• Christopher

Är man tillräckligt gniden så blir man miljonär med tiden

Min åsikt är att alla kan bli miljonärer med rätt inställning. Jag är ung med en mindre summa undansparad. Jag tjänar inte bra men jag tänker bli miljonär trots det. Allt är en inställningsfråga. Kan man lägga undan en liten summa som 1000 kronor i månaden så kommer man vara miljonär inom 20 år. Att man ser äldre rota i soptunnor är bara sorgligt när en enkel ekonomisk modell så lätt skulle göra dom rika. Om folk började med att se sparande som en räkning som man måste betala så skulle folk ha bättre ekonomi och må bättre. Varför sätta sig i en så jobbig position från första början?

• Svar på tråden Är man tillräckligt gniden så blir man miljonär med tiden
  • Velour

Du är iallafall inne på rätt spår

• JAG är BÄST

"Varför sätta sig i en så jobbig position från första början?"

Den inställningen hade jag då jag var 20år

Men du växer till dig och lär dig att saker och ting inte alltid blir som man planerat.

Det kan komma mycet förutsedda utgifter i framtiden som du inte räknat med,,,,vänta bara så kommer du se vad jag menar med det.

Men jag önskar dig lycka till TS med ditt tänk.

• CarlHerman

Ja spara är viktigt. Har du läst bloggen "miljonär innan 30"? Om en kille som sparar och snålar (rätt rejält med mat t ex) ihop en miljon på några år.

• susannemalmö

Varför vill man snåla rejält för att få ihop en miljon? Det räcker ju inte ens till en lägenhet nu för tiden.

CarlHerman skrev 2009-12-03 23:23:27 följande:
    Ja spara är viktigt. Har du läst bloggen "miljonär innan 30"? Om en kille som sparar och snålar (rätt rejält med mat t ex) ihop en miljon på några år.
  • jess00

Framför allt blir inte 1000 kronor i månaden någon miljon på 20 år.

För att få de 240 000 kronor det blir ens en miljon bör du rimligtvis bedriva någon form av aktie,- fondhandel och inte genom att endast spara.

Men det är klart du har ju rätt inställning i alla fall

• Christopher
    CarlHerman skrev 2009-12-03 23:23:27 följande:
    Jo jag har läst bloggen en del, helt klart läsbar. Läste nyss boken rich dad, poor dad som var bra. Planen för mig att vänta med familjebildning och leva som en jude tills jag är 30. Kontentan är minimera utgifterna. Funderade på att skaffa bil men klarar mig utan. 2000 kronor i månaden x 12 x 10 är 240 000 kronor under en 10-årsperiod. Detta är bara driftkostnaden. Funderade också på att köpa bostadsrätt men det är idiotiskt ekonomiskt då jag redan bor jävligt billigt och pengarna gör mer nytta på börsen med en genomsnittlig avkastning på 10% dom senaste 50 åren.
  • Christopher
    jess00 skrev 2009-12-03 23:27:20 följande:
    Framför allt blir inte 1000 kronor i månaden någon miljon på 20 år.För att få de 240 000 kronor det blir ens en miljon bör du rimligtvis bedriva någon form av aktie,- fondhandel och inte genom att endast spara.Men det är klart du har ju rätt inställning i alla fall
    Handla indexaktier, t. ex avanza zero utan avgifter. Genomsnittlig värdeökning 10% dom senaste 50 åren. Pengarna fördubblas ungefär vart femte år.
    12 000 blir på 5 år 24000 10 år 48 000 15 år 96 000 20 år 192 000 grovt räknat. Jag sparar betydligt mer än 1000 kronor i månaden, det var bara ett exempel att även den fattigaste kan få en bra ekonomi om man låter pengarna arbeta för sig själv.
  • susannemalmö

Fast den fattigaste kan väl knappast spara 100o kronor i månaden, det säger sig väl själv?

Men jag är lite nyfiken, vad ska du göra med din miljon om 20 år?

Christopher skrev 2009-12-03 23:49:41 följande:
    Handla indexaktier, t. ex avanza zero utan avgifter. Genomsnittlig värdeökning 10% dom senaste 50 åren. Pengarna fördubblas ungefär vart femte år. 12 000 blir på 5 år 24000 10 år 48 000 15 år 96 000 20 år 192 000 grovt räknat. Jag sparar betydligt mer än 1000 kronor i månaden, det var bara ett exempel att även den fattigaste kan få en bra ekonomi om man låter pengarna arbeta för sig själv.
  • CarlHerman
    susannemalmö skrev 2009-12-03 23:24:46 följande:
    Varför vill man snåla rejält för att få ihop en miljon? Det räcker ju inte ens till en lägenhet nu för tiden.
    En miljon före 30 års ålder var bara ett delmål. Genom smarta investeringar osv har han 10 miljoner vid 40 års ålder som mål.
  • Pallas

Jag orkar inte ens gå in på varför det där enbart är skitsnack.

Svar på tråden Är man tillräckligt gniden så blir man miljonär med tiden