• Christopher

Är man tillräckligt gniden så blir man miljonär med tiden

Min åsikt är att alla kan bli miljonärer med rätt inställning. Jag är ung med en mindre summa undansparad. Jag tjänar inte bra men jag tänker bli miljonär trots det. Allt är en inställningsfråga. Kan man lägga undan en liten summa som 1000 kronor i månaden så kommer man vara miljonär inom 20 år. Att man ser äldre rota i soptunnor är bara sorgligt när en enkel ekonomisk modell så lätt skulle göra dom rika. Om folk började med att se sparande som en räkning som man måste betala så skulle folk ha bättre ekonomi och må bättre. Varför sätta sig i en så jobbig position från första början?

• Svar på tråden Är man tillräckligt gniden så blir man miljonär med tiden
  • Bumbi6666

Jag lever hellre nu och unnar mig saker... Vem vet om jag lever om 20 år...

• Janna84
    Bumbi6666 skrev 2009-12-05 09:23:36 följande:
    Jag lever hellre nu och unnar mig saker... Vem vet om jag lever om 20 år...
    Jag tänker inte bara på mig själv utan även på min man och min son. Om jag går bort vill jag att de ska ha råd att bo kvar i huset och jag vill att vår son ska få lite möbler när han flyttar hemifrån osv.
  • n1ettan
    Janna84 skrev 2009-12-05 09:19:15 följande:
    Vem har sagt att man ska spara på bankkonto?
    Det finns en uppsjö olika trådar med "hut mycket sparade pengar har du?" - DÄR kan man läsa om horribla flera hundratusen på bankkonto - så visst sparar de flesta på vanligt konto. Eller dyra fonder förstås!
  • Velour

TS,

får man fråga hur gammal du är?

• Christopher
    n1ettan skrev 2009-12-05 08:33:13 följande:
    Läs tråden 40procent20 år! Den passiva inkomsten från välplacerade aktier är långt mycket bättre än något bankkonto!Sparande via bankkonto gör ingen rik .Det är inte dom stora inkomsterna utan de små utgifterna som gör en rik!
    Banksparande är det värsta man kan göra ur ett längre perspektiv. 40% 20 år bloggen har jag lite sporadiskt, helt klart intressant.
  • Christopher
    Velour skrev 2009-12-05 12:47:52 följande:
    TS,får man fråga hur gammal du är?
    Vad spelar det för roll? Jag är ung och försörjer mig själv så jag vet vad saker och ting kostar i verkliga livet. Jag vet att det är billigt att leva om man vill leva billigt.
  • Velour
    Christopher skrev 2009-12-05 12:58:44 följande:
    Vad spelar det för roll? Jag är ung och försörjer mig själv så jag vet vad saker och ting kostar i verkliga livet. Jag vet att det är billigt att leva om man vill leva billigt.
    Känn dig inte anklagad Jag ville bara veta hur gammal personen bakom dessa tankar är. Inga negativa intentioner från min sida.
  • Umbrageous
    Christopher skrev 2009-12-03 23:15:00 följande:
    Min åsikt är att alla kan bli miljonärer med rätt inställning. Jag är ung med en mindre summa undansparad. Jag tjänar inte bra men jag tänker bli miljonär trots det. Allt är en inställningsfråga. Kan man lägga undan en liten summa som 1000 kronor i månaden så kommer man vara miljonär inom 20 år. Att man ser äldre rota i soptunnor är bara sorgligt när en enkel ekonomisk modell så lätt skulle göra dom rika. Om folk började med att se sparande som en räkning som man måste betala så skulle folk ha bättre ekonomi och må bättre. Varför sätta sig i en så jobbig position från första början?
    gnidig snål, småsnål, närig, girig, knusslig, njugg, överdrivet sparsam, gniden

Ordet gniden är illa valt som rubrik eftersom det innebär överdrivet sparsam. DU har råd med att lägga undan 1000:- i månaden.

När du ser äldre rota i soptunnorna, så har de nog inte ens 20 levnadsår kvar, hur tänkte du att det skulle gå för dom? Tror du på riktigt att de har 1000:- att avvara?

Vidare tänker du inte speciellt långt i ditt resonemang om att det på något sätt lönar sig att vara överdrivet snål under många år. Av ett sådant beteende får man ofta en bitter människa som få klarar av att leva med.

Om det nu är så viktigt för dig so be it, men tvinga inte andra att känna sig skyldiga till att eftersträva något som för många kan vara väldgt svårt.

Men, ljusningen i detta är att det här beteendet växer bort oftast.
  • Thursday
    Janna84 skrev 2009-12-04 21:52:23 följande:
    Inte alla, men de allra flesta, kan avvara mycket mer än de tror och genom att spara istället för att utöka sina utgifter skulle många fler kunna bli miljonärer. Tyvärr finns det alldeles för många som vill "leva i nuet" och väljer att inte tänka på hur dålig ekonomin kan bli i framtiden om något oförutsett inträffar.
    Men varför skulle jag vilja bli miljonär? Eller bli och bli, om vi sålde kåken så är vi rätt nära miljonärskapet, men var ska vi då bo? Det är klart att man som TS kan ha en dröm att dra till Thailand och sitta på en strand resten av livet, men det är inte min. Jag skulle kunna tänka mig att vara ekonomiskt oberoende på samma standard som jag har idag, men då måste vi dra ihop en 25 miljoner om vi ska kunna leva på samma standard av avkastningen och helt ärligt så ser jag inte det fina i att leva supersnålt halva livet och sen leva i lyx resten. Varför inte leva lagom gott hela livet istället?
  • Christopher
    Umbrageous skrev 2009-12-05 13:23:50 följande:
    gnidig snål, småsnål, närig, girig, knusslig, njugg, överdrivet sparsam, gniden Ordet gniden är illa valt som rubrik eftersom det innebär överdrivet sparsam. DU har råd med att lägga undan 1000:- i månaden.När du ser äldre rota i soptunnorna, så har de nog inte ens 20 levnadsår kvar, hur tänkte du att det skulle gå för dom? Tror du på riktigt att de har 1000:- att avvara?Vidare tänker du inte speciellt långt i ditt resonemang om att det på något sätt lönar sig att vara överdrivet snål under många år. Av ett sådant beteende får man ofta en bitter människa som få klarar av att leva med. Om det nu är så viktigt för dig so be it, men tvinga inte andra att känna sig skyldiga till att eftersträva något som för många kan vara väldgt svårt. Men, ljusningen i detta är att det här beteendet växer bort oftast.
    Tyvärr klarar inte folk att spara för framtiden utan lever i nuet. Jag har råd att lägga undan betydligt mer än 1000 kronor men tog det bara som exempel. Det jag vill ha sagt med denna tråd är att små pengar blir stora pengar med tiden. Om du vid en ålder av 10 sparar 100 kronor i månaden så blir det stora pengar tills du blir 60. Låt oss räkna. Björn sparar vid en ålder av 10 totalt 1200 kronor. Vid en ålder av 15 har han 2400 vid en ålder av 20 är detta 4800 vid 25 9600 Vid 30 är denna tusenlapp värd 19200. Vid 35 38400. Vid 40 76800 Vid 45 153600 vid 50 307200 vid 55 604200 vid 60 1208400

Små pengar blir stora pengar med tiden och ett månadssparande på ynka 100 kronor i ung ålder skulle kunna trygga ålderdomen för dom flesta.
Svar på tråden Är man tillräckligt gniden så blir man miljonär med tiden