Inlägg från: Noiis |Visa alla inlägg
  • Noiis

Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?

Efter ett långt samtal med sonens pappa så vill jag veta vad ni tycker i ämnet.
    (påpekar att pappan aldrig har Noa och kommer heller inte att köpa nåt till honom, utan vill bara lägga sig i)

Noa har massor med leksaker och därför väljer jag denna jul att köpa sånt till honom som han behöver, fina kläder, en ny säng.
    Han kommer även att få ett leksakskök och en tågbana av mig. sedan vet jag att han kommer att få en massa onödigt av andra.

Men Noas pappa tycker att detta är helt fel. Kläder och säng är nåt man måste ha! och är därför heller inget man kan ge som present! Han själv skulle minsan aldrig ge hans dotter en säng eller så i julklapp. enda gången det är okej är om dom redan har en säng men vill ha en annan. då är det okej men inte om det endå måste köpas.

Så vad tycker ni? själv fick jag smått ångest och ska fundera på hur jag ska göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?
  • Noiis

skönt att jag inte var den enda som tyckte att de va okej

Kajsan skrev 2009-12-07 01:41:06 följande:
    Jag har ju redan svarat, men nä jag blir bara mer och mer irriterad.Jag fattar inte hur han tänker, finns det mer saker som man tydligen inte kan ge i julklapp enligt honom?
    i princip allt man behöver! skor kläder säng skrivbord osv. de e ju sånt man måste köpa endå så varför inte ge sånt dom vill ha anser han.

men jag anser iof att barn behöver leksaker för att kunna utvecklas... så jag får nog fråga han vad man kan ge
  • Noiis
    gaffsan skrev 2009-12-07 02:18:22 följande:
    Enligt din hemsida är väl Noa bara ett år , klart du köper det han behöver .Så små barn kan ju inte ta till sig alla julklappar ändå.Noa får säkert leksaker så det räcker Ha det gott
    nja 1 år 8 månader. men du har nog helt rätt
  • Noiis

åter igen skönt att läsa att jag inte är den enda som tycker att man kan ge "behöver" saker som julklapp.
    Hade de bara varit så att jag hade köpt sånt han måste ha så visst då kan jag förstå om man tycker att de låter tråkigt. men som sagt så kommer han att få ett lekkök som jag vet att han vill ha samt en stor tågbana. han har så mycket leksaker som han aldrig ens har rört och de känns bara fånigt att kasta ut en massa pengar på sånt han faktiskt varken vill eller behöver ha. Då är de nog bättre att bara köpa sånt han vill ha och behöver ha!

• Noiis

Sonen blir två i Mars, han är alltså 1 år 9 månader nu!

Malia75 skrev 2009-12-08 13:13:33 följande:
    Jag reagerar mest på att han får ganska dyra julklappar och ganska många bara från dig. Han är ju inte ens två år än och kan knappast uppskatta julklapparna.Varför inte portionera ut sakerna under flera månader istället så får han mer chans att bli överraskad och tycka det är kul med varje ny sak istället för att bli överväldigad med många nya saker på en gång?Det kan ju vara kul att en vanlig dag i februari få höra "idag ska du få en ny säng!".
    Ja det blev dyra julklappar i år, 3 st har de blivit och sedan e de nog stopp. Leksaksköket vet jag att han verkligen vill ha och lika så en tågbana. iom att vi spenderar ganska mycket tid hemma pga. hans sjukdom så är det för mig viktigt att han har saker att leka med som han vill och är intresserade av. Har flera backar med leksaker som kommer att få flytta ner i källaren just av anledningen att han aldrig leker med dom. sängen är han i behov av nu. men hinner inte att levereras förens strax innan jul. Leksaker osv får han från höger och vänster hela tiden men tyvärr mest sånt han aldrig tar i. jag tycker endå att det är viktigt att han ska bli glad under julen och har därför valt att köra på 3 säkra kort.
    Att det blev dyrt gjorde istället att jag får spara in på annat som att inte köpa en massa skräp till mina syskon och föräldrar. utan där har vi alla i familjen varit duktiga med att spara in!
Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?