Inlägg från: Lima80 |Visa alla inlägg
  • Lima80

Varför är man vegetarian?

Jag tycker det är lite underligt att du inte kan förstå att det finns personer som inte vill tillföra andra individer lidande och död. För det är ju just det köttätande handlar om. Vi människor föder upp, stänger inne och dödar djur för egen njutnings skull.

Idag finns det stor samlad kunskap om att det är bra för människan att äta en vegetariskt kost och kunskap om mat bör man ha oavsett om man är köttätare eller vegetarian. Vi är många som är vegetarianer idag, eller som äter mycket vegetarisk mat, och det har handeln också insett. Därför finns det en stor mängd med vegetarisk, lättlagad mat som tex qourn, om man nu inte vill äta så mycket bönor, linser osv. Det kräver alltså inte särskilt mycket tid att vara vegetarian idag.

Sedan kan jag absolut inte förstå hur du kan tro att du gör djuren en tjänst när du äter dem. Tror du på fullaste allvar att du gör en god gärning???

Jag anser att djur har rätt till sina egna liv..det ligger inte i deras intresse att bli utnyttjade och dödade av människor.

Jag är helt säker på att får, grisar, kor mfl inte skulle bli utrotade för att vi slutade äta kött eftersom att det finns människor som har ett intresse i att de lever vidare...alla tänker inte på egen ekonomisk vinning.

• Lima80
    annawall skrev 2009-12-04 23:43:50 följande:
    Alltså, djuren fanns ju långt före människan så de kommer klara sig även om vi dör ut. En väldigt stor aspekt i att äta vegetariskt är att kött kräver STORA miljöresurser i form av vatten, gröda, om de bor inomhus även uppvärmning, i en del bestånd även antibiotika o s v. Det är många gånger energisnålare att äta vegetariskt.
    Precis så är det och i framtiden kommer ALLA vara tvugna att äta mindre kött, inget annat är ekologiskt hållbart.
  • Lima80
    Om du hade läst tråden hade du förstått mitt tanke sättt. Som sagt, absolut inget fel i att inte äta kött, det är ett eget val man gör som jag respekterar. Men jag ser att man bara gör sig själv en tjänst, för även om det är en mindre grupp som väljer att inte äta kött så påverkar det inte industrin något markant. Men om man är vego. o propagerar för att alla köttätande är hemska människor som tycker det är okej att djuren lider, vilket är fel. Och sedan tycker att alla ska leva efter deras metoder och tror sig rädda alla djuren, utan konsekvenser är helt absurt. Det är vad jag ifrågasätter.Och självklar krävs det energieresurser för att driva denna industri, precis som alla andra.. men om köttindustrin skulle lägga ner så skulle det krävas ofantliga resusrser för odlingar med. Så det går väl jämt upp.
    Det går INTE jämt upp. Det finns många duktigt forskare som i sina rapporter visar på att djurindustrin är en större miljöbov än transporterna. Djurindustrin står för 18% av koldioxidutsläppen! Det är mycket! Det vore en väldigt enkel handling av oss i västvärlden att gå över till vegetarisk kost..för alla människors skull och för djuren..för en hållbar värld.
Svar på tråden Varför är man vegetarian?