) om att x tog av sig byxorna, ville att hon skulle ligga ner och att hon skulle känna på hans snopp. Ikväll när lillan skulle bada försökte jag luska fram lite. Men ville ju inte pressa henne. Frågade om x hade tagit på henne. Hon sa ja. Jag frågade var och hon satte handen på kissen och sa ajaj. Berättade lugnt men lite bestämt att ingen får ta på hennes kiss.Nu känner jag mig så rådvill. Att barn brukar vara lite nyfikna på varandra e väl vanligt. Och vem ska jag va arg på. Kan ju inte vara arg på pojken, kanske inte på personalen, de kan ju inte ha ögonen överallt. Men känns så olustigt att de visste att barnen satt i klädkammaren med stängd dörr. Känns oxå jobbigt att det inte bara verkade som att det var lite nyfikenhet eftersom han ville kramas och att hon skulle ligga ner. Och varför ska barnen ha möjlighet att stänga in sig ensamma? Tänker på det så mycket nu att jag vet inte om jag gör en för stor sak av det. Någon annan som varit med om liknande.
    Ojojoj....
    Jag hade nog blivit skogstokig själv om det hänt mitt barn.
    Detta skulle jag ta upp DIREKT.
    Möte med Personal & Chef för enheten.
    Och sen skulle jag nog kräva att fröknarna prata med alla barnen om kroppskännedom och att INGEN får röra deras Snippor Och snoppar.
    (Utforska sin egen kropp kan man göra hemma i sin egen säng typ)
    Jag skulle även kräva att Inga dörrar kan stängas om barnen
    Vilket är väldigt viktigt ur säkerhetssynpunkt om det tex börjar brinna.
    Öppna dörrar skulle vara ett krav.

Jag har själv våran dotter hos en superfin dagmmamma och där säger hon samma sak Inga stängda dörrar.
    I lekrummet  så har dörren blivit uppreglad och kan ej stängas.

Jättebra att ni säger till henne att ingen får röra henne & lär henne säga Stopp.
    Lär henne att skrika högt om någon rör henne igen.
  • Birgitta L

Svar till Anonym (jobbigt):

Be att få ett samtal med personalen, så där ska det inte vara!! Jag menar att persoanlen säger "ja vi vet det" om att din dotter blir slagen av två andra barn.
    Hon är bara tre år och personalen känner till vad som händer, då måste de också göra något åt det och framför allt informera dig om det. Det andra du beskriver låter inte heller bra, det handlar inte om utforskande utan lite väl mycket av den lilla 5-åriga pojken så kolla upp det med personalen.

• versan
    BlommyNess12 skrev 2009-12-03 22:48:59 följande:
    Alltså det är fullständigt normalt och ingår i förskollelärarutbildningen att lära sig om barns sexualitet och ge barn möjlighet att gå undan och utforska.
    Nä du! Utforska sin egen kropp kan man göra själv behövs ingen lillkille som pillar en i snippan för det.

Och man ska inte kunna stänga dörrar så inte barnet tex kan komma ut.
    Tänk själv om barnet inte är med på noterna. :-O
    Då blir det ju ett övergrepp på den personen.
    Hur rädd blir inte den då för att gå tillbaka till dagiset om barnet vet att där händer det & det i stängda rummet.
  • BlommyNess12
    versan skrev 2009-12-03 22:58:25 följande:
    Nä du! Utforska sin egen kropp kan man göra själv behövs ingen lillkille som pillar en i snippan för det. Och man ska inte kunna stänga dörrar så inte barnet tex kan komma ut.Tänk själv om barnet inte är med på noterna. :-ODå blir det ju ett övergrepp på den personen.Hur rädd blir inte den då för att gå tillbaka till dagiset om barnet vet att där händer det & det i stängda rummet.
    Jag säger bara vad som ingår i utbildningen för de som arbetar på våra förskolor. Du SKA som förskollelärare ge barnen möjlighet att gå undan och utforska. Det är en del av barns sexualitet att vara nyfikna på det motsatta könet, och vilja titta efter vad den andra har och jämföra etc. Det är inte ovanligt att barn pillar på varandra och inget som man ska sätta stopp för så länge det inte är ofrivilligt.

Man ska inte kunna stänga dörrar så barnet inte kan komma ut, men det var inte så jag uppfattade TS att det var, det var svårt att öppna utifrån, men inte inifrån.
  • Birgitta L

Svar till hellokillerN:

Poängen är att dörren ska gå att öppna utifrån så klart!!!

• Anonym (jobbigt)

Och det känns ju faktiskt inte som att det "bara var lite utforskande" när han bad henne ligga ner. Och det stör mig OTROLIGT mycket att de visste att de satt där inne med stängd dörr när de dagen innan övertygat mig att de har koll på läget och vet att x slår lillan.

• Anonym (jobbigt)

E annan sak är att vi nyss flyttat hit och hon har endast gått på detta dagis ett par månader. Har inte fått något förtroende för personalen men jag kan ju inte flytta runt henne hur mycket som helst.

• Anonym

Det måste stoppas omgående. Det finns abslout inget normalt med att en 5åring "pillar" sexuellt på en 3åring. Det är inget dom ska utforska vid den åldern. Och vill dom nu tvunget göra det så får dom göra det på sig själv och inte andra. Fortsätter det så får man anmäla händelsen/händelserna. Inget barn ska må dåligt.

Lider med dig TS

Svar på tråden De pillade på varandra