Ett Liv skrev 2009-12-07 03:10:50 följande:
Det finns nog lika många anledningar till varför människor är vegetarianer som det finns vegetarianer.Sen tror jag inte att djuren kommer dö ut bara för att människor skulle sluta äta dem. Och jag tror heller inte att alla människor kommer sluta äta kött över en natt heller. Möjligen att det kommer bli så att alla måste börja äta mindre men då är det nog snarare för att djurarter håller på att dö ut pga att viu misshandlar vår jord.Jag förstår inte hur det kan störa en del "kött-ätare" så mycket att andra väljer att vara vegetarianer.
Jag stör mig inte på att man väljer en annan livsstil, vare sig man är vegan eller vegitarian. Jag undrar bara hur man kan vända på allt och se sig rädda alla djuren bara för att man inte väljer att äta av dom. Läste en tråd om jakt i våra skogar, där det ansågs att jägare skulle skjutas i rent hat. Jag själv anser att jägare är nödvändigt att ha, i mina ögon så är det bara till att välja om man vill att djuren ska föröka sig i mängder, äta upp hela vår natur för att till slut dö av svält. Eller att låta utbildade jägare fälla ett par hundra per år, med ett snabbt och effektivt skott så att vi fortfarande kan ta del av de vackra vilda djuren vi har och natur.
Självklart tror jag inte den finns någon chans att alla slutar äta kött över en natt, men om det skulle vara så, precis som många vegitarianer hade velat så hade inte vårt samhälle fungerat. Jag säger inte att det är fel att vara vego/vegetarian, men att propagera att de som inte väljer att vara det är brutala människor som uppmuntrar djurens lidande. Jag ser det som ett mellanting, jag kan äta kött men inte varje dag och jag kan välja att köpa kött från uppfödare som har frigående djur. Men då handlar det inte längre om att äta eller inte äta kött, utan vilka man väljer att bidra, det är en annan fråga.
Ja sen är jag medveten om att man kan leva hällsosamt på en kost utan kadaver, men jag tror det skulle krävas många år och liv innan det skulle kunnat ge positiva resultat. Vi är inte dumma utan lata, man har fått lära sig sedan barnsben att det ska ätas hällsosamt men hur många lever efter det? Det finns fortfarande så många som insjuknar och dör pga fel kost, så många program det sänds dagligen om sunda matvanor men hur många lever efter det? Då är vi änn så länge bara en kort bit på vägen, att tillföra hällsosam kost. Tänk er hur det skulle vara att bara äta hälsosamt och dessutom se till att få med allt dom täcker ens dagsbehov.. större delar av befolkningen skulle ha anemi. Vilket i sin tur skulel resultera i sterilitet, sjukdomar och döden.