• Anonym (jobbigt)

De pillade på varandra

Egentligen är det väl kanske inget konstigt. Jag har ju hört om det förr, men när det nu handlar om min egen dotter blev det plötsligt jobbigt :(

Ska ta allt lite snabbt från veckan som varit.

Jobbig start på veckan. Lillan (3 år) ville inte gå till dagis. Men inget större bråk och när jag lämnade henne och dagen gick bra. Tisdagen blev det värre. Hela vägen till dagis rann tårarna på henne. Och hon snyftade hela tiden "mamma jag vill följa med dig hem, jag vill inte till dagis, snälla mamma" jag frågade varför och hon sa att barnen slog henne. Detta gällde då två av dagiskompisarna. Sjukt jobbigt att höra. När vi kom fram frågade fröken vad som stod på. Och jag berättade vad lillan sagt. "Ja vi vet det" sa hon. "Vi försöker se till att de inte umgås (min dotter och de 2 andra)" Hon kallade på en annan fröken eftersom det kom fler barn för lämning. Hon talade lugnt och tröstande med lillan och hon gick med fröken in. Onsdagen gick bra och sen kom torsdagen. Min man hämtade dottern. När han kom in kom en av fröknarna. Hon visste tydligen direkt var vår dotter befann sig. Hon öppnade dörren in till en klädkammare som de klätt om till mysrum. dörren var trög att öppna eftersom alla kuddar i rummet hade barnen lagt som stopp. Där inne satt lillan med ett av de barn som slagit henne. En pojke på fem år, kallar honom x. Min man tittade in och han sa att pojken sett lite skamsen ut. Dottern följde med pappa för att klä på sig. Under tiden berättade hon att x tyckte om att kramas också kom ordet snopp. Min man hajade till och frågade "va sa du". Hon ville inte berätta mer just då. Min man sa till en av fröknarna som blev nervös och sa att de skulle ta upp det på kvällens möte. På vägen hem rabblade lillan på (pratar osammanhängande när hon ska berätta mkt) om att x tog av sig byxorna, ville att hon skulle ligga ner och att hon skulle känna på hans snopp. Ikväll när lillan skulle bada försökte jag luska fram lite. Men ville ju inte pressa henne. Frågade om x hade tagit på henne. Hon sa ja. Jag frågade var och hon satte handen på kissen och sa ajaj. Berättade lugnt men lite bestämt att ingen får ta på hennes kiss.

Nu känner jag mig så rådvill. Att barn brukar vara lite nyfikna på varandra e väl vanligt. Och vem ska jag va arg på. Kan ju inte vara arg på pojken, kanske inte på personalen, de kan ju inte ha ögonen överallt. Men känns så olustigt att de visste att barnen satt i klädkammaren med stängd dörr. Känns oxå jobbigt att det inte bara verkade som att det var lite nyfikenhet eftersom han ville kramas och att hon skulle ligga ner. Och varför ska barnen ha möjlighet att stänga in sig ensamma? Tänker på det så mycket nu att jag vet inte om jag gör en för stor sak av det. Någon annan som varit med om liknande.

• Svar på tråden De pillade på varandra
  • pluvdo
    Justitia skrev 2009-12-07 03:00:37 följande:
    En annan sak, visst fan visste pojken att de skulle syssla med något "förbjudet" så visst var det "klokt" av honom att blockera dörren med kuddar. E det normalt??
    det är normalt. mina kompisar och jag gjorde liknande på dagis. vi gömde oss och undersökte varandra och en höll vakt så ingen fröken kom. för vi visste att det var lite förbjudet och pinsamt. har du inte gått på dagis eller?

sedan har jag en kompis som gick på ett annat dagis och hon har berättat att hon, en annan flicka och två pojkar klädde av sig nakna inne i en kuddkoja och pojkarna låg på flickorna. de hade inte sett vuxna i sin närhet göra det, utan de bara... gjorde det.

du vet ju inte vad det är pojken gjorde med flickan. han har förmodligen bara pillat. kanske bett henne ligga ner för att komma åt bättre. inte för att hans föräldrar har sex inför ögonen på honom eller något.
  • pluvdo
    Justitia skrev 2009-12-07 03:03:40 följande:
    Och jag menar inte att de hade samlag, utan försök till samlag eller något liknande var det iaf!
    hur vet du det? pojken klädde av sig och ville att hon skulle undersöka hans snopp och han ville att flickan skulle ligga ner, förmodligen som sagt så han skulle kunna undersöka henne. inte för att försöka ha samlag.
  • pluvdo

jag minns som sagt själv hur det var och att man var nyfiken och hade sig. och jag VET att jag aldrig hade sett några vuxna ha sex eller så, utan det kom naturligt. jag minns minst tre sådana tillfällen där vi smög undan och undersökte. så det tycker jag över huvud taget inte var varken onormalt, konstigt eller fel i det här sammanhanget. däremot är det konstigt att personalen lät flickan vara ensam med den pojken då han tidigare varit elak mot henne. och att de tilläts stänga in sig i ett rum. det är fel. nyfikenheten hos barn är inte fel.

• Justitia
    pluvdo skrev 2009-12-07 03:04:58 följande:
    det är normalt. mina kompisar och jag gjorde liknande på dagis. vi gömde oss och undersökte varandra och en höll vakt så ingen fröken kom. för vi visste att det var lite förbjudet och pinsamt. har du inte gått på dagis eller? sedan har jag en kompis som gick på ett annat dagis och hon har berättat att hon, en annan flicka och två pojkar klädde av sig nakna inne i en kuddkoja och pojkarna låg på flickorna. de hade inte sett vuxna i sin närhet göra det, utan de bara... gjorde det. du vet ju inte vad det är pojken gjorde med flickan. han har förmodligen bara pillat. kanske bett henne ligga ner för att komma åt bättre. inte för att hans föräldrar har sex inför ögonen på honom eller något.
    Fast nu försvarar du pojken utan att veta vad han försökte göra, härma eller agera nyfiket.

Barnen är så pass kloka att de iaf vet vad som är förbjudet och vad som är tillåtet normalt sett. Hur kommer det sig att något som så många här säger är så himla normalt upplevas som något förbjudet hos dessa knattar? De vet med andra ord hur föräldrar skulle ställa sig till deras handlande om de fick reda på vad de gjorde i smyg. Men jag tror faktiskt inte att man rent instinktivt VET hur man ska föröka sig utan att ha sett vuxna eller några andra i sin närhet göra något liknande. Du menar att man redan i barnstadiet vet att man borde kunna ligga på varandra " och simulera sex" som något naturligt och som bara kommer av sig självt, och inte av att man blivit påverkad av saker man sett andra göra? Jag tror starkt på att vuxnas handlingar har en stor del i den här saken att göra faktiskt.
  • Justitia
    pluvdo skrev 2009-12-07 03:08:18 följande:
    jag minns som sagt själv hur det var och att man var nyfiken och hade sig. och jag VET att jag aldrig hade sett några vuxna ha sex eller så, utan det kom naturligt. jag minns minst tre sådana tillfällen där vi smög undan och undersökte. så det tycker jag över huvud taget inte var varken onormalt, konstigt eller fel i det här sammanhanget. däremot är det konstigt att personalen lät flickan vara ensam med den pojken då han tidigare varit elak mot henne. och att de tilläts stänga in sig i ett rum. det är fel. nyfikenheten hos barn är inte fel.
    Jag gör skillnad på det faktum att man "undersöker" något och det faktum att man försöker "simulera" sex. I pojkens fall tror inte det bara handlade om att "undersöka" flickan. Och om så vore fallet ändå, så hade jag som mamma till flickan ändå inte gillat läget där personalen inte ser efter barnen bättre så man har koll på vad som händer där. Jag skulle inte vilja att min son skulle ges möjligheten att tvinga sig på andras döttrar.
  • Mary Lo
    Justitia skrev 2009-12-07 03:15:51 följande:
    Fast nu försvarar du pojken utan att veta vad han försökte göra, härma eller agera nyfiket.Barnen är så pass kloka att de iaf vet vad som är förbjudet och vad som är tillåtet normalt sett. Hur kommer det sig att något som så många här säger är så himla normalt upplevas som något förbjudet hos dessa knattar? De vet med andra ord hur föräldrar skulle ställa sig till deras handlande om de fick reda på vad de gjorde i smyg. Men jag tror faktiskt inte att man rent instinktivt VET hur man ska föröka sig utan att ha sett vuxna eller några andra i sin närhet göra något liknande. Du menar att man redan i barnstadiet vet att man borde kunna ligga på varandra " och simulera sex" som något naturligt och som bara kommer av sig självt, och inte av att man blivit påverkad av saker man sett andra göra? Jag tror starkt på att vuxnas handlingar har en stor del i den här saken att göra faktiskt.
    Jag tycker nog att det är mer rationellt att "försvara" pojken än att konstatera att pojken har "sett vuxna ha samlag, sina föräldrar eller vem tusan det kunde ha varit, kanske är det normalt i hans familj att man knullar öppet".

Det är förskollärarna som har gjort fel i den här situationen. Det betyder inte att pojlen är ett incestoffer eller att det över huvud taget finns fog att dra sådana slutsatser. Måste man alltid dra så otroligt höga växlar på precis allting på FL?

När det gäller brandsäkerhet och det faktum att pojken slagit ts flicka innan, plus det faktum att han är hela två år äldre än hon, så är det helt åt helvete att de låter barnen praktiskt taget låsa in sig. Men det betyder fortfarande inte att pojken har sett människor "knulla" på riktigt och det betyder fortfarande inte att det är "onormalt" att barn ägnar sig åt sådana här saker.
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • pluvdo
    Justitia skrev 2009-12-07 03:18:36 följande:
    Jag gör skillnad på det faktum att man "undersöker" något och det faktum att man försöker "simulera" sex. I pojkens fall tror inte det bara handlade om att "undersöka" flickan. Och om så vore fallet ändå, så hade jag som mamma till flickan ändå inte gillat läget där personalen inte ser efter barnen bättre så man har koll på vad som händer där. Jag skulle inte vilja att min son skulle ges möjligheten att tvinga sig på andras döttrar.
    jag tycker det låter som att han ville undersöka. att han ville att hon skulle ligga ner eftersom det underlättar undersökande. jag minns som sagt hur det var när jag var liten och barn vet nog mer än man tror. utan att nödvändigtvis behövt ha sett saker utföras av vuxna.
  • pluvdo

Mary Lo skrev 2009-12-07 03:25:11 följande:

Jag tycker nog att det är mer rationellt att "försvara" pojken än att konstatera att pojken har "sett vuxna ha samlag, sina föräldrar eller vem tusan det kunde ha varit, kanske är det normalt i hans familj att man knullar öppet". Det är förskollärarna som har gjort fel i den här situationen. Det betyder inte att pojlen är ett incestoffer eller att det över huvud taget finns fog att dra sådana slutsatser. Måste man alltid dra så otroligt höga växlar på precis allting på FL? När det gäller brandsäkerhet och det faktum att pojken slagit ts flicka innan, plus det faktum att han är hela två år äldre än hon, så är det helt åt helvete att de låter barnen praktiskt taget låsa in sig. Men det betyder fortfarande inte att pojken har sett människor "knulla" på riktigt och det betyder fortfarande inte att det är "onormalt" att barn ägnar sig åt sådana här saker.
    precis.
  • Justitia

Mary Lo skrev 2009-12-07 03:25:11 följande:

Jag tycker nog att det är mer rationellt att "försvara" pojken än att konstatera att pojken har "sett vuxna ha samlag, sina föräldrar eller vem tusan det kunde ha varit, kanske är det normalt i hans familj att man knullar öppet". Det är förskollärarna som har gjort fel i den här situationen. Det betyder inte att pojlen är ett incestoffer eller att det över huvud taget finns fog att dra sådana slutsatser. Måste man alltid dra så otroligt höga växlar på precis allting på FL? När det gäller brandsäkerhet och det faktum att pojken slagit ts flicka innan, plus det faktum att han är hela två år äldre än hon, så är det helt åt helvete att de låter barnen praktiskt taget låsa in sig. Men det betyder fortfarande inte att pojken har sett människor "knulla" på riktigt och det betyder fortfarande inte att det är "onormalt" att barn ägnar sig åt sådana här saker.
    Ok, jag kanske drar lite förhastade slutsatser av vad pojken försökte göra med flickan, men om det hade handlat om just att "simulera" sex så menar jag att just detta hade varit fel och inte ett normalt beteende so man borde uppmuntra till.

Ja, det jag framför allt vill påpeka är att detta är framför allt något som förskolelärarna är skyldiga till. Att man tillåter barn låsa in sig i rum utan tillsyn. De har varken koll på vad barnen gör eller håller sitt löfte om att skydda barnen från våld (där barn slår andra barn).

Det är självklart inte onormalt att vara nyfiken av sig till naturen, menar dock att man inte alltid vill utsätta sina barn för vad som helst bara för att det inte är onormalt. Personalen borde kunna se efter barnen bättre så att inte sådana saker ska kunna hända för lätt.
  • Mary Lo
    Justitia skrev 2009-12-07 04:07:04 följande:
    Mary Lo skrev 2009-12-07 03:25:11 följande: Ok, jag kanske drar lite förhastade slutsatser av vad pojken försökte göra med flickan, men om det hade handlat om just att "simulera" sex så menar jag att just detta hade varit fel och inte ett normalt beteende so man borde uppmuntra till. Ja, det jag framför allt vill påpeka är att detta är framför allt något som förskolelärarna är skyldiga till. Att man tillåter barn låsa in sig i rum utan tillsyn. De har varken koll på vad barnen gör eller håller sitt löfte om att skydda barnen från våld (där barn slår andra barn).Det är självklart inte onormalt att vara nyfiken av sig till naturen, menar dock att man inte alltid vill utsätta sina barn för vad som helst bara för att det inte är onormalt. Personalen borde kunna se efter barnen bättre så att inte sådana saker ska kunna hända för lätt.
    Ja här håller jag med dig. Man är liksom inte som förälder skyldig att unna andra barn att uttrycka sin sexuella nyfikenhet på sitt eget barn.

Som förälder hade jag säkerligen gått i taket över personalens beteende. Det känns som att de har misslyckats i något av deras mest basala arbetsuppgift.
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Justitia

Mary Lo skrev 2009-12-07 04:27:45 följande:

Ja här håller jag med dig. Man är liksom inte som förälder skyldig att unna andra barn att uttrycka sin sexuella nyfikenhet på sitt eget barn. Som förälder hade jag säkerligen gått i taket över personalens beteende. Det känns som att de har misslyckats i något av deras mest basala arbetsuppgift.
    Precis.
  • Anonym (Men)

Anonym (jobbigt) skrev 2009-12-03 22:45:32 följande:

Egentligen är det väl kanske inget konstigt. Jag har ju hört om det förr, men när det nu handlar om min egen dotter blev det plötsligt jobbigt :( Ska ta allt lite snabbt från veckan som varit.Jobbig start på veckan. Lillan (3 år) ville inte gå till dagis. Men inget större bråk och när jag lämnade henne och dagen gick bra. Tisdagen blev det värre. Hela vägen till dagis rann tårarna på henne. Och hon snyftade hela tiden "mamma jag vill följa med dig hem, jag vill inte till dagis, snälla mamma" jag frågade varför och hon sa att barnen slog henne. Detta gällde då två av dagiskompisarna. Sjukt jobbigt att höra. När vi kom fram frågade fröken vad som stod på. Och jag berättade vad lillan sagt. "Ja vi vet det" sa hon. "Vi försöker se till att de inte umgås (min dotter och de 2 andra)" Hon kallade på en annan fröken eftersom det kom fler barn för lämning. Hon talade lugnt och tröstande med lillan och hon gick med fröken in. Onsdagen gick bra och sen kom torsdagen. Min man hämtade dottern. När han kom in kom en av fröknarna. Hon visste tydligen direkt var vår dotter befann sig. Hon öppnade dörren in till en klädkammare som de klätt om till mysrum. dörren var trög att öppna eftersom alla kuddar i rummet hade barnen lagt som stopp. Där inne satt lillan med ett av de barn som slagit henne. En pojke på fem år, kallar honom x. Min man tittade in och han sa att pojken sett lite skamsen ut. Dottern följde med pappa för att klä på sig. Under tiden berättade hon att x tyckte om att kramas också kom ordet snopp. Min man hajade till och frågade "va sa du". Hon ville inte berätta mer just då. Min man sa till en av fröknarna som blev nervös och sa att de skulle ta upp det på kvällens möte. På vägen hem rabblade lillan på (pratar osammanhängande när hon ska berätta mkt) om att x tog av sig byxorna, ville att hon skulle ligga ner och att hon skulle känna på hans snopp. Ikväll när lillan skulle bada försökte jag luska fram lite. Men ville ju inte pressa henne. Frågade om x hade tagit på henne. Hon sa ja. Jag frågade var och hon satte handen på kissen och sa ajaj. Berättade lugnt men lite bestämt att ingen får ta på hennes kiss.Nu känner jag mig så rådvill. Att barn brukar vara lite nyfikna på varandra e väl vanligt. Och vem ska jag va arg på. Kan ju inte vara arg på pojken, kanske inte på personalen, de kan ju inte ha ögonen överallt. Men känns så olustigt att de visste att barnen satt i klädkammaren med stängd dörr. Känns oxå jobbigt att det inte bara verkade som att det var lite nyfikenhet eftersom han ville kramas och att hon skulle ligga ner. Och varför ska barnen ha möjlighet att stänga in sig ensamma? Tänker på det så mycket nu att jag vet inte om jag gör en för stor sak av det. Någon annan som varit med om liknande.
    Men varför låter de barnen stänga in sig?? På dagis skall man ha fåll kontroll
    över vad alla barn har för sig, spec dom som är elaka.
    Prata med personalen att dom kan ha bättre koll om de låter dörren till
    mysrummet vara öppen jämt.
    Ordet mysrum kanske har fått fel budskap i en del barns ögon.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2009-12-07 03:27:02 följande:
    jag tycker det låter som att han ville undersöka. att han ville att hon skulle ligga ner eftersom det underlättar undersökande. jag minns som sagt hur det var när jag var liten och barn vet nog mer än man tror. utan att nödvändigtvis behövt ha sett saker utföras av vuxna.
    Så om någon som du är rädd för låser in dig och våldför sig på dig så är det helt ok?

Jag hade blivit förbannad på personalen, de ska skydda barnen.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2009-12-07 02:37:30 följande:
    Det är fullt normalt att barn utforskar andra barn på det sättet i den åldern.
    Åter igen NEJ, det är absolut inget normalt med att ett litet barn utför en "sexuell handling" mot ett annat litet barn. Förstår inte vad folk fått det ifrån att det skulle vara OK och normalt
Svar på tråden De pillade på varandra