• Skehamn2010

Borde IVF vara gratis? (helt och hållet)

Alltså helt gratis. Idag verkar det ju vara olika i olika landsting. Hos en del får man 3 gratisförsök. Hos andra bara 1 och resten får man stå för själv.

Tycker inte det är okej att "barnskaffandet" blir en klassfråga. Där man om man råkar "ha råd" kan köpa sig en graviditet.

Nej det borde vara gratis eller iallafall så borde man få fler gratisförsök än idag.

Barnlöshet är en sjukdom och alla ska ha rätt till hjälp även dom som inte har råd med mer än gratisförsöken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde IVF vara gratis? (helt och hållet)
  • Danitra

Jag tycker det kan vara inkomstbaserat. Alltså att man betalar en avgift efter inkomst efter det/dom gratisförsök man får.

• Michas

Jag tycker det ska vara gratis som det är i Frankrike, dvs 4 hela IVF-behandlingar helt gratis + alla frysförsök gratis.

• Bling1975

Jag tycker att det precis som annan vård i Sverige ska gå på högkostnadskortet, men med en rimlig begränsning på 3-4 försök. Jag tycker dock att man ska kunna ha rätt till fler försök om läkarna ändå bedömer att chansen är god att lyckas. Men framförallt så tycker jag att reglerna ska vara lika över hela landet.

• My Girls

Ja det ska åtminstone gå under högkostnadsskyddet.
    Vi hjälper ju de som har det tufft ekonomiskt som har barn, så varför kan vi inte hjälpa de som behöver hjälp på traven för att öht få barn?

• Dr Mupp

Jag tycker det är är ok att det är några gratisförsök, men jag tycker att alla landsting ska ha lika många gratisförsök.

• tamate

annat, alla landsting borde slås ihop så går man till läkarn i norra sverige så ska dom snabbt få upp smma uppgifter som om man går till en läkare i söder, samma regler ska gälla i HELA sverige med samma avgifter och regler. och självklart ska man få testa åtminstone 3 ggr innand et kostar, kan ju förstå att det kostar då vad jag har förstått det är en väldigt kostsam procedur. men så tycker jag sverige skulle godkänna som dom har i england att man kan låna någons livmoder om nu inte modern av någon anledning kan bära på det befruktade ägget. hade alla landsting slåtts ihop till ett hade ju sjukhusen kunnat jobba emellan varandra mycket lättare istället som det är nu att man är hänvisat till ett sjukhus som vi är här även om det sjukhuset ligger 3 ggr så långt bort som ett annat sjukhus i ett annat län.

• Ethi

Trevligt! Då blir följaktligen adoption gratis med då?

• Jennie med ie

Nej jag tycker inte att IVF ska vara helt gratis oavsett antal försök och barn, det är en fråga om prioriteringar av de begränsade resurser sjukvården har. Däremot anser jag att det bör vara lika oavsett vilket landsting man tillhör, vilken hjälp man erbjuds och hur mycket man får utan att stå för kostnaderna själv ska inte avgöras av var man råkar bo.

• Bling1975
    Ethi skrev 2009-12-06 11:31:13 följande:
    Undantaget resekostnaderna så tycker jag faktiskt att det inte borde kosta något, i alla fall inte för första barnet.
  • FreeForAll
    Ethi skrev 2009-12-06 11:31:13 följande:
    Precis vad jag tänkte.
Svar på tråden Borde IVF vara gratis? (helt och hållet)