• Persican

Ärr efter kejsarsnitt??

Hej

Jag har idag fått besked att det enda som fungerar för min del är kejsarsnitt. De har inte lyckats vända bebisen rätt. Jag är så besviken. Jag ville verkligen gå igenom en vanlig förlossning och det kan låte tramsigt men jag vill inte ha det där ärret på magen. Ni som har gjort kejsarsnitt eller vet något om det hur pass stort blir ärret och kan man få bort det sedan hos något plastikkirurgi mottagning.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ärr efter kejsarsnitt??
  • Tikka

Jag kommer troligtvis bli snittad när den tiden väl kommer och jag sörjer inte över ärret utan att jag vill känna själva förlossningen. Kroppen är ju byggd för detta och jag vill se hur mycket jag och kroppen klarar. Dessutom har jag fått för mig att kroppen hämtar sig bättre efter en "normal" förlossning. Är det så?

• Masha

japp. tikka det är så. Det är ju naturligt att föda vaignallt. Hoppas att efter normal förlossning så försvinner all smärta, men efter k-snitt det börjar då. I en vecka har man svårt att resa sig

• mammacatta

det är rätt tufft att snitta åxå - det är en STOR operation, nåt de flesta glömmer bort i förberedelserna. men tro mig, det glömmer du inte efteråt!
    men om det skulle gå fortare, det beror på din egen kropps förmåga, det är helt individuellt hur fort man läker efteråt.

sen om snittet syns: jag har ett lodrätt snitt rakt igenom mitt bukfett (liten korv där ja ), men själva snittet är nu efter ett år helt vitt och knappt synligt. det syns snarare som en fördjupning i "korven". så om du får bikinilinjen snittad, så kommer det inte att synas alls om nåt år eller så

• Andrés mamma

För mig har det varit helt uuuunderbart att snittas i jämförelse med min första förlossning som var vaginal! Efter mitt första barn, han som kom "rätt" väg kunde jag inte pinka ordentligt, inte duscha utan hjälp. Hade SKITONT!! Gick inte ens att sitta!!
    Däremot när jag blev snittad var jag uppe på benen samma dag och knallade in i duschen. Andra snittet var lite jobbigare, men det har nog med att göra att gammal ärrvävnad gjorde sig påmind.

Näe, jag skulle INTE välja vaginalförlossning - visserligen var min förlossning segdragen och igångsatt, inte helt naturlig alltså, men näe - för mig är snitt minst lika naturligt!

• UBJ

Jag snittades för 11 månader sedan och mitt snitt är tyvärr ganska stort och med en liten kant/bulle ovanför. Lite trist, men jag tror att de flesta får "snyggare" ärr än så, jag var svår att sy ihop och det har nog påverkat mitt ärrs utseende. Träffade en tjej häromdagen (som visade mig sitt ärr) och jag kunde inte ens se det!

• Pingla med en åsikt

ni som är snittade flera gånger - hur gör de då?? "skär" de i det gamla ärret? I närheten? Hur gör de om det redan finns ett kejsarsnittsärr?

• wozzgirl

De skär i det gamla ärret, så du får inte 3 ärr brevid varann.
    Finns det gammal ärrvävnad så skär de bort den på samma gång.

• uniMog

hur snabbt man återhämtar sig efter en förlossning är otroligt individuellt oavsett om det blir vaginalt eller snitt.

Jag snittades och hämtade mig snabbare än vissa av mina kompisar som födde vaginalt. Min mamma däremot hade jättestora problem med ett av sina snitt.. Fast å andra sidan har jag kompisar som åratal efter förlossningen har problem trots vaginal förlossning.

Ärret brukar inte vara något större problem alls, det blir oftast riktigt fint.

• Josefinan86

Snittades i dec -04 och mitt snitt ser jättebra ut, mätte nu och det är bara 9 cm långt!
    Jag stör mig definitivt inte på mitt ärr, det är en del av mig nu och en jättefin påminnelse om en alldeles fantastiskt upplevelse.

• Jannie

hej!
    tråkigt för dig att höra, när du verkligen vill föda mormalt.
    jag däremot är livrädd och vill ha kjesarsnitt..
    min mamma fick en liten sladdis nu och hon snittades, hennes ärr är ca 7 cm och det syns knappt, det är jätte fint gjortr.
    du får ju det vid bikini linjejn så när du har trosor på dig så syns det inte..

hoppas du inte är allt för orolig.
    lycka till..
    kram jannie

• Zmulan 74

Jannie--->
    är du säker på att det bara är 7 cm?Mitt ärr är 19 cm..

• Zmulan 74

kan tillägga att jag snittades igen, den 16 augusti...före det den 15 februari-02.

• Sophie82

Jag snittades i oktober 04 och mitt ärr synns knappt. Det är jätteljust & fint, sitter långt ner under troskanten.
    Jag har fött vaginalt 2 ggr och med snitt 1 gång och jag mådde mycket, mycket bättre efter snittet än efter de vaginala! Hade mindre ont och mådde bättre psykiskt och fysiskt!
    Efter jag födde vaginalt hade jag väldigt ont i underlivet och hade problem av det många månader efteråt, bara att gå på toa var ett stort problem!
    Efter snittet däremot så var jag uppe på benen samma dag som OP, morronen efter OP gick jag upp och duschade och donade utan problem.

• Lindhis

snittad två gånger första 02 och det ärret är långt ner och syns inte ås mycket längre men det de gjorde 04 är rätt synligt men jag bryr mig inte. Det ärret är uppifrån navlen och ner så det skulle ju synas om man har låga bikinitrosor men barnen är värda det. JAg har få¨tt något underbart och då är ärren inget.

• Pallas

Det går inte att jämföra en kompilicerad vaginal förlossning med ett okomplicerat snitt, ska man jämföra så får man jämföra två okomplicerade förlossningar. Jag hade inga komplikationer efter min, visserligen utdragna, vaginala förlossning och inga komplikationer efter mian snitt. Efter den vaginala förlossningen var jag i full träning efter 3 veckor, efter mitt första snitt tog det 4 månader innan jag ens kunde röra mig utan att tänka efter så det itne skulle göra ont. Det är helt avhängigt tur eller otur i båda fallen, samt läkkött.

Svar på tråden Ärr efter kejsarsnitt??