• Nimbus

    Adopterade i förskolan/skolan

    Jag har arbetet i förskolan i snart 20 år.
    Under hela den tiden då vi har genomgått adoptionsutredning, kursen och väntan så har jag förvånats över hur lite jag faktiskt vet om adopterade barns särskilda behov och förutsättningar i förskolan.
    Jag hade aldrig hört talas om att det kunda vara svårt med anknytning båda för barn och föräldrar, inte heller visst jag något om ytflyt. Och när jag talar med kollegor så är de inte heller medvetan om vad ett adopterat barn faktiskt går igenom.
    Det känns ju förstås väldigt märkligt att pedagoger/lärare som arbetar med dessa barn dagligen inte har kunskap om adopterade barn.

    Hur känner du inför detta?
    Har du själv erfarenheter kring det?
    Informerade du själv något om att ditt barn kanske har lite andra förutsättningar pga. adoptionen?

    Jag tänkte ta reda på mer om saken genom tex. intervjuer av pedagoger/lärare, Vad tycker du är viktigt att jag frågar?
    Vilken information är viktig att den kommer ut till de som arbetar med adopterade barn?

    Min sida är stängd för oinbjudna, men lägg in ett mddelande här om att du vill komma in så fixar jag det (om du inte vill svara på denna sidan).

  • Svar på tråden Adopterade i förskolan/skolan
  • MammaHella

    Jag kan gärna svara men gör det helst på undanskymd sida

  • Nimbus
    MammaHella skrev 2009-12-05 15:47:34 följande:
    Jag kan gärna svara men gör det helst på undanskymd sida
    Välkommen in!
  • Ingrid Marie

    Jag känner att det är helt förskräckligt att personal i skola och förskola har så minimala kunskaper om adopterade barns speciella förutsättningar. Samtidigt är de utbildade och har stor erfarenhet av barn. MEN omedvetna om sina allvarliga kunskapsbrister. Då blir det väldigt svårt att som outbildad oerfaren förälder nå fram och få någon trovärdihet. Det är min erfarenhet.

    Jag gjorde också misstaget att från början inte inse hur lite pedagogerna visste. Hur fel de gjorde i många situationer och hur allvarliga konsekvenser det skulle få för mitt barn.

    Allt jag försökte berätta och förklara bemöttes av vissa i personalstyrkan med att "Så reagerar alla barn". Som om det inte fanns någon skillnad på barn som fötts in i sin familj och barn som levt på institution de första åren i sitt liv!!!

    Andra hade viljan att förstå, men uppenbarnligen inte förmågan att ta till sig altt detta nya. Förmådde inte ändra sitt invanda tankesätt runt barnen.

    Jag har också många ggr mött en väldigt romantiserad bild av hur det är att leva på barnhem. Visst finns det barnhem som är OK, men många ggr är det ett rent helvete för små barn där de är helt utlämnade och själva har ansvaret för sin överlevnad i en hård miljö med stenhård konkurrens om allt för knappa resurser. Den romantiska föreställingen om adopterade barn sförsta tid i livet hjälper inte till när personal ska förstå deras speciella förutsättningar i förskola och skolan.

  • Nimbus

    Ingrid Marie:
    Tack för ditt inlägg! Jag tycker också att det är mycket konstigt att vi inte har fått någon information alls om adopterade barns förutsättningar. Men nu ska jag försöka jobba för att vi ska bli bättre informerade iaf i den kommun jag bor i.

  • lisenlil

    Jag halkade bara in här på tråden men jag är säker på att det finns en bok skriven av några adoptiv föräldrar till just förskolepersonal bläddrade i den på biblioteket för ett tag sen. Vet inte om den var bra men en sån bok kanske man kan rekommendera till personalen på förskolan.

  • Ane63

    Svara dig gärna på din sida också. Har skrivit ett examinationsarbete om just detta som heter: Skolans möte med adoptivbarnen, vilken kunskap och förståelse finns hos pedagogoen?

  • Ingrid Marie

    Adopterade barn, vägledning för förskolan
    Dan och Lotta Höjer

    Den boken köpte jag till vår förskola.

  • Ethi

    Jag är grundskollärare av lite mer nyutexaminerad modell och vi läste faktiskt om adopterades ev. speciella behov under utbildning. Inte superingående, men ändock. Det togs bland annat upp just anknytningsproblematik, ytflyt, torftig förstatid med dålig stimulans som kan sätta spår ända bort till matematikförståelsen, risk för värre tonårsrevolter m.m. Det var ett tag sen och hade det varit idag hade jag ju lagt allt mer på minnet, men jag tror att vi hade typ 40 minuter vigda åt adoption.

    Fast, visst finns det mycket okunskap... När vi besökte en förskola så fick vi frågan om sönerna var tvåspråkiga. Öh... Va? Varför i hela friden skulle de vara det?

    Sen kan det ju slå över åt andra hållet också... I ett arbetslag jag jobbade (högstadiet) fanns en adopterad elev som var lite stökig. Inte direkt värre än någon annan, men med tanke på att det ändå var en "välartad" elev i grunden så luktade det tonårsrevolt över det. Det "skylldes" _väldigt_ mycket på adoptionen, helt absurt mycket kan jag faktiskt tycka. Det kan ju ha varit något helt annat som utlöste det... Faktiskt kan jag tycka att det hade varit lite skönt med lite mer "så reagerar alla barn" istället för att blåsa i stora adoptionsluren direkt.

  • Angla

    Fast som yrkesutövere oavsätt yrke så kan man ju inte kunna allt och få in allt i sin utbildning däremot så måste man ju alltid ta ett eget aktivt ansvar för sin fortsatta utveckling dvs hålla sig uppdaterad med ny forskning, nya metoder och fördjupa sig i de ämnen man stöter på genom åren dvs får du som föreskolepersonal ett barn som är adopterat måste du ju ta eget ansvar att läsa på, likväl som om du får ett barn med dyselexi så måste du uppdatera dig på ny forskning och arbetsmodeller tex

  • Manchester

    Jag är lärare och kan inte heller minnas att jag hörde så mycket som en enda stavelse om adopterade barn och ungdomar på lärarhögskolan. Däremot har jag haft turen att i mitt arbete träffa på både en rektor och en speciallärare som i sig var vandrande fortbildningar i ämnet. Rektorn hade flera barn, varav två adopterade (om jag minns rätt) och han var väldigt mån om att just barn med den bakgrunden skulle få sina särskilda behov tillgodosedda. Vid några konferenser höll han små föreläsningar för oss lärare om vad adopterade kan ha varit med om i sin tidiga barndom och hur det kan påverka dem senare i livet. Detta var innan jag visste att jag själv en dag skulle bli mamma genom adoption, men det var ändå väldigt intressant.

    Specialläraren hade själv enbart adopterade barn och ett av hennes barn hade haft det svårt i skolan har jag för mig. Det fick henne intresserad av vad adoptionsbakgrunden kan betyda för ett barns möjligheter att ta till sig kunskap i skolan. Hon var nog den första som gjorde mig uppmärksam på att det finns en del adopterade som har svårigheter med språket även om de kom till Sverige som mycket små. För några år sedan slutade hon tyvärr hos oss, men fördelen är att hon började arbeta på en lärarhögskola, så jag antar att lärarstudenterna där får veta lite mer idag. Hon har även skrivit en uppsats om adopterade barns skolsvårigheter, mest inriktad på problem med matematik. Om du vill kan jag hjälpa dig att få tag på den och kanske också förmedla en kontakt om det känns relevant.

    Som förälder till ett adopterat barn känner jag att jag haft en väldig tur med förskolan. Den förskola vår dotter gick i var fantastisk. Personalen på hennes avdelning hade tydligen inte haft adopterade barn förut (alla utom en var rätt nya), men det löste de genom att ställa många frågor till oss, be oss berätta det vi tyckte var viktigt och vår dotterns egen "ansvarsfröken" köpte boken av Dan och Lotta Höijer så snart hon fick reda på att den fanns. De var också mycket mottagliga för de råd vi fick när vi tog hjälp av BUP med vår dotter och "ansvarsfröken" följde till och med med och träffade vår dotters psykolog en gång.

    Numera går vår dotter i förskoleklass. Hennes lärare kom till extra möte med mig och förskolefröken innan det var dags att börja och verkade vilja veta en del i alla fall. Dock är skolan inte alls lika lyhörd som förskolan var. Både vi och förskolan sa exempelvis flera gånger att vår dotter behöver tid på sig att bli trygg med nya vuxna. Hon har egentligen ett humör som är något i hästväg, men känner hon sig otrygg vågar hon inte visa det. På förskolan tog det nästan ett år innan hon var riktigt arg. Det här sitter sannolikt i från barnhemstiden, då det gällde att vara gladast, sötast och charmigast för att få de vuxnas uppmärksamhet. Detta var vår dotter så bra på att hon var favoriten bland flera i personalen på sin barnhemsavdelning.

    Både vi och förskolan har försökt förklara för skolan. Skolan har ju också själva sett hur vår dotter kan klara en hel dag utan något som ens påminner om ett utbrott, men så, när jag eller min man kommer, brister det. Då behöver hon inte längre hålla skenet uppe, utan blir tvärarg och vrålar, skriker och sparkar för minsta bagatell, för att sedan snart sjunka ihop som trasig ballong och bara gråta. Hon är helt enkelt fullkomligt tömd på energi efter att ha gått på helspänn en hel dag. Tyvärr förstår inte skolan det här. De tycks tro att de på något sätt klarar vår dotter bättre än vi gör, eftersom hon inte beter sig så med dem. De gör ibland situationen ännu värre, genom att gå in och försöka "medla" mellan dottern och mig. Det kan göra att hon tillfälligt lugnar ned sig lite, men det blir etter värre och tar längre tid när hon sedan släpper på känslorna igen, så snart hennes lärare är utom synhåll. Jag har försökt förklara att vi har fått professionell hjälp kring detta och att jag vill sköta det på vårt (=psykologens) sätt, men det verkar inte riktigt gå in.

    De har inte heller någon större förståelse för att vår dotter behöver få ha samma trygga vuxna omkring sig. Vi bad särskilt om att hon skulle få komma till en så stabil personalkonstellation som möjligt, för att slippa onödiga separationer. Det blev två förskoleklasser på den skolan och vår dotter hamnade i en klass där läraren var gravid (vilket vi fick reda på några veckor in på terminen) och "fritidsledaren" visade sig vara en gymnasielärare som i ren desperation hoppat på detta arbete när inget annat fanns att söka. "Fritidsledaren" slutade efter halva terminen. Hon hittade ett jobb som bättre motsvarade hennes utbildning. Sedan dess har de haft en vikarie som byts ut igen efter jul, samtidigt som läraren går på mamma-ledighet. I den andra förskoleklassen är det lugnt. Läraren och fritidsledaren där är ett gammalt radarpar som jobbat länge ihop på den här skolan och inte verkar ha planer på vare sig fler barn eller nya jobb. Tyvärr var det redan för sent när vi upptäckte detta.

Svar på tråden Adopterade i förskolan/skolan