• Anonym (jobbigt)

De pillade på varandra

Egentligen är det väl kanske inget konstigt. Jag har ju hört om det förr, men när det nu handlar om min egen dotter blev det plötsligt jobbigt :(

Ska ta allt lite snabbt från veckan som varit.

Jobbig start på veckan. Lillan (3 år) ville inte gå till dagis. Men inget större bråk och när jag lämnade henne och dagen gick bra. Tisdagen blev det värre. Hela vägen till dagis rann tårarna på henne. Och hon snyftade hela tiden "mamma jag vill följa med dig hem, jag vill inte till dagis, snälla mamma" jag frågade varför och hon sa att barnen slog henne. Detta gällde då två av dagiskompisarna. Sjukt jobbigt att höra. När vi kom fram frågade fröken vad som stod på. Och jag berättade vad lillan sagt. "Ja vi vet det" sa hon. "Vi försöker se till att de inte umgås (min dotter och de 2 andra)" Hon kallade på en annan fröken eftersom det kom fler barn för lämning. Hon talade lugnt och tröstande med lillan och hon gick med fröken in. Onsdagen gick bra och sen kom torsdagen. Min man hämtade dottern. När han kom in kom en av fröknarna. Hon visste tydligen direkt var vår dotter befann sig. Hon öppnade dörren in till en klädkammare som de klätt om till mysrum. dörren var trög att öppna eftersom alla kuddar i rummet hade barnen lagt som stopp. Där inne satt lillan med ett av de barn som slagit henne. En pojke på fem år, kallar honom x. Min man tittade in och han sa att pojken sett lite skamsen ut. Dottern följde med pappa för att klä på sig. Under tiden berättade hon att x tyckte om att kramas också kom ordet snopp. Min man hajade till och frågade "va sa du". Hon ville inte berätta mer just då. Min man sa till en av fröknarna som blev nervös och sa att de skulle ta upp det på kvällens möte. På vägen hem rabblade lillan på (pratar osammanhängande när hon ska berätta mkt) om att x tog av sig byxorna, ville att hon skulle ligga ner och att hon skulle känna på hans snopp. Ikväll när lillan skulle bada försökte jag luska fram lite. Men ville ju inte pressa henne. Frågade om x hade tagit på henne. Hon sa ja. Jag frågade var och hon satte handen på kissen och sa ajaj. Berättade lugnt men lite bestämt att ingen får ta på hennes kiss.

Nu känner jag mig så rådvill. Att barn brukar vara lite nyfikna på varandra e väl vanligt. Och vem ska jag va arg på. Kan ju inte vara arg på pojken, kanske inte på personalen, de kan ju inte ha ögonen överallt. Men känns så olustigt att de visste att barnen satt i klädkammaren med stängd dörr. Känns oxå jobbigt att det inte bara verkade som att det var lite nyfikenhet eftersom han ville kramas och att hon skulle ligga ner. Och varför ska barnen ha möjlighet att stänga in sig ensamma? Tänker på det så mycket nu att jag vet inte om jag gör en för stor sak av det. Någon annan som varit med om liknande.

• Svar på tråden De pillade på varandra
  • versan
    Anonym (jobbigt) skrev 2009-12-03 23:03:49 följande:
    Och det känns ju faktiskt inte som att det "bara var lite utforskande" när han bad henne ligga ner. Och det stör mig OTROLIGT mycket att de visste att de satt där inne med stängd dörr när de dagen innan övertygat mig att de har koll på läget och vet att x slår lillan.
    Bara det säger ju säg själv att nåt är galet.
    En unge kommer ju inte bara hux flux på att Ligg ner & kramas & känn på min snopp. {#lang_emotions_surprised}
    Å sen att barnet innan har slagit henne och nästa gång så ska han pilla på henne.
    Nääää! Aldrig!
    Jag hade direkt tagit en diskussion med föräldrarna personal osv....
    BlommyNess12 skrev 2009-12-03 23:01:16 följande:
    Jag säger bara vad som ingår i utbildningen för de som arbetar på våra förskolor. Du SKA som förskollelärare ge barnen möjlighet att gå undan och utforska. Det är en del av barns sexualitet att vara nyfikna på det motsatta könet, och vilja titta efter vad den andra har och jämföra etc. Det är inte ovanligt att barn pillar på varandra och inget som man ska sätta stopp för så länge det inte är ofrivilligt.Man ska inte kunna stänga dörrar så barnet inte kan komma ut, men det var inte så jag uppfattade TS att det var, det var svårt att öppna utifrån, men inte inifrån.
    Spelar ingen roll Hur mycket barn ska få dra sig undan & utforska sina kroppar det kan dom göra hemma.
    Hur roligt tror du det är för lilla Lisa om andra barn kommer på henne liggandes med benet isär & peter pillar hennes snippa.
    Dom skulle ju reta ihjäl barnet.
    Jag tror ju knappast att du vill få hem ditt barn själv Och få veta att Peter som är två år äldre har stoppat in ett finger i din dotters snippa.
    Skulle du verkligen tycka det är OK. {#lang_emotions_surprised}
    Och hur vet du om peter som är större kanske håller för dörren så lilla lisa inte kan komma ut.
    Näää fy sjutton.
    Jag hoppas verkligen inte att barnen kan stänga dörrar om sig.
    Dom som är små borde få vägledning så vuxna säger att sånt gör man när man är ensam hemma.

(Obs! Barn-namnen är tagna ur luften.)
  • Anonym

Jag tror att X har problem i hemmet. Eller något annat som stör honom. Det är inte normalt att barn slår andra.
    Att bli tillsagd när man rör andra sexuellt gör inte att ens sexuallitet osv blir förstörd!!!

• versan
    Anonym skrev 2009-12-03 23:10:46 följande:
    Det måste stoppas omgående. Det finns abslout inget normalt med att en 5åring "pillar" sexuellt på en 3åring. Det är inget dom ska utforska vid den åldern. Och vill dom nu tvunget göra det så får dom göra det på sig själv och inte andra. Fortsätter det så får man anmäla händelsen/händelserna. Inget barn ska må dåligt.Lider med dig TS
    Phuu! Tack....
    Äntligen någon som håller med
    Och jag håller med dig ska stoppas OMEDEBART.
  • Anonym (jobbigt)

Ska bli skönt att få ut ilskan imorgon. Dottern älskade dagis innan hon bytade. Nu e jag rädd att hennes inställning förändras totalt. (vilket den såklart gjort) Känner mig så hemsk. Hon hade det så bra innan. Ja, men vet inte vad man har förrän men förlorat det :(

• versan
    Anonym (jobbigt) skrev 2009-12-03 23:18:06 följande:
    Ska bli skönt att få ut ilskan imorgon. Dottern älskade dagis innan hon bytade. Nu e jag rädd att hennes inställning förändras totalt. (vilket den såklart gjort) Känner mig så hemsk. Hon hade det så bra innan. Ja, men vet inte vad man har förrän men förlorat det :(
    Åhhh! Huuua... Jag lider med er.
    Kram Versan

• Anonym
    versan skrev 2009-12-03 23:16:29 följande:
    Phuu! Tack.... Äntligen någon som håller med Och jag håller med dig ska stoppas OMEDEBART.
    Ja men det säger ju sig själv, barn ska inte utföra "sexuella ting" på andra barn. Totalt fel. Förstår inte att en del vuxna kan godta sådant beteende.
  • Anonym

Anonym (jobbigt) skrev 2009-12-03 23:18:06 följande:

Jag hade känt precis som du. Men du ska veta att det är inte ditt fel.
    Usch så jobbigt och jag hoppas att det löser sig snarast
  • Anonym
    BlommyNess12 skrev 2009-12-03 23:01:16 följande:
    Jag säger bara vad som ingår i utbildningen för de som arbetar på våra förskolor. Du SKA som förskollelärare ge barnen möjlighet att gå undan och utforska. Det är en del av barns sexualitet att vara nyfikna på det motsatta könet, och vilja titta efter vad den andra har och jämföra etc. Det är inte ovanligt att barn pillar på varandra och inget som man ska sätta stopp för så länge det inte är ofrivilligt.Man ska inte kunna stänga dörrar så barnet inte kan komma ut, men det var inte så jag uppfattade TS att det var, det var svårt att öppna utifrån, men inte inifrån.
    Men om en vuxen hade svårt att öppna utifrån pga kuddar som låg för dörren, hur lätt är det då för en 3-åring att öppna inifrån då??

Nej, fy fan om personalen hade tillåtit detta på vår förskola!
    Och jag kan inte påstå att jag lärt mig att det är ok att låta barnen gå undan och "pilla" på varandra, och speciellt inte en 3-åring som är rädd för denna 5-åring och personalen vet om detta, och sen låter dom stänga in sig i ett rum utan uppsikt!

Pinsamt dåliga pedagoger!!!
    Jag hade helt klart tagit upp detta direkt!
  • parvati
    BlommyNess12 skrev 2009-12-03 22:48:59 följande:
    Alltså det är fullständigt normalt och ingår i förskollelärarutbildningen att lära sig om barns sexualitet och ge barn möjlighet att gå undan och utforska.
    Det är väl aldrig normal att tvinga på sig någon annan?
    Om barn ska leka "doktor"ska det vara ömsesidigt på bådas vilkor.

Ts jag tycker att du imorgon ska begära ett möte med förskolechefen. Jag vet faktiskt inte vad man kan göra i sådana här situationer hoppas det finns andra kloka med bra råd.
  • versan
    Anonym skrev 2009-12-03 23:19:33 följande:
    Ja men det säger ju sig själv, barn ska inte utföra "sexuella ting" på andra barn. Totalt fel. Förstår inte att en del vuxna kan godta sådant beteende.
    Håller med.
    Skrämmande är det.
    Anonym skrev 2009-12-03 23:21:08 följande:
    Men om en vuxen hade svårt att öppna utifrån pga kuddar som låg för dörren, hur lätt är det då för en 3-åring att öppna inifrån då?? Nej, fy fan om personalen hade tillåtit detta på vår förskola! Och jag kan inte påstå att jag lärt mig att det är ok att låta barnen gå undan och "pilla" på varandra, och speciellt inte en 3-åring som är rädd för denna 5-åring och personalen vet om detta, och sen låter dom stänga in sig i ett rum utan uppsikt!Pinsamt dåliga pedagoger!!! Jag hade helt klart tagit upp detta direkt!
    Precis! Hur sjutton ska då lilla tjejen kunna öppna!!!!
    Jag håller med dig i detta.

Har själv en dotter som är 4år och hon har till och med svårt att öppna dörrar som går det minsta lilla trögt.
    och då få tag i ett handtag som är blockerat av kuddar...
    hallååå det säger sig själv....
    Nåt är fel.
Svar på tråden De pillade på varandra