• VeronikaK

HJÄLP!! Behöver tips på sömnexpert?

Jag har en dotter på 8 månader som alltid sovit dåligt. Hon hade kolik sina tre första månader och har blivit van vid att bli upplockad i famnen för att kunna somna/somna om. Problemen har eskalerat den senaste tiden.

Känner att jag skulle behöva rådgöra med någon som kan det där med sovkurer på många olika sorters bebisar och som har erfarenhet, MEN VEM?????

Kan man gå till barnläkare med detta problemet eller skrattar dom bara åt en?
    BVC är ingen hjälp.
    Jag skulle behöva hjälp med att komma på ett utförligt program steg för steg för att få henne att lära sig att somna om själv - ett program som är anpassat till just henne.

Någon som har något tips om vem man kan vända sig till? Är desperat. Orkar inte med sömnlösheten längre!

• Svar på tråden HJÄLP!! Behöver tips på sömnexpert?
  • MalinEddie

Jag håller med Åsa om att tassmetoden är bra. Själva har vi använt oss av tips från babywhisper vilket har funkat perfekt här. Vi gjorde något som kallas pick up/put down. Jag tror personligen inte det är farligt om barnet är ledset om man är där för barnet i processen. Här kan du läsa lite kort om den:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html
    Forumet:
    www.babywhispererforums.com/
    Jag skulle aldrig använda en skrikmetod där man lämnar barnet ensamt med sin gråt, det är bara grymt.
    Vad ni än gör kanske det är klokt att vänta till efter separationsfasen. Lycka till!

• VeronikaK
    MalinEddie skrev 2009-12-05 16:37:32 följande:
    Jag håller med Åsa om att tassmetoden är bra. Själva har vi använt oss av tips från babywhisper vilket har funkat perfekt här. Vi gjorde något som kallas pick up/put down. Jag tror personligen inte det är farligt om barnet är ledset om man är där för barnet i processen. Här kan du läsa lite kort om den:www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.htmlForumet:www.babywhispererforums.com/Jag skulle aldrig använda en skrikmetod där man lämnar barnet ensamt med sin gråt, det är bara grymt. Vad ni än gör kanske det är klokt att vänta till efter separationsfasen. Lycka till!
    Jag vet egentligen inte om hon är i separationsfasen. Hon är som vanligt på dagen. nattetid är vi inne i en urjobbig period men det har varit såhär dåligt även tidigare så det är inget nytt.

Jag tror inte heller att det är farligt att barnet gråter och är lite ledsen, men min tjej är inte ledsen utan hysterisk och gallskriker tills hon inte får luft. Och då tycker jag att det är grymt att fortsätta. De flesta som jag pratat med som rekommenderat att jag ändå ska fortsätta, tex min mamma och svärmor, ändrade sig direkt när de var med själva och upplevt hennes skrik.
  • MalinEddie
    VeronikaK skrev 2009-12-05 19:36:54 följande:
    Jag håller med Åsa om att tassmetoden är bra. Själva har vi använt oss av tips från babywhisper vilket har funkat perfekt här. Vi gjorde något som kallas pick up/put down. Jag tror personligen inte det är farligt om barnet är ledset om man är där för barnet i processen. Här kan du läsa lite kort om den:www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.htmlForu met:www.babywhispererforums.com/Jag skulle aldrig använda en skrikmetod där man lämnar barnet ensamt med sin gråt, det är bara grymt. Vad ni än gör kanske det är klokt att vänta till efter separationsfasen. Lycka till! Jag vet egentligen inte om hon är i separationsfasen. Hon är som vanligt på dagen. nattetid är vi inne i en urjobbig period men det har varit såhär dåligt även tidigare så det är inget nytt. Jag tror inte heller att det är farligt att barnet gråter och är lite ledsen, men min tjej är inte ledsen utan hysterisk och gallskriker tills hon inte får luft. Och då tycker jag att det är grymt att fortsätta. De flesta som jag pratat med som rekommenderat att jag ändå ska fortsätta, tex min mamma och svärmor, ändrade sig direkt när de var med själva och upplevt hennes skrik.
    Det håller jag med dig om. Det ska kännas rätt i hjärtat också. PU/PD från babywhisper som vi använde på sonen hade troligtvis aldrig fungerat lika lätt på vår tös. Jag gillar dock den och tassmetoden eftersom man tar upp barnet i famnen för att sedan lägga ner det när det är lungt om man inte kan lugna i sängen vill säga. Min dotter behövde mycket närhet vi insomning så då körde vi på det. Hon började sova hela nätter innan hon började somna själv så de har inte alltid ett samband.
    Jag hoppas ni hittar nåt som passar er tjej så att ni alla får sova bättre snart!
  • VeronikaK
    MalinEddie skrev 2009-12-05 19:50:55 följande:
    Det håller jag med dig om. Det ska kännas rätt i hjärtat också. PU/PD från babywhisper som vi använde på sonen hade troligtvis aldrig fungerat lika lätt på vår tös. Jag gillar dock den och tassmetoden eftersom man tar upp barnet i famnen för att sedan lägga ner det när det är lungt om man inte kan lugna i sängen vill säga. Min dotter behövde mycket närhet vi insomning så då körde vi på det. Hon började sova hela nätter innan hon började somna själv så de har inte alltid ett samband. Jag hoppas ni hittar nåt som passar er tjej så att ni alla får sova bättre snart!
    Tack, snälla du. Ja, det var samma för vår grabb - han somnar fortfarande inte själv vid 3 års ålder men sover nu hela nätter för det mesta.

Nu är jag hos mina föräldrar ett par dagar så jag har inte boken här men ska läsa på lite om tassmetoden och babywhisper och höra efter med min man vad han tycker. Jag kommer mog inte orka testa ensam.

Nu ska jag gå och lägga mig. I natt blev det bara lite slummer mellan vakningarna. Som tur är fick jag sova någon timme när mamma passade barnen...
  • Suneboll

Att hitta en barnpsykolog som man trivs med är guld värt, en som delar ens värderingar o kan ge dig tips utifrån just ditt barn och inte en massa metoder...via bvc kan du få tid till barnpsykolog.

• VeronikaK
    Suneboll skrev 2009-12-05 22:20:16 följande:
    Att hitta en barnpsykolog som man trivs med är guld värt, en som delar ens värderingar o kan ge dig tips utifrån just ditt barn och inte en massa metoder...via bvc kan du få tid till barnpsykolog.
    Tack. Det är precis det jag funderat på det senaste. Ska höra efter med min BVC-sköterska. Tyvärr är de flesta BUP-psykologer lite tillåren hos oss och jag vill inte ha någon av den "gamla skolan". Men ska ge det en chans.
  • VeronikaK
    MalinEddie skrev 2009-12-07 18:34:26 följande:
    Hur går det för er TS?
    Vi har varit och hälsat på mina föräldrar några dagar och kom hem nu ikväll så inte mycket har hänt än. Mer än att jag har lämnat ett telefonmeddelande till vår BVC-sköterska om att jag vill prata med henne om lilltjejens sömn. Hon ringer antagligen upp i morgon och då ska jag höra med henne om vi kan få en remiss till BUP.

I kväll gallskrek hon när hon skulle somna - tror hon var lite övertrött pga resan hem. Men det bekymrar mig att hon nu inte bara vaknar 20 gr per natt utan också kämpar emot och skriker när hon ska somna. Det är tydligen typiskt separationsfasen så kanske är hon inne i det nu.

Ska läsa lite i boken "Somna utan gråt imorgon" och försöka samla lite kraft. Tack gulliga ni som orkar bry er!
  • VeronikaK

Så här skrev jag i en annan sömntråd imorse.

Herregud... vi har baft en BRA natt!!!!!!!!!

Lillgrisen somnade vid 20.00 och sov fram till 23.00 (bra bara det!).
    Somnade igen kl 24.00 och sov fram till03.00. Ammade och somnade om och sov till 05.30. Då tog jag upp henne och vaggade henne ca 15 min och sedan sov hon till 07.00!!!!

För oss är detta en fantastisk natt! jag orkade lämna storebror hos dagmamman och gå en promenad efteråt. Underbart!

Jag vågar absolut inte ropa hej men jag njuter av bara tanken på att hon KAN sova såhär!

BVC har fortfarande inte ringt - tror dom har missat mig. Men om det vänder nu med sömnen så kanske jag nte behöver träffa någon. Nu avvaktar jag natten för att se om det var en tilfällighet...

• VeronikaK

Nu är vi tillbaka på botten igen...

Katastrofal natt.

Fick äntligen tag i BVC. Diskuterade olika metoder och kom överens om att testa plocka upp-lägg-ner metoden (minns ej det rätta namnet). På något sätt måste jag försöka samla kraft till att genomföra detta. Usch, just nu går jag bara här hemma och tjuter och orkar ingenting, det är tillräckligt att försöka hålla reda på hennes mattider. Inte skarpaste kniven i lådan nu direkt...

• Läntandelavendel
    VeronikaK skrev 2009-12-10 12:26:42 följande:
    Nu är vi tillbaka på botten igen...Katastrofal natt. Fick äntligen tag i BVC. Diskuterade olika metoder och kom överens om att testa plocka upp-lägg-ner metoden (minns ej det rätta namnet). På något sätt måste jag försöka samla kraft till att genomföra detta. Usch, just nu går jag bara här hemma och tjuter och orkar ingenting, det är tillräckligt att försöka hålla reda på hennes mattider. Inte skarpaste kniven i lådan nu direkt...
    usch styrkekram till dig!! Har också haft en katastrofal natt, har sovit en timme osammanhängande. SUCK. Hur länge ska man få sova så här dåligt o lite? O när kommer ens bebis sova lugnt o tryggt!?
  • VeronikaK
    Läntandelavendel skrev 2009-12-10 12:28:56 följande:
    usch styrkekram till dig!! Har också haft en katastrofal natt, har sovit en timme osammanhängande. SUCK. Hur länge ska man få sova så här dåligt o lite? O när kommer ens bebis sova lugnt o tryggt!?
    Usch. En timme - det är värre än mig...

Jag vet inte ens om jag vill veta svaret på när det blir bättre. Brorsan hann bli två år innan han sov bra. Jag hinner nog bryta igenom innan dess...
  • MalinEddie

Veronica
    Jag hoppas det vänder snart. Jag tycker ni gör klokt i att prova på tassmetoden eller babywhisper. Vet inte vilken av de du menar? Vi använde som sagt babywhisper med gott resultat.  Jag hoppas det går lika bra för er som för oss!
    Styrkekram!

• VeronikaK
    MalinEddie skrev 2009-12-10 12:41:52 följande:
    Veronica Jag hoppas det vänder snart. Jag tycker ni gör klokt i att prova på tassmetoden eller babywhisper. Vet inte vilken av de du menar? Vi använde som sagt babywhisper med gott resultat.  Jag hoppas det går lika bra för er som för oss!Styrkekram!
    En annan sak som jag undrar över men inte fick något bra svar på av BVC var om man bör avstå från ALLA sömnmetoder, även de som är "mjuka"?

I kväll testade jag en mjuk-bland-variant av tassmetoden tror jag (är inte superpåläst). Istället för att vagga henne så gick jag lugnt runt med henne i famnen. Det blev en hel del skrik, men det kändes ganska okej ändå eftersom jag hörde att det var arga skrik, inte panikskrik. Till slut blev jag så slut i armarna att jag ändå ammade henne lite tills hon somnade.Kände mig helt misslyckad men sedan hände en grej som gjorde mig hoppfull...

När hon vaknade 5 minuter efter att hon lagts ner sovande i sängen så testade jag att lägga en hand på hennes skuldror och med den andra smeka henne ganska bestämt fram och tillbaka. Hon somnade om! Tio minuter senare vaknade hon igen och då hade hon lyft huvudet. Testade igen med handen på ryggen och tro det eller ej... somnade om igen!

Hon var iofs helt slut eftersom det var sent och hon hade skrikit innan en del, men ändå! Jag är väldigt glad för det lilla. Hoppet har återvänt. Att få henne att somna om UTAN att ta upp henne!!! Ska testa det i natt.
  • MalinEddie
    VeronikaK skrev 2009-12-10 22:09:33 följande:
    En annan sak som jag undrar över men inte fick något bra svar på av BVC var om man bör avstå från ALLA sömnmetoder, även de som är "mjuka"
    Varför skulle du avstå de menar du?
    VeronikaK skrev 2009-12-10 22:09:33 följande:
     I kväll testade jag en mjuk-bland-variant av tassmetoden tror jag (är inte superpåläst). Istället för att vagga henne så gick jag lugnt runt med henne i famnen. Det blev en hel del skrik, men det kändes ganska okej ändå eftersom jag hörde att det var arga skrik, inte panikskrik. Till slut blev jag så slut i armarna att jag ändå ammade henne lite tills hon somnade.Kände mig helt misslyckad men sedan hände en grej som gjorde mig hoppfull... När hon vaknade 5 minuter efter att hon lagts ner sovande i sängen så testade jag att lägga en hand på hennes skuldror och med den andra smeka henne ganska bestämt fram och tillbaka. Hon somnade om! Tio minuter senare vaknade hon igen och då hade hon lyft huvudet. Testade igen med handen på ryggen och tro det eller ej... somnade om igen! Hon var iofs helt slut eftersom det var sent och hon hade skrikit innan en del, men ändå! Jag är väldigt glad för det lilla. Hoppet har återvänt. Att få henne att somna om UTAN att ta upp henne!!! Ska testa det i natt.
    Det lät ju som det gick bra ikväll{#lang_emotions_smile}Jag hoppas ni får sova gottt inatt!
  • VeronikaK
    MalinEddie skrev 2009-12-10 22:54:49 följande:
    Varför skulle du avstå de menar du?
    Jo, har läst att de är extra känsliga för uppbrott och separation i den åldern och därför inte ska utsättas för den prövning som en metod kan bli.

Jag testade handen på ryggen i natt men det funkade inte. Men det var inte så konstigt, lite för tidigt. Däremot vaggade jag henne INTE utan gick ara onkring med henne i famnen tills hon somnade. Hon vaknade bara 4-5 ggr i natt så det var en enkel och BRA natt!

Ska nu skriva en sömnplan för den närmaste veckan och sedan utvärdera. Tack för eran hjälp och råd!
Svar på tråden HJÄLP!! Behöver tips på sömnexpert?