• EmmaOh

Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(

personligen tycker jag det är lite knäppt att dela upp spädbarnskläder i flick- och pojk-kläder...

Balooba skrev 2009-12-06 17:23:09 följande:
    tack så mycket! :) Problemet här i skellefteå är att nästan alla butiker som säljer newborn-kläder till barn, är blå-vit (el rosa) randig, vit i grunden med bilar i olika färger, eller rosa med blommor och prinsessor osv på. Får jag en pojke så vill jag ju hellre ha något blått med nå gulligt pojk-aktigt än att sätta på honom något rosa med blommor på, om ni förstår vad jag menar. Har absolut inte emot att blanda färger (rött, gult, smått rosa) på en pojke, och då är det ju självklart själva trycket/mönstret/modellen som avgör. Vill man ändå hitta något "där emellan" så blir det vitt, svart eller grått tex på body:s. Har inhandlat ett par svarta byxor, 1grå o 2 vita body:s.
    handla online då?
  • EmmaOh

vanilla deej skrev 2009-12-07 09:20:16 följande:

Vi har ha Vi är fortfarande några som tycker att man ska ha två avdelningar i butikerna, en för pojkar och en för flickor. Därmed inte sagt att jag dömer någon, utan ni gör som ni vill och jag som jag vill.
    Men vore det inte bättre om alla babykläder hängde ihop och sen fick föräldrarna själva välja vad som är flick- eller pojk-kläder. Varför ska affären/tillverkarna bestämma det?
    Skulle kunderna bli osäkra och rädda då? kommer de hem och tänker "ånej tänk om jag köper en killtröja till min tös utan att veta om det!?!"
  • EmmaOh

vanilla deej skrev 2009-12-07 10:16:05 följande:

Jag handlar feminina kläder till mig själv, så jag har inget problem med att det ser likadant ut för små barn. Det är inte kläderna som ger barnet sin identitet. De kommer växa upp och skapa sig identiteten iaf. Att jag vill att min flicka ska se ut som en prinsessa är mitt "problem" sen om du inte har något emot att din pojke ser likadan ut - fine by me... Men, det här är lite off-topic...
    varför måste affärerna i så fall dela upp kläderna i förväg? Kan inte föräldrarna få välja själva.
    idupur skrev 2009-12-07 13:55:37 följande:
    Om man är trött på uppdelningen i vanliga affärer kan man alltid köpa bebis-kläder på nätet. Det finns ju en hel uppsjö med härliga kläder som är unisex! Själv har jag köpt en hel del från Tradera, man kan välja Barnkläder - Unisex - och sen vilken storlek man vill ha. Vi vet inte könet men har nog kläder i alla färger, men jag har undvikit klänningar och kjolar, militärfärger, svart och spets och liknande.
    Många webbutiker har ju också könsuppdelat.

Jag menar inte att det inte ska finnas rosa kläder ect utan mer att man inte behöver dela upp kläderna. Det kan föräldrarna själva göra.
Svar på tråden Vilka färger passar både flicka o pojke? Handla kläder - vet ej könet! :(