De pillade på varandra
Egentligen är det väl kanske inget konstigt. Jag har ju hört om det förr, men när det nu handlar om min egen dotter blev det plötsligt jobbigt :(
Ska ta allt lite snabbt från veckan som varit.
Jobbig start på veckan. Lillan (3 år) ville inte gå till dagis. Men inget större bråk och när jag lämnade henne och dagen gick bra. Tisdagen blev det värre. Hela vägen till dagis rann tårarna på henne. Och hon snyftade hela tiden "mamma jag vill följa med dig hem, jag vill inte till dagis, snälla mamma" jag frågade varför och hon sa att barnen slog henne. Detta gällde då två av dagiskompisarna. Sjukt jobbigt att höra. När vi kom fram frågade fröken vad som stod på. Och jag berättade vad lillan sagt. "Ja vi vet det" sa hon. "Vi försöker se till att de inte umgås (min dotter och de 2 andra)" Hon kallade på en annan fröken eftersom det kom fler barn för lämning. Hon talade lugnt och tröstande med lillan och hon gick med fröken in. Onsdagen gick bra och sen kom torsdagen. Min man hämtade dottern. När han kom in kom en av fröknarna. Hon visste tydligen direkt var vår dotter befann sig. Hon öppnade dörren in till en klädkammare som de klätt om till mysrum. dörren var trög att öppna eftersom alla kuddar i rummet hade barnen lagt som stopp. Där inne satt lillan med ett av de barn som slagit henne. En pojke på fem år, kallar honom x. Min man tittade in och han sa att pojken sett lite skamsen ut. Dottern följde med pappa för att klä på sig. Under tiden berättade hon att x tyckte om att kramas också kom ordet snopp. Min man hajade till och frågade "va sa du". Hon ville inte berätta mer just då. Min man sa till en av fröknarna som blev nervös och sa att de skulle ta upp det på kvällens möte. På vägen hem rabblade lillan på (pratar osammanhängande när hon ska berätta mkt) om att x tog av sig byxorna, ville att hon skulle ligga ner och att hon skulle känna på hans snopp. Ikväll när lillan skulle bada försökte jag luska fram lite. Men ville ju inte pressa henne. Frågade om x hade tagit på henne. Hon sa ja. Jag frågade var och hon satte handen på kissen och sa ajaj. Berättade lugnt men lite bestämt att ingen får ta på hennes kiss.
Nu känner jag mig så rådvill. Att barn brukar vara lite nyfikna på varandra e väl vanligt. Och vem ska jag va arg på. Kan ju inte vara arg på pojken, kanske inte på personalen, de kan ju inte ha ögonen överallt. Men känns så olustigt att de visste att barnen satt i klädkammaren med stängd dörr. Känns oxå jobbigt att det inte bara verkade som att det var lite nyfikenhet eftersom han ville kramas och att hon skulle ligga ner. Och varför ska barnen ha möjlighet att stänga in sig ensamma? Tänker på det så mycket nu att jag vet inte om jag gör en för stor sak av det. Någon annan som varit med om liknande.