• Lilith74

Tips för att bli av med telefonförsäljare

(Obs: jag vet att tfn-försäljarna "bara gör sitt jobb" och jag har själv jobbat som det, så jag har viss sympati för dem)

MEN...
    Hos oss ringer det minst två om dagen och frågar efter "the person who pays the telephone bill" för att få oss att byta teleoperatör. Vi har redan en asbillig och vill inte byta. Ett "nej" hindrar dem inte från att fortsätta tjata, inte heller om man äger att man inte är intresserad, då kommer det: "So you are not interested in saving money?"
    Så nu har jag börjat med olika grejer för att bli av med dem... Här finns inget Nix-register heller.

* Man kan låtsas vara nanny/trädgårdsmästare/kokerska i hushållet och inte ha befogenhet att fatta beslut. Ju ålderdomligare yrke, desto roligare tycker jag. Nästa gång ska jag försöka med "amma" eller "barnjungfru".

* Konspiratoriskt kan man viska: "Vet du, vi betalar inte en spänn. Vi har anslutit oss till grannens telefonlinje så han betalar alla våra samtal"

* Prata på ett obegripligt språk

* Upprepa allt de säger

* Bara vara tyst, förutom att hosta skrällande

Fler tips?

• Svar på tråden Tips för att bli av med telefonförsäljare
  • Bisquit

Eller så kan man köra den här...

Försäljare: Hej det är från.. telia. ( exempel på företag ) Vill du ha billigare... vad som helst.

Du: Nämen tjenare!! Vart ifrån ringer du? Jaha telia i karlstad, själv jobbar jag ju på telia i stockholm. Men tänk va synd det är att den interna policyn förhindrar att medarbetare säljer till varann. Det var ju trist.

Men vi kanske ses nångång då! Ciao!

Och glöm inte att prata så fort som möjligt så försäljaren inte hinner lägga sig i och ställa föjldfrågor...

Men ts, den där.. jag ringer på min granne. Den var ju bara bäst!! Måste prova nångång..

Mvh G

• Mesangium

Bisquit: tror tyvärr att det är tvärtom. telianställda har rabatt.

• Bisquit

Nokgroda..
    Ja telia var ju bara ett exempel... Det är bara att ta vilket företag som helst.
    Å andra sidan så jobbar du på telia har du förmodligen väldigt billiga personalrabatts räkningar.
    Då behöver ju inte han sälja en.. Eller? *ler*

Taget från warpdrive.se ( jättekul sida!! )

Och glöm inte att gå in på cint.se och lyssna på lysrörs försäljaren.. Obetalbart!!

Jag har nog haft för mycket fritid idag.
    Det ringde en telefonförsäljare i morse. Han presenterade sig med för- och efternamn och vilket företag han arbetade för. Han ville sälja något telefonabonnemang. Jag sa att jag var upptagen och bad honom ringa upp lite senare. När han lagt på söker jag på hans namn på internet men hittar inget skoj, så jag ringer folkbokföringen istället och tar reda på hans adress och personnummer.
    Två timmar senare ringer snubben igen. Det gällde tydligen något specialerbjudande från Tele2. Jag säger att jag tar erbjudandet. Då säger han att han kommer spela in på band ett muntligt avtal. Han börjar med att fråga mitt namn, varvid jag säger mitt namn.
    Sedan ska jag läsa upp mitt personnummer. Då läser jag upp försäljarens personnummer. Det blir lite tyst i luren några sekunder, men snart fortsätter han med avtalet. Till sist ska jag säga min adress och självklart säger jag då försäljarens adress. Det är tyst i luren i 10 sekunder innan *jag* säger "Då kopplar vi in dig så snart vi kan."
    Det är helt tyst i 10 sekunder innan försäljaren svarar med "Jag ska inte köpa något abonnemang?"
    "Kunde du inte sagt det tidigare?" frågar jag. "Onödigt att du slösar min tid så här." Återigen 10 sekunders tystnad och snabba andetag i luren hörs. Sedan hör man bara ett .
    Konstig snubbe.
    Nu tillbringar jag resten av dan med att beställa massa saker i hans namn ur dagens reklamhäften som kom i morse.
    Hoppas han gillar sin prenumeration på utländska frimärken för endast 99 spänn i månaden.
    Ditt hat mot telefonförsäljare är nog inte riktigt hälsosamt...

• Lilith74

Bisquit: det blir "den ena handen vet inte vad den andra gör", jag har tänkt säga att jag är VD på Eircom (statliga bolaget här) för att få dem att sluta ringa.
    En annan retsam grej är att de aldrig säger vilket företag de ringer ifrån, det är bara:

"We have a great offer for you"

När man frågar vilka "we" är säger de: "Wait until you've heard our offer"

Irriterande! Men nu ska de få tala med munskänken i fortsättningen.

• Theorese

Men om de frågar efter vem som betalar räkningen är det väl bara att låta som ett stort frågeteckan och och säga "vaddå vem som betalar...det brukar vi inte göra". Garanterat inget företag som vill ha en som kund då!!

• LDN

jag har själv jobbat som telefonförsäljare.. o vet att man kan vara pain in the ass... vekligen.. men som sagt.. det blir inte bättre av att man är otrevlig.. tvärtom.. det bästa e att vara bestämd från början o säga att man verkligen inte vill prata med dem o det spelar ingen roll vad dem har att erbjuda.. eller så ring till NIX.. be om numret av nästa telefonförsäljare som ringer dej, det måste dem nämligen kunna erbjuda.. då slipper du alla telefonförsäljare.. lycka till!

• Hannahs mamma

Hihi

Jag som PRECIS har fått jobb som teleförsäljare!

Älskar det jobbet Tycker det är ruskigt kul

Jobbade innan som telefonombud på ett hjälpföretag med 90 konto (vill inte lägga ut namnet)

Har fått höra en massa kul grejjer.

Bl.a en äldre dm som trodde jag var från hemtjänst. (sant lr falskt har jag ingen aning om)
    EN kille som satt och disskuterade porrindustrin med mig

Sen så har man hört en massa "bortförklaringar" så som :

Jag har ingen telefon (???)

Jag behöver själv lite bidrag... Kan jag få det?

Och så Kan jag få ditt nr så kan vi gå på en date

• Tin o Trolls mamma

Kusin: Om jag vore du skulle jag dra en lång harang på svenska nästa gång en telefonförsäljare ringer.

Ekorren.

• Kikki

Jag säger blankt NEEJ eller så "är jag barnvakt"

• Bisquit

Eller.
    Jaha, vill du låna ut pengar? Men gud va bra, för jag har precis gått i konkurs och skulle behöva lite stålars.
    Ni har ganska lång återbetalningstid va? För det kan ta lite tid innan pengarna kommer tillbaka, går det bra? *asg*

Jag tycker oxå att Ts ska prata svenska.. *fniss*

Svar på tråden Tips för att bli av med telefonförsäljare