Christopher skrev 2009-12-03 23:15:00 följande:
Min åsikt är att alla kan bli miljonärer med rätt inställning. Jag är ung med en mindre summa undansparad. Jag tjänar inte bra men jag tänker bli miljonär trots det. Allt är en inställningsfråga. Kan man lägga undan en liten summa som 1000 kronor i månaden så kommer man vara miljonär inom 20 år. Att man ser äldre rota i soptunnor är bara sorgligt när en enkel ekonomisk modell så lätt skulle göra dom rika. Om folk började med att se sparande som en räkning som man måste betala så skulle folk ha bättre ekonomi och må bättre. Varför sätta sig i en så jobbig position från första början?
gnidig snål, småsnål, närig, girig, knusslig, njugg, överdrivet sparsam, gniden
Ordet gniden är illa valt som rubrik eftersom det innebär överdrivet sparsam. DU har råd med att lägga undan 1000:- i månaden.
När du ser äldre rota i soptunnorna, så har de nog inte ens 20 levnadsår kvar, hur tänkte du att det skulle gå för dom? Tror du på riktigt att de har 1000:- att avvara?
Vidare tänker du inte speciellt långt i ditt resonemang om att det på något sätt lönar sig att vara överdrivet snål under många år. Av ett sådant beteende får man ofta en bitter människa som få klarar av att leva med.
Om det nu är så viktigt för dig so be it, men tvinga inte andra att känna sig skyldiga till att eftersträva något som för många kan vara väldgt svårt.
Men, ljusningen i detta är att det här beteendet växer bort oftast.