• beccagranen

Varför är man vegetarian?

Ja det är en sak jag har funderat på.. Varför blir man vegetarian för djurens skull.. eller "rättigheter i samhället"? en annan sak om man valt det pga hällsan, men just som stämpeln att man är en djurvän och dörför inte äter kött.

Jag tänker så simpel som så här. Om alla hade slutat konsumera och försörja kött industrin så hade inte bara människorna lidit genom mycket hög arbetslöshet och anemi (jo jag vet man KAN leva utan kött, men då måste man ha intresset för att laga mat så att man får i sig allt man behöver. Inte minst kunskapen.. vilket är mycket att kräva). Men även djuren blir drabbade. Om ingen försörjer köttindustrin så kommer ju tillslut alla grisar,kossor, höns och getter att dö ut. Inget tar ju på sig att skapa mark, maskinerier och ett heltidsjobb som inte avlönar sig.

Så är det mer humnat att låta djuren dö ut och inte existera mera (förutom ett antal ex på djurparken som skulle finnas som bevis för dåtidens djur..)?
    Från min synvinkel så gör jag alla en tjänst att äta kadaver, men däremot så kan jag bidra till de bönder som ger djuren ett värdigt djurliv. dvs som är frigående, har utrymme , mat, vård och få en snabb och nästintill smärtfri död.

Eller hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Varför är man vegetarian?
  • Lima80

Jag tycker det är lite underligt att du inte kan förstå att det finns personer som inte vill tillföra andra individer lidande och död. För det är ju just det köttätande handlar om. Vi människor föder upp, stänger inne och dödar djur för egen njutnings skull.

Idag finns det stor samlad kunskap om att det är bra för människan att äta en vegetariskt kost och kunskap om mat bör man ha oavsett om man är köttätare eller vegetarian. Vi är många som är vegetarianer idag, eller som äter mycket vegetarisk mat, och det har handeln också insett. Därför finns det en stor mängd med vegetarisk, lättlagad mat som tex qourn, om man nu inte vill äta så mycket bönor, linser osv. Det kräver alltså inte särskilt mycket tid att vara vegetarian idag.

Sedan kan jag absolut inte förstå hur du kan tro att du gör djuren en tjänst när du äter dem. Tror du på fullaste allvar att du gör en god gärning???

Jag anser att djur har rätt till sina egna liv..det ligger inte i deras intresse att bli utnyttjade och dödade av människor.

Jag är helt säker på att får, grisar, kor mfl inte skulle bli utrotade för att vi slutade äta kött eftersom att det finns människor som har ett intresse i att de lever vidare...alla tänker inte på egen ekonomisk vinning.

• annawall

Alltså, djuren fanns ju långt före människan så de kommer klara sig även om vi dör ut.
    En väldigt stor aspekt i att äta vegetariskt är att kött kräver STORA miljöresurser i form av vatten, gröda, om de bor inomhus även uppvärmning, i en del bestånd även antibiotika o s v. Det är många gånger energisnålare att äta vegetariskt.

• Lima80
    annawall skrev 2009-12-04 23:43:50 följande:
    Alltså, djuren fanns ju långt före människan så de kommer klara sig även om vi dör ut. En väldigt stor aspekt i att äta vegetariskt är att kött kräver STORA miljöresurser i form av vatten, gröda, om de bor inomhus även uppvärmning, i en del bestånd även antibiotika o s v. Det är många gånger energisnålare att äta vegetariskt.
    Precis så är det och i framtiden kommer ALLA vara tvugna att äta mindre kött, inget annat är ekologiskt hållbart.
  • FIame

Har du inte sett hur djuren lider? Smärtfri död tror du väl inte på själv? (hoppas jag verkligen inte)

Det är väl bättre att begränsa lidandet för de stackars djuren som inte valt att födas till djur. Många djur får ju ett helvete hela sitt liv. Den standarden skulle ingen acceptera att människor får, så varför ska det accepteras att djur har den?

Ingen, varken djur eller människa lider för att det aldrig fötts så ditt resonemang faller. Lidelse är något som tillhör det jordiska. Att människan med sin generella egoism och dominans anser sig ha rätt att kränka djur och tillfoga livslånga lidande är för mig en gåta. Tänk om det kommer hit någon annan art från rymden och skulle börja behandla människor som djuren idag behandlas. Människor hade fått lemmar avslitna och ingen brytt sig, att människobarn självdött på grund av vanvård varje dag hade varit vanligt. Ibland hade de på sina ställe fått ligga utspridda bland vuxna.
    Dessutom hade barn och föräldrar separerats väldigt tidigt.

Man ska väl inte acceptera skit för någon annan som man inte accepterat själv. Det är ganska grundläggande tankesätt.

Tilläggas är att jag är vegetarian(men med ägg och mjölk), men det händer att jag "syndar" någon gång i veckan, vilket mest beror på livets och samhällets omständigheter. Enskilda individer som jagsjälv är ju bara kugghjul i ett samhället och med det allmänna samhällsförfall som sker idag är det inte det lättaste att leva på ett sätt man bestämt sig.

Även produkter som t ex lösgodis exempelvis är så långt ifrån vegetariskt man kan komma.

• beccagranen

Jag håller med om att det finns djur som lider, och det är jag emot. Men jag är uppvuxen på gård, vi hade både höns och kossor. Våra djur var frigående, vi utfodra och gav den vård dom behövde. Men jag tycker att det åren de fick liva i sitt fria, vårrusen som är ett starkt barndomsminne efter att ha övervintrat i lada var underbart. Att se hönsen få singa kycklingar och få uppleva allt det fina med djuren överväger mycket mer än den millisekund det tar att få slut på deras liv. Så nej, alla djuren lider inte.

Och nej jag tror inte att folk i längden hade offrat så mycket tid, pengar och utrymme för att hålla raserna levande. Kanske djurparken isf. men där anser jag inte att djuren har ett bra liv.

Jag tror inte heller att vi har det resurserna i värden för att livnäre hela jorden på endast mat från västlivet. vi skulle vara så beroende utav vädret att en dålig skörd hade kunnat ta liv från många människor. Även plantager tar mycket från vår miljö, det måste vattnas och användas kraft för maskinerier för att underhålla en skörd.

Ang. att djuren skulle överleva i det fria.. nja inte så troligt på lång sikt. Det räcker att förjbjuda jakt i våra skogar så hade vi på bara några år förlorat all skog och betesmark. är det mer humant att låta de vilda djuren få en lång och plågsam död av svält?

• Jennie med ie

Om ingen åt kött skulle såklart de djur som föds upp inom köttindustrin inte födas upp längre. Och det vore helt OK. Att skapa djur bara för skapandets skull och sen ha det som argument för att det är rätt att utnyttja, döda och äta upp dem är inte ett tankesätt jag kan anamma.

Och om ingen åt kött skulle givetvis kunskapen om hur man får i sig näringsriktig mat utan det vara större än idag när bara en liten del utesluter kött och resten därmed inte behöver lära sig...

Samma odlingsareal kan ge flerdubbelt med människor föda av vegetabilisk art än av animalisk så vegetarisk kosthållning är resurssparande även på det området.

• Ett Liv

Det finns nog lika många anledningar till varför människor är vegetarianer som det finns vegetarianer.

Sen tror jag inte att djuren kommer dö ut bara för att människor skulle sluta äta dem. Och jag tror heller inte att alla människor kommer sluta äta kött över en natt heller. Möjligen att det kommer bli så att alla måste börja äta mindre men då är det nog snarare för att djurarter håller på att dö ut pga att viu misshandlar vår jord.

Jag förstår inte hur det kan störa en del "kött-ätare" så mycket att andra väljer att vara vegetarianer.

• Lady Dahmer

ja det är mer humant att låta djuren dö ut än att låta dem leva i tortyrliknande förhållanden.

Men, det skulle aldrig ske. Boskapsdjur används till annat än kött. Dessutom skulle man nog, som man gör med alla andra utrotningshotade djur, värna om deras överlevnad.

arbetslöshet? Vilka dumheter. Det skulle komma nya slags jobb. Nån behöver ju odla den vegetariska maten.

The male is an incomplete female, a walking abortion
  • beccagranen

Ett Liv skrev 2009-12-07 03:10:50 följande:

Det finns nog lika många anledningar till varför människor är vegetarianer som det finns vegetarianer.Sen tror jag inte att djuren kommer dö ut bara för att människor skulle sluta äta dem. Och jag tror heller inte att alla människor kommer sluta äta kött över en natt heller. Möjligen att det kommer bli så att alla måste börja äta mindre men då är det nog snarare för att djurarter håller på att dö ut pga att viu misshandlar vår jord.Jag förstår inte hur det kan störa en del "kött-ätare" så mycket att andra väljer att vara vegetarianer.
    Jag stör mig inte på att man väljer en annan livsstil, vare sig man är vegan eller vegitarian. Jag undrar bara hur man kan vända på allt och se sig rädda alla djuren bara för att man inte väljer att äta av dom. Läste en tråd om jakt i våra skogar, där det ansågs att jägare skulle skjutas i rent hat. Jag själv anser att jägare är nödvändigt att ha, i mina ögon så är det bara till att välja om man vill att djuren ska föröka sig i mängder, äta upp hela vår natur för att till slut dö av svält. Eller att låta utbildade jägare fälla ett par hundra per år, med ett snabbt och effektivt skott så att vi fortfarande kan ta del av de vackra vilda djuren vi har och natur.

Självklart tror jag inte den finns någon chans att alla slutar äta kött över en natt, men om det skulle vara så, precis som många vegitarianer hade velat så hade inte vårt samhälle fungerat. Jag säger inte att det är fel att vara vego/vegetarian, men att propagera att de som inte väljer att vara det är brutala människor som uppmuntrar djurens lidande. Jag ser det som ett mellanting, jag kan äta kött men inte varje dag och jag kan välja att köpa kött från uppfödare som har frigående djur. Men då handlar det inte längre om att äta eller inte äta kött, utan vilka man väljer att bidra, det är en annan fråga.

Ja sen är jag medveten om att man kan leva hällsosamt på en kost utan kadaver, men jag tror det skulle krävas många år och liv innan det skulle kunnat ge positiva resultat. Vi är inte dumma utan lata, man har fått lära sig sedan barnsben att det ska ätas hällsosamt men hur många lever efter det? Det finns fortfarande så många som insjuknar och dör pga fel kost, så många program det sänds dagligen om sunda matvanor men hur många lever efter det? Då är vi änn så länge bara en kort bit på vägen, att tillföra hällsosam kost. Tänk er hur det skulle vara att bara äta hälsosamt och dessutom se till att få med allt dom täcker ens dagsbehov.. större delar av befolkningen skulle ha anemi. Vilket i sin tur skulel resultera i sterilitet, sjukdomar och döden.
  • beccagranen

Lady Dahmer skrev 2009-12-07 10:12:33 följande:

ja det är mer humant att låta djuren dö ut än att låta dem leva i tortyrliknande förhållanden. Men, det skulle aldrig ske. Boskapsdjur används till annat än kött. Dessutom skulle man nog, som man gör med alla andra utrotningshotade djur, värna om deras överlevnad. arbetslöshet? Vilka dumheter. Det skulle komma nya slags jobb. Nån behöver ju odla den vegetariska maten.
    Istället för att låta dom dö av ett långt liv av lidande, så kan man sikta på att lagar ska förändras. Ett djuren kan födas upp för köttindustrin, men de ska ha ett värdigt djurliv.
    Självklart skulel det bli arbetslöshet, så stor som köttindustrin är kommer ingen annan industri att bli. Visst kan det tillsättas fler odlare och få fart på den industrin, men en dålig skörd skulle kunnat resultera i svält även här. Och befolkningen i U-länder skulle inte existera i sådan motgång.
Svar på tråden Varför är man vegetarian?