Inlägg från: vinterlärka |Visa alla inlägg
  • vinterlärka

Bästa schampot?

Kan ni tipsa mig om det bästa schampot för färgat och fett hår?
    Matrix colorsmart schampo och balsam fungerade en gång. Sedan har det inte tvättat håren rent överhuvudtaget. Det ligger kvar som en fet hinna över håret när jag fönat det och naturligtvis är jag noga med sköljningen.
    Så tipsa gärna. Rengörande och färgbevarande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-06 17:47
    Har funderat på Redken och Noo poo är tyvärr inget för mig.

• Svar på tråden Bästa schampot?
  • vinterlärka

Tack för era svar!
    Kerastase gör inte heller mitt hår rent, vilket är jättekonstigt då de allra flesta verkar tycka att den är super.

• vinterlärka

Tack, vad snälla ni är!

ääni
    Trodde inte All soft fungerade på fett hår, men det tvättar verkligen rent alltså?

Saftflickan
    Jag var helt såld på Lush innan, speciellt deras schampokakor, men så slutade de fungera på mig. Jag har extremt besvärligt hår

• vinterlärka
    ääni skrev 2009-12-06 23:46:55 följande:
    Oj, förlåt, jag missade att du skulle ha för fett hår! Jag vet inte, jag har knäppt hår, typ fet hårbåtten men torra längder och för mig är All Soft suveränt men någon annan av Redkens serier kanske passar dig bättre? Har du mycket fett och oljigt hår så kanske detta passar: www.bangerhead.se/sv/artiklar/schampo/schampo...Men kolla alla serierna och vilken beskrivning som passar bäst på ditt hår: www.bangerhead.se/sv/varumarken/redken.htmlEller fråga din frisör Redken är dyrt men det är ju mest Schampo och inpackning som går åt. Balsam behövs inte så mycket... är min åsikt Sen vill jag bara säga att Matrix är skit. När jag testade det fick jag precis samma effekt som du beskriver så det mesta är nog bra i jämförelse.
    Fast då är ditt hår precis som mitt! Fet i hårbotten och torrt i längderna. Förutom nu då schampot gjorde det konstigt så det blev fett överallt. Fast samtidigt torrt i och för sig. fettet satt bara på ytan.

Jag har kollat de olika beskrivningarna, (tack för länkarna iaf) men tycker ändå det är svårt att veta vad som skulle passa mitt hår.

Grejen är att Redken inte är så dyrt utomlands, i alla fall inte i England. På lookfantastic.com kan man få ett schampo för typ 120 kronor. Galet vilken skillnad!
    Jag har aldrig beställt därifrån, men googlade lite på det och det verkar vara populärt att handla därifrån här i Sverige..

Det stämmer att jag har funderat på Redken. Inte lätt att förstå min konstiga formulering, förlåt!

Vet du om alla Redkens schampon är färgbevarande? Tycker du att All Soft löddrar mycket?
    Jag lyckas inte få mina schampon att löddra. En del säger att ett schampo är bättre när det inte löddrar, men det stämmer inte på mig då mitt hår aldrig någonsin blivit rent utan löddret.

Även om Redken är billigt utomlands så är det tråkigt att köpa fel. Man borde kunna köpa provförpackningar någonstans. Känns fult att be frisören då jag inte ska köpa det där.

Jag som har en massa Matrix-schampon. Något tyckte jag var okej, men inte superbra. Nu vill ajg inte använda något av dem då jag inte vill förlora färgen.
    Tvättade om håret med pojkvännens schampo och balsam. Heavenly från Tigi. Kan ha blivit lite bättre, vet inte.
  • vinterlärka
    babanoos skrev 2009-12-06 23:58:16 följande:
    Varför inte ta lite torrschampoo i hårbotten?Jag använder ibland Tony & Guys torrschampoo dag 2 om jag inte orkar tvätta håret. Luktar tvåligt och fräscht och det blir fin volym!
    Har provat torrschampo och det fungerar tyvärr inte. tack fäör svaret iaf!
  • vinterlärka
    ääni skrev 2009-12-12 21:25:04 följande:
    Tigi har jag hört mycket gott om men aldrig testat! Finns så många märken!
    Ja, Tigis fungerar okej, men vill ha ett schampo som är superbra! Balsamet är ju viktigt också. Mitt hår blir supertorrt om jag har både schampo och balsam med proteiner.
    Skulle så gärna vilja testa Redken någon gång och eftersom det finns billigt så ska jag nog göra det. Får se vilket jag väljer bara Nu måste jag dock ge mina produkter jag har hemma lite fler chanser.
  • vinterlärka
    Indianica skrev 2009-12-14 14:01:25 följande:
    Jag tycker att Redkens schampoo för fett hår (vit flaska) är bra. Det är rätt billigt om man beställer utomlands (jag köper på www. feeelunique.com är fraktfritt också) Finns även "hårdroppar" att droppa i håret som drar ned fettproduktionen.Jag gillar annars Bio + schampon för hårbottenproblem (Cutrin är märket). Wella professionals för fett hår liknar Redkens, det är vit lera i båda. Nu har även Loréal ett schampoo med vit lera (Loréal Nature) som jag gillar. Alla dessa shampoon är bra för fett hår och knasig hårbotten.
    Vilka bra tips, tack snälla!
  • vinterlärka

Just det, Indianica, vet du om någon av dessa schampon är färgbevarande? Snart struntar jag i om det är det, vads pelar det för roll om man har snygg färg när håret inte är rent? Fast tråkigt är det, vill ju bevara färgen.

• vinterlärka

Kan ven lägga till att min hårbotten flagnar. Den är alltså torr på samma gång. Helt sjukt är det! Det är därför jag egentligen vill ha ett ganska milt schampo, men milda schampon verkar inte tvätta rent mitt hår. Man blir galen.

• vinterlärka
    Achillea skrev 2009-12-14 18:56:46 följande:
    Har inge råd på bra schampo tyvärr, gör mitt eget tvålschampo på ekologiska oljor ect då jag är allergisk mot alla tillsattser i schampoo.
    Just det, tack till dig också!
    Är nog för lat för att göra egna schampo och exprimentera, men kanon att det fungerar för dig

Jag har beställt det vita schampot från Redken nu. Hoppas att det fungerar, känner att jag inte orkar testa en massa mer grejer!
    Gjorde en inpackning idag och den tyngde givetvis ner mitt hår.
    Kan ju alltså passa på att fråga om någon har något tips på en bra inpackning som inte tynger ner håret och dessutom bevarar färgen?
    Har hittat två stycken när jag googlat Goldwell InnerEffect RePower Treatment och en från REf, men de är lite dyra. Speciellt nu då jag kan öppna hårvårdsbutik här hemma av allt jag köpt
  • vinterlärka
    reserverad skrev 2009-12-15 01:43:46 följande:
    Hur märker du att håret inte blir rent? Jag undrar för att jag har använt milda och parfymfria shampon i ett par år nu men tycker att hårbotten känns kletig eller vad jag ska kalla det och dessutom luktar hårbotten inte så gott precis trots att håret kan vara nytvättat några timmar tidigare. Har du samma problem? Det slog mig nu när jag läste ditt inlägg att mitt hår kanske inte blir rent av milda shampon. Jag har använt Oliv parfymfritt från Kick´s, apotekets shampo och KMS parfymfria bland annat.
    Vi kanske har liknande problem. Min hårbotten känns fet efteråt. Fettet har liksom inte försvunnit. Dessutom känns det tungt och hänger.
    Man vill ju gärna använda milda schampon då för starka kan torka ut hårbotten och det kan i sig även göra håret ännu mer fett. Så vad gör man? Ett milt schampo som tvättar rent tack. Hoppas på Redken nu. Tror det ska vara rätt milt, men ändå vara för fett hår.
  • vinterlärka
    reserverad skrev 2009-12-15 19:33:05 följande:
    Har du kliande hårbotten också? Det får jag av parfymerade shampoon. De flesta iaf. Vilket Redken har du beställt? Jag har nog inte fett hår nödvändigtvis men det känns fett när jag gnuggar fingertopparna i hårbotten. Om jag ska summera mina problem kan jag väl säga att jag har känsligt hårbotten som verkar reagera på parfym och att det inte verkar helt rent med tanke på att det kan lukta lite illa bara några timmar efter tvätt. Har du använt något shampoo jag nämnde ovan och vad tyckte du isf?Men tror ni att det kan vara så att shampoona jag har använt är för milda och därför blir det inte rent? Jag har långt hår och är noga med att gnugga när jag tvättar och sköljer länge om det nu skulle påverka.
    Nej, den kliar inte. Lite ibland iofs, men inte så det stör så mycket.

Jag beställde det här schampot:
    www.lookfantastic.com/hair/redken/haircare-ranges/redken-scalp-relief/redken-scalp-relief-oil-detox-shampoo-new.html

Jag har inte använt något av de schampon som du har testat.

Jag har hört att man inte ska gnugga in schampot för mycket för då vill hårbotten producera mer fett, men vet inte om det stämmer.

Det är svårt det där med hår, även om man vcerkar ha samma hårtyp så fungerar ändå inte samma hårprodukter alltid. Irriterande.
  • vinterlärka

Tack för era tips, de uppskattas verkligen!
    Nu har jag redan köpt ett schampo som jag väntar på, men tråden ommer ju ligga kvar i favoriter så funkar inte det kan jag alltid gå tillbaka och läsa här. Tack!

Igår tvättade jag håret med ett Sebastian-schampo jag hade hemma. Lite för milt för mig egentligen, men tror det fungerade bättre än Tigi.
    Dessutom hoppade jag balsamet och körde enbart med mitt Lanza magic bullet istället och vilken skillnad det blev på håret! Jag har haft balsam och sedan den i, men nu blev det ju bra mycket bättre! Äntligen fick jag lent och luftigare hår igen. Okej, inte perfekt då håret kändes en aning tungt i botten, men det hoppas jag blir bättre med mitt nya schampo.

• vinterlärka

Måste bara skriva om hur det blev för mig. Testade Redken-schampot. För det första löddrade det ingenting och för det andra blev det sådär "klistrigt" igen, som sockervadd. Har även upptäckt att mitt hår suger åt sig fukt som en svamp, helt sjukt är det! När jag tvättar håret behöver jag inte ens vrida ur vattnet innan jag går upp ur duschen.

Fick panik på håret och gick därför till en frisör och bad om råd. Hon tipsade då om Loreal intense repair schampo och Loreal absolute repair inpackning som jag skulle ha i varje gång istället för balsam.

Testade det idag (hade i inpackning i några timmar) och äntligen blev det skillnad på håret. Det är naturligtvis inte perfekt, (kan det ju inte bli med en gång) men mycket, mycket bättre!
    Allt handlar om att mitt hår är så otroligt slitet efter permanent, blekning och färgning. Så nu är det slut med plattång och volumaster på ett tag.

• vinterlärka
    Vroooooom skrev 2010-01-03 17:37:01 följande:
    Är du säker på att din hårbotten verkligen är fet?Jag trodde jag hade fet hårbotten men det visade sig att jag egentligen hade torr hårbotten. Nu kör ju jag typ No poo så det är ju inte aktuellt för dig men har du testat med ett schampo som är för torrt hår?
    Nej, det är jag verkligen inte säker på. Hade tidigare funderingar på om den egentligen var uttorkad, men schampon för torrt hår var för milda så då trodde jag helt enkelt att det var fett ändå.

Tills idag, då jag testade ett nytt schampo för torrt hår, det är det bästa jag provat på länge. Har skrivit om det i inlägg 46. Det schampot är nämligen för torrt och skadat hår och inpackningen är för riktigt skadat hår. Frisören som rekommenderade produkterna trodde att schampot i samma serie skulle bli för tungt för mig så det verkade som att hon gav mig den perfekta kombinationen.
  • vinterlärka
    ääni skrev 2010-01-04 16:35:31 följande:
     Vad tråkigt att Redkenschampot inte passade dig men kul att det andra funkar bra! Härligt!
    Ja, det var synd, men riktigt, riktigt skönt att det andra fungerade så bra. Hoppas det håller i sig nu bara.
  • vinterlärka
    LillTussa skrev 2010-01-04 16:39:09 följande:
    Hade du tillräckligt blött hår? Jag kör kerasilk nu och det krävs att håret är superblött innan man sätter i schampot. Men då behövs ju bara en enkrona stor klick, knappt det. Men min frisör förklarade att i frisörschampon har man minskat på vattnet. Man får schampo som man betalar för och inte en massa vatten som det är i de flesta billiga märkena. Så tokblött hår, sätt i schampo, blöt lite till så ska det löddra.. Hoppas det funkar bättre. Annars är det ju så att alla schampon inte passar alla hår.. Man är ju olika.
    Ja, så blött som mitt hår kan bli och jag använde MASSOR av schampo, sköljde och blötte igen men det gick inte. Tror helt enkelt inte att det var rätt schampo för just mig. Är glad att jag hittat något som fungerar nu iaf

Sedan vill jag återigen tipsa om lookfantastic.com om man vill köpa Redken billigt. Jag betalade ca 107 kronor för mitt schampo och dessutom köpte jag en sprayinpackning för ca 150 kronor och den kostar 319 här i Sverige, på ett billigt ställe dessutom. Portot var på ca 60-70 kronor så med det blev det ändå mycket billigare än om jag hade köpt det här i Sverige.
  • vinterlärka
    Bebbe 2006

Konstig texten blev för mig, hoppas det syns ändå.
    Oil detox scalp tror jag den hette. Vit flaska.
Svar på tråden Bästa schampot?