• VeronikaK

HJÄLP!! Behöver tips på sömnexpert?

Jag har en dotter på 8 månader som alltid sovit dåligt. Hon hade kolik sina tre första månader och har blivit van vid att bli upplockad i famnen för att kunna somna/somna om. Problemen har eskalerat den senaste tiden.

Känner att jag skulle behöva rådgöra med någon som kan det där med sovkurer på många olika sorters bebisar och som har erfarenhet, MEN VEM?????

Kan man gå till barnläkare med detta problemet eller skrattar dom bara åt en?
    BVC är ingen hjälp.
    Jag skulle behöva hjälp med att komma på ett utförligt program steg för steg för att få henne att lära sig att somna om själv - ett program som är anpassat till just henne.

Någon som har något tips om vem man kan vända sig till? Är desperat. Orkar inte med sömnlösheten längre!

• Svar på tråden HJÄLP!! Behöver tips på sömnexpert?
  • lövet2

Googla på Separationsfasen, så ser du att det är en mycket känd period hos barn. Den inträffar runt 8 månader, och vid den tiden är det ingen expert som rekommenderar sömnkurer, utan det är närhet och ev samsovande som brukar hjälpa bäst. Har det inte blivit bättre på några veckor däremot, så är det läge för att prata med BVC.

• VeronikaK

Tack för svaret.

Jag har boken, men dom konkreta råden där har inte fungerat. Det övergripande rådet i boken - att hjälpa barnet att somna och somna om själv - köper jag fullständigt. Men den stora frågan är HUR? Min dotter reagerar inte som det är beskrivet i boken.

• VeronikaK
    lövet2 skrev 2009-12-04 21:32:43 följande:
    Googla på Separationsfasen, så ser du att det är en mycket känd period hos barn. Den inträffar runt 8 månader, och vid den tiden är det ingen expert som rekommenderar sömnkurer, utan det är närhet och ev samsovande som brukar hjälpa bäst. Har det inte blivit bättre på några veckor däremot, så är det läge för att prata med BVC.
    Men hon har varit likadan sedan hon föddes. Det går upp och ner. Just nu mycket ner. Vi samsover redan eftersom hon sover ännu sämre i egen säng.

Men du har rätt i att det kanske är bättre att vänta lite. Känner till separationsfasen.

BVC har absolut inga råd att ge. Dom känner inte min dotter utan tror att det går att fixa henns sömn med nån standardkur, vilket inte fungerar. Skulle behöva träffa någon där jag kunde få tid att beskriva henne och hennes sömnproblem närmare. Finns det inga sömncoacher för barn?
  • lövet2
    VeronikaK skrev 2009-12-04 21:51:21 följande:
     Skulle behöva träffa någon där jag kunde få tid att beskriva henne och hennes sömnproblem närmare. Finns det inga sömncoacher för barn?
    Det finns professionell hjälp att få, när barnet har sömnproblem. Är det föräldrarna som har problem, så finns det nog bara självutnämnda experter av typen Anna Wahlgren att tillgå.
    Av din beskrivning att döma, så är det just ni föräldrar som har problem för tillfället. Turas ni om, och ser ni till att sova någon stund på dagtid? För oavsett hur dålig sömnen är vid 8 månader, så brukar man se en stor skillnad redan vid 9-10 månader ...

• VeronikaK
    lövet2 skrev 2009-12-04 22:21:13 följande:
    Det finns professionell hjälp att få, när barnet har sömnproblem. Är det föräldrarna som har problem, så finns det nog bara självutnämnda experter av typen Anna Wahlgren att tillgå.Av din beskrivning att döma, så är det just ni föräldrar som har problem för tillfället. Turas ni om, och ser ni till att sova någon stund på dagtid? För oavsett hur dålig sömnen är vid 8 månader, så brukar man se en stor skillnad redan vid 9-10 månader ...
    Fast dottern är trött och grinig på dagen efter en tuff natt så jag skulle säga att även hon tycker att det är jobbigt. Även om vi föräldrar lider mest, helt klart. Hon blir ju vaggad i en varm famn varje natt och somnar om hyfsat fort för det mesta

Dagtid är svårt att sova eftersom hon sover så kort pass på förmiddagen samt att storebror är hemma på eftermiddagen.

Jag tror tyvärr inte på en förändring om 1-2 månader, om inte vi agerar. Storebror hade också kolik och han hade ungefär likadant sovmönster, fast inte riktigt så brutalt. Vi testade allt men gav till slut upp. Hans sömn blev inte bättre förrän han var 2 år. Nu sover han hela nätter (är 3 år).

Vi försöker dela nätterna men hon är väldigt fäst vid mig så det brukar sluta med gallskrik om pappa tar henne och då får jag gå upp i alla fall. Egentligen skulle jag kanske resa bort en helg men jag pallar samtisigt inte att vara ifrån henne så länge. Hon ammar dessutom mycket fortfarande.

Med storebros sömnproblem hankade vi oss fram men nu ska man ju räcka till för två barn.
  • lövet2
    VeronikaK skrev 2009-12-05 08:35:16 följande:
    Fast dottern är trött och grinig på dagen efter en tuff natt så jag skulle säga att även hon tycker att det är jobbigt. Även om vi föräldrar lider mest, helt klart. Hon blir ju vaggad i en varm famn varje natt och somnar om hyfsat fort för det mesta Dagtid är svårt att sova eftersom hon sover så kort pass på förmiddagen samt att storebror är hemma på eftermiddagen. Jag tror tyvärr inte på en förändring om 1-2 månader, om inte vi agerar. Storebror hade också kolik och han hade ungefär likadant sovmönster, fast inte riktigt så brutalt. Vi testade allt men gav till slut upp. Hans sömn blev inte bättre förrän han var 2 år. Nu sover han hela nätter (är 3 år). Vi försöker dela nätterna men hon är väldigt fäst vid mig så det brukar sluta med gallskrik om pappa tar henne och då får jag gå upp i alla fall. Egentligen skulle jag kanske resa bort en helg men jag pallar samtisigt inte att vara ifrån henne så länge. Hon ammar dessutom mycket fortfarande. Med storebros sömnproblem hankade vi oss fram men nu ska man ju räcka till för två barn.
    Mmm ...
    Kolikbarn beter sig förstås inte riktigt som "friska" barn. Magproblemen när de är små, kan sabotera både sömn och annat för en lång tid framåt. Hoppas ändå det blir bättre när hon växer i från just Separationsfasen!

• VeronikaK
    lövet2 skrev 2009-12-05 08:43:17 följande:
    Mmm ...Kolikbarn beter sig förstås inte riktigt som "friska" barn. Magproblemen när de är små, kan sabotera både sömn och annat för en lång tid framåt. Hoppas ändå det blir bättre när hon växer i från just Separationsfasen!
    Tack! Det är precis som du säger, har börjat inse att ursprunget till våra problem är just koliken och att det är därför dom inte "svarat" på sömnmetoder som andra barn. Tänkte inte på det med äldre barnet. Mina har också haft en tuff form av kolik. Dottern föddes också i samband med en del dramatik, kanske påverkade hennes start i livet också?

Ska leta vidare efter någon. I annat fall får vi sätta oss ner och göra en egenhändig sömnplan.
  • Elsans
    VeronikaK skrev 2009-12-04 21:46:34 följande:
    Tack för svaret. Jag har boken, men dom konkreta råden där har inte fungerat. Det övergripande rådet i boken - att hjälpa barnet att somna och somna om själv - köper jag fullständigt. Men den stora frågan är HUR? Min dotter reagerar inte som det är beskrivet i boken.
    Testa Tassmetoden! det är INTE en skrikmetod. Vi gjorde det när dottern var 8 månader, hennes separationsfas kom först när hon var 10 månader, och det fungerade SÅ bra. Dock är hennes sömn väldigt känslig för tex utlandsresor och tänder så hon sover inte alltid bra men i normaltillståndet gör hon det.
  • VeronikaK

Åsa A skrev 2009-12-05 10:54:49 följande:

Testa Tassmetoden! det är INTE en skrikmetod. Vi gjorde det när dottern var 8 månader, hennes separationsfas kom först när hon var 10 månader, och det fungerade SÅ bra. Dock är hennes sömn väldigt känslig för tex utlandsresor och tänder så hon sover inte alltid bra men i normaltillståndet gör hon det.
    Jag ska kolla igen - minns inte exakt vad den gick ut gå.

Nej, skrikmetoder går bort direkt, det tänker jag inte ens testa. Men min skrutta har reagerat hysteriskt även på de "skonsamma" metoder jag hittills testat, det är det som är problemet.

Men tack för svaret. Ska kolla igen i boken.
Svar på tråden HJÄLP!! Behöver tips på sömnexpert?