• Hormonermedhumör

    Spänd i hals - och/eller käkmusklerna ?

    Någon mer än jag som är mycket spänd i främst halsmuskulaturen men också käkmusklerna ?

    När Ni spände Er i halsmusklerna kändes det också i örat på samma sida emellanåt... ?

  • Svar på tråden Spänd i hals - och/eller käkmusklerna ?
  • Sinne

    Här är en till! Jag har haft ont i käkarna till och från i säkert två år. I början låste dom sig till och med, skitobehagligt. Jag brukar ha ont mot örat av det ibland. Och ibland ända upp till tinningarna och det gör riktigt ont!

    Jag vet dock vad mina käkar beror på - stress. När jag är lugn och inte stressar så mycket känner jag nästan inte av det.

  • Hormonermedhumör
    Sinne skrev 2009-12-07 18:21:49 följande:
    Här är en till! Jag har haft ont i käkarna till och från i säkert två år. I början låste dom sig till och med, skitobehagligt. Jag brukar ha ont mot örat av det ibland. Och ibland ända upp till tinningarna och det gör riktigt ont!Jag vet dock vad mina käkar beror på - stress. När jag är lugn och inte stressar så mycket känner jag nästan inte av det.
    Känner du av nåt alls i halsmuklerna och/eller i tänderna (som tandvärk) ?
  • Neko

    Jag hade tandvärk en gång och gick till tandläkaren som sade att det var för att jag var så spänd i käkmusklerna, så det kan tydligen vara så. Musklerna går ju också upp till örat så inte konstigt om det känns där.

  • Hormonermedhumör
    Sinne skrev 2009-12-07 18:21:49 följande:
    Här är en till! Jag har haft ont i käkarna till och från i säkert två år. I början låste dom sig till och med, skitobehagligt. Jag brukar ha ont mot örat av det ibland. Och ibland ända upp till tinningarna och det gör riktigt ont!Jag vet dock vad mina käkar beror på - stress. När jag är lugn och inte stressar så mycket känner jag nästan inte av det.
    Har du nånsin fått domningar/känselnedsättningar och/eller stick i ansiktet t.ex. kinderna pga detta ?
  • Sinne

    Jag har känt av det i halsen några gånger också, men oftast har det varit i käkarna. Jag har fått både domningar och stickande känsla upp från käkarna, förbi örat och mot tinningarna. Fruktansvärt läskigt, jag fick ju panik haha, innan jag kom på vad det var.

  • Hormonermedhumör
    Sinne skrev 2009-12-08 13:13:59 följande:
    Jag har känt av det i halsen några gånger också, men oftast har det varit i käkarna. Jag har fått både domningar och stickande känsla upp från käkarna, förbi örat och mot tinningarna. Fruktansvärt läskigt, jag fick ju panik haha, innan jag kom på vad det var.
    Om du bara visste hur skönt det är att hitta någon som har ganska lika erfarenheter :) ! Har haft mina besvär nu i ca 8-9 månader (ungefär exakt då jag blev gravid och samtidigt fick influensan). Har du nåt tips på hur man slappnar av osv så att detta släpper ?
  • Sinne
    Hormonermedhumör skrev 2009-12-08 14:10:10 följande:
    Om du bara visste hur skönt det är att hitta någon som har ganska lika erfarenheter :) ! Har haft mina besvär nu i ca 8-9 månader (ungefär exakt då jag blev gravid och samtidigt fick influensan). Har du nåt tips på hur man slappnar av osv så att detta släpper ?
    Vad braigt, för du är inte ensam! :) Jaadu , jag är inte så bra på det där med att slappna av eftersom jag är stressad haha. Men tänk på att inte gå runt och spänna dig, då blir det bara ännu värre. Jag brukar komma på mig själv med att spänna båda axlar, käkar och allt där ovanför axlarna. Så jag försöker slappna av helt istället när jag kommer på mig själv :)
  • Hormonermedhumör
    Sinne skrev 2009-12-08 14:18:34 följande:
    Vad braigt, för du är inte ensam! :) Jaadu , jag är inte så bra på det där med att slappna av eftersom jag är stressad haha. Men tänk på att inte gå runt och spänna dig, då blir det bara ännu värre. Jag brukar komma på mig själv med att spänna båda axlar, käkar och allt där ovanför axlarna. Så jag försöker slappna av helt istället när jag kommer på mig själv :)
    VAD får dig att slappna av då ?

    När du har/hade besvär...hade du som lätta kortvariga stick i käkledsregionen då ?
  • Sinne
    Hormonermedhumör skrev 2009-12-10 08:58:39 följande:
    VAD får dig att slappna av då ?När du har/hade besvär...hade du som lätta kortvariga stick i käkledsregionen då ?
    Det var ju en bra fråga :) Att lägenheten är städad och tvätten tvättad, och jag bara kan gosa på med min lilltjej. Eller bara ligga framför tvn och slappa! Dock finns det inte tid till det så ofta men jag försöker ta några pauser och slappna av på dagarna bland alla måsten. Jag vet inte riktigt? Inte ofta i så fall för jag kan inte komma ihåg något sånt.
  • Morrdraken

    Jag fick avslappningsövningar av en öronläkare jag träffade. Jag hade så spända käkmuskler och nackmuskler att det påverkade hörseln lite. Gick över med övningarna (som jag min klant har lagt på ett säkert ställe och inte hittar nu när jag skulle behöva dem igen ).

    Övningarna hade hon fått av en tandläkare, så det verkar som att även de tipsar om dem.

    Använde google lite och hittade en beskrivning av några övningar i alla fall: www.utbrandhetshjalpen.com/forum/index.php

  • Hormonermedhumör
    Morrdraken skrev 2009-12-12 18:03:54 följande:
    Jag fick avslappningsövningar av en öronläkare jag träffade. Jag hade så spända käkmuskler och nackmuskler att det påverkade hörseln lite. Gick över med övningarna (som jag min klant har lagt på ett säkert ställe och inte hittar nu när jag skulle behöva dem igen ).Övningarna hade hon fått av en tandläkare, så det verkar som att även de tipsar om dem. Använde google lite och hittade en beskrivning av några övningar i alla fall: www.utbrandhetshjalpen.com/forum/index.php?bo...
    Hur länge fick du hålla på med övningarna tills besvären försvann ?

    Har du nånsin tappat känseln mer eller mindre i ansiktet i samband med detta ?
  • Morrdraken
    Hormonermedhumör skrev 2009-12-12 20:12:43 följande:
    Hur länge fick du hålla på med övningarna tills besvären försvann ? Har du nånsin tappat känseln mer eller mindre i ansiktet i samband med detta ?
    Minns inte exakt, men ganska länge.

    Nej, jag har inte tappat känseln, däremot har jag fått suddig syn också. Det berodde på spänningarna i nacken.

    Kan du beskriva dina känselbortfall? Är det halvsidigt eller helsidigt?
  • Hormonermedhumör
    Morrdraken skrev 2009-12-12 21:20:10 följande:
    Minns inte exakt, men ganska länge.Nej, jag har inte tappat känseln, däremot har jag fått suddig syn också. Det berodde på spänningarna i nacken.Kan du beskriva dina känselbortfall? Är det halvsidigt eller helsidigt?
    Du behöver ej ange exakt...snackar vi dagar, veckor eller fler månader, år ?

    Den sitter på nedre delen av högra kinden till höger om högra mungipan...har känsel men det känns annorlunda mot vä sida och jag tycker iallafall att området ser på nåt sätt annorlunda ut...
  • Morrdraken

    Någon månad till några månader. Det gäller att komma ihåg att göra övningarna.

    Att det känns annorlunda på ena sidan kan vara värt att kolla upp. För säkerhets skull. Sitter känslan i hela tiden eller kommer det och går?

  • Hormonermedhumör
    Morrdraken skrev 2009-12-12 22:24:55 följande:
    Någon månad till några månader. Det gäller att komma ihåg att göra övningarna.Att det känns annorlunda på ena sidan kan vara värt att kolla upp. För säkerhets skull. Sitter känslan i hela tiden eller kommer det och går?
    Känslan sitter i hela tiden...tyvärr...
Svar på tråden Spänd i hals - och/eller käkmusklerna ?