• Beautifully Decayed

    Adoption av styvbarn?

    Hej alla.
    Nu behöver jag få alla råd jag kan få.
    Jag och min sambo har varit tillsammans nu i 5 år vi kommer också att gifta oss inom en månad.
    Jag har en son på 6 år som min sambo vill adoptera.
    Min sambo har varit asylsökande och har fått permanent uppehållstillstånd nyligen pga anknytning till mig o vår andra gemensamma son.
    Till saken är att min son som sambon vill adoptera vet inte att det inte är han biopappa utan han tror att det är hans "riktiga" pappa.
    Jag vet att det e fel att jag inte har berättat men jag har tyckt att det har varit bäst så eftersom hans biopappa misshandlade mig o betedde sig väldigt dåligt mot sonen o blev dömd till fängelse samt utvisning till sitt hemland.
    Biopappan skickades alltså tillbaka o fick inreseförbud på 4 år.
    Jag vet hur en adoptionsansökan går till o att biopappan måste gå med på det oxå.
    Problemet är att biopappan är just nu i turkiet (sitt hemland) vi vet inte vart han bor eller var han håller hus, vi vet inte ens om han lever.
    Min fråga är om tingsrätten ändå kan ta ett beslut utan biopappans godkännande och om vi har någon chans?
    Min sambo e verkligen underbar mot min son han har tagit hand om honom sedan han var bebis.
    Jag kommer att berätta för min son om hans biopappa men det känns som om jag inte kan hitta rätt tillfälle och att han inte e redo att förstå allting o det sista jag vill göra e att se honom ledsen.
    Lite komplicerad sits vi är i men jag hoppas nån av er därute kan hjälpa oss med detta.

  • Svar på tråden Adoption av styvbarn?
  • The Black Lady

    Svår situation... men börja med att ringa familjerätten så kan de hjälpa er!

  • L i n n

    Har du ensam vårdnad ska en adoption kunnas göra utan biopappans godkännande.
    Han kommer dock höras i ärendet men ett ev. nekande från hans sida kommer inte hindra en adoption. Om du har ensam vårdnad vill säga.

  • linjes

    Risken är minimal att ni får igenom adoption,även fast du har ensam vårdnad

  • L i n n
    linjes skrev 2009-12-04 13:32:24 följande:
    Risken är minimal att ni får igenom adoption,även fast du har ensam vårdnad
    Kan du ge mig något underlag på detta? Vill gärna läsa om det.
  • Beautifully Decayed

    L i n n skrev 2009-12-04 13:24:37 följande:


    Har du ensam vårdnad ska en adoption kunnas göra utan biopappans godkännande.Han kommer dock höras i ärendet men ett ev. nekande från hans sida kommer inte hindra en adoption. Om du har ensam vårdnad vill säga.
    Jo, jag har ensam vårdnad.
    Men hur kan han höras om man inte ens vet vart han håller hus?
    Dels bor han i turkiet o kan inte på något sätt komma till sverige ens.
    Det jag har tänkt på e att min sambos förflutna kanske inte låter så bra.
    Det e det enda jag e rädd för.
    Med förflutna menar jag alltså att han varit asylsökande så lång tid o dem kanske inte ser honom som stabil vårdnadshavare men som sagt har allt sådant ordnat sig nu o vi har väntat på detta länge, att han ska få uppehållstillstånd, bra arbete, gifta oss osv.
    Tror du att dem tar hänsyn till att han har varit asylsökande o ser honom som ostabil eller så?
    För man kan ju både vara en bra förälder o asylsökande eller har jag fel?
  • linjes

    L i n n skrev 2009-12-04 13:33:49 följande:


    Kan du ge mig något underlag på detta? Vill gärna läsa om det.
    Du får gärna leta själv,jag orkar inte argumentera sorry

    Jag har läst familjerätt och juridik och har själv gått igenom en styvbarnsadoption
  • L i n n

    Beautifully Decayed skrev 2009-12-04 13:34:31 följande:


    L i n n skrev 2009-12-04 13:24:37 följande:
    Jo, jag har ensam vårdnad.Men hur kan han höras om man inte ens vet vart han håller hus?Dels bor han i turkiet o kan inte på något sätt komma till sverige ens.Det jag har tänkt på e att min sambos förflutna kanske inte låter så bra.Det e det enda jag e rädd för.Med förflutna menar jag alltså att han varit asylsökande så lång tid o dem kanske inte ser honom som stabil vårdnadshavare men som sagt har allt sådant ordnat sig nu o vi har väntat på detta länge, att han ska få uppehållstillstånd, bra arbete, gifta oss osv.Tror du att dem tar hänsyn till att han har varit asylsökande o ser honom som ostabil eller så?För man kan ju både vara en bra förälder o asylsökande eller har jag fel?
    Då ska det inte vara några problem.
    De kommer försöka få tag på honom. Går det inte kommer adoptionen ske i vilket fall som helst.
  • L i n n
    linjes skrev 2009-12-04 13:36:37 följande:
    L i n n skrev 2009-12-04 13:33:49 följande:
    Du får gärna leta själv,jag orkar inte argumentera sorryJag har läst familjerätt och juridik och har själv gått igenom en styvbarnsadoption
    Jag har ju letat men inte hittat
    Därför jag bad dig.

    Det jag däremot har gjort är att ringa domstolen och hört, gör det du också ska vi se om vi får samma svar.
  • L i n n
    linjes skrev 2009-12-04 13:36:37 följande:
    L i n n skrev 2009-12-04 13:33:49 följande:
    Du får gärna leta själv,jag orkar inte argumentera sorryJag har läst familjerätt och juridik och har själv gått igenom en styvbarnsadoption
    Där du hade ensam vårdnad, menar du?
  • Beautifully Decayed

    Vill oxå tillägga att under hela dem 5 åren som min sambo har varit med oss har han bara varit borta från oss i sammanlagt 3 månader o detta var för att lämna in ansökan på familjeanknytning så hela det där med att han var asylsökande har inte alls påverkat oss alls negativt .
    Vi visste ändå att han får stanna här eftersom vi e tillsammans o har ett till gemensamt barn.
    Vi levde alltså våra liv som vanligt, inget att vi gömde oss undan myndigheter osv.

Svar på tråden Adoption av styvbarn?