• Fru Orange

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Vi har inte heller köpt någon spjälsäng, vaggen kommer att räcka i åtminstone fyra månader om inte mer, beror ju lite på också hur snabbt liten börjar dra sig uppåt. Vaggan blir stor och fin och nu är maken inne i slutskedet så det är bara en lackning + ställningen kvar. Så fort den är färdig ska vi bädda den. Läste ett tips som kan vara bra om man har katter, att lägga en påse med tomburkar under täcket så att katterna lär sig att det är obekvämt att ligga där. Vill ju helst inte ha dem där i .

Fick lite panik igår då vi trodde att motorvärmaren på bilen dött, bilen startade inte och vad händer då ifall vi måste åka iväg , har ju liksom 24 mil till BB så taxi är inte att tänka på och vill helst ha vår bil med oss. Men idag hade det gått igång så det kanske gjorde lite skillnad på -24° och -29° ;-.

(¯`°?.¸♥Nu vågar jag börja hoppas på allvar♥¸.?°´¯)
  • Fru Orange

Kuddigt: Smart med folien, det ska jag absolut prova i vagnen och på skötbordet sen . Är ganska säker på att vår lill-tös till katt kommer att vara som en igel på vagnen.

Vanillie: Var rädd om den fy-spray du har den är förbjuden sedan årsskiftet och går inte längre att få tag i , försökte köpa nu när vi var i Sundsvall men fick då förklaringen att det har tagits bort från marknaden, istället så finns en spray som ska hjälpa till att ta bort lukter om de har varit någonstans men den kan jag säga att den kan man reklamera innan man ens har köpt den. Vi köpte den naturligtvis då vi har en katt som nödvändigtvis älskar att pinka på ludna mattor, typ badrumsmattor men fastän jag sprayade under mattan och på mattan så pinkade han ändå... Så ikväll får vi lägga ut skalen från min mandarin på mattan då lär han ju i alla fall inte gå dit och se om vi kan bryta mönstret.

Vår BM sa att det beror på hur bebis ligger i magen hur stort S/F-måttet blir men hon har ju så lustiga uppfattningar om en del saker så inte vet jag.

• Fru Orange

Vi har inte fått göra studiebesök på förlossningen, vi har ju 24 mil dit .

Kan säga att S/F-måttet låg idag (35+2) på 34cm och alla värden var bra, E.T. är inte fixerad men rörlig. Så idag var hon hemskt noga med att påpeka att om vattnet skulle gå så får jag inte röra mig i onödan.

Oron har aldrig släppt från dag 1 men eftersom alla värden har legat på topp hela tiden så är jag i alla fall inte mer orolig nu än förut .

• Fru Orange

Vi är rekommenderade att stanna minst tre dygn på BB efter förlossningen + att vi har rätt att få åka ner till Östersund och bo på hotell där 14 dagar innan BF. Men som vi har planerat nu åker vi inte ner förrän dagen innan BF, då vi har tre katter och en hund att tänka på. Så det blir fredag 12 februari och då kommer en av pojkarna hem över helgen och sen har vi en kille som har lovat att bo här under veckorna ifall det skulle dra ut på tiden . Hade vi inte haft djuren hade vi nog åkt ner åtminstone en veckan innan, kan ju alltid vara mysigt - men då behöver man ju förstås packning därefter.
    Har börjat packa BB-väskan, dock det mesta som små anteckningar i huvudet, har däremot lagt fram de kläder som ska med till E.T. och så har jag packat klart skötväskan {#lang_emotions_dreamer}. I vår skötväska var det inte något överdrag med till skötbädden så igår sydde jag två stycken av gamla handdukar, hittade två tjocka, med tät frotté så nu är jag jättenöjd - nu känns den ännu mer perfekt .
    Har börjat sy alla tvättlappar också men det är ju så trååååååååååååååkigt... Men jag vet att jag är glad att ha dem sen {#lang_emotions_laughing}.
    Ska försöka börja plocka undan alla julsaker idag och stuva undan dem i kartonger och upp i skåpet där vi nu bestämt att alla sådana saker ska vara.

Apropå svininfluensan så påstod äldsta sonen förra veckan att de hade blåst faran över men jag var in och läste igår på krisinformation och smittskyddsinstitutets hemsidor och kan inte hitta den infon någonstans, däremot var det bara 11 rapporterade fall under den sista rapporterade veckan så det har i alla fall sjunkit, nästa rapport kommer ut imorgon. Hoppas de har något bra att säga

• Fru Orange

Vera: Härligt att han fick vikariatet! Skönt för honom att få den sociala biten igen som ett arbete innebär. Måste säga att jag på sätt och vis förstår honom när det gäller pappadagarna men jag förstår dig också - det känns ju lite dumt att börja ett nytt jobb och så nästan börja med att vara borta i två veckor men samtidigt så är ju våra små bara nyfödda en gång i livet och vem skulle vilja missa det .
    Nej, det vore ju hemskt ifall man blir skickad till ett annat sjukhus, vi hade en kompis som födde för tidigt i juli ett år och då var det fullt överallt i hela Stockholm på neonatalavdelningarna så man akutskickade henne till Örebro . Nu är ju det förvisso bara 20 mil bort {#lang_emotions_wink} men bor man i Stockholm så är det ju inte riktigt vad man förväntar sig...

Sol: Det där med depressionen känner jag mycket väl igen, det kommer att ge sig. Det är mycket hormoner nu och mycket tankar och funderingar, jag tror inte att du behöver vara orolig för att du mår så just nu. Har mått så i perioder under hela graviditeten och mycket kanske beror på den inre oro vi går och bär på - skickar dig en extra varm kram! ♥

• Fru Orange

syssling: Härligt att höra att det går bra för er lille!!! En riktig liten kämpe {#lang_emotions_sunny}. Är det samma hemsjukvårdare som kommer hela tiden?
    Skönt att få vara hemma äntligen men måste ändå kännas lite så som att man aldrig får vara ifred när det springer folk hos en hela tiden?!
    Jag är ju själv ganska privat och tycker gott och väl att det räcker när folk kommer över och fikar max två timmar sen vill jag ha tillbaka mitt privatliv . Det är en nackdel med att bo långt från övriga släkten för när de kommer och hälsar på kommer de ju ofta en hel vecka .
    Svärmor hotar ju med att komma hit efter liten har kommit till världen och jag har sagt till maken att hon får nog snällt vänta tills vi i alla fall har kommit hem och fått normala rutiner och lärt känna E.T. själva. Det kan bli så fel annars...

• Fru Orange

Härligt Vera!!! Känner igen glädjen, är inte heller särskilt ledsen över att ínte gå till jobbet {#lang_emotions_tongue_out}. Så GRATTIS till hemgång !!!

• Fru Orange

Haha och jag som var så duktig i början av graviditeten är så slarvig nu - äter choklad varje dag . Har ALDRIG ätit så mycket choklad i hela mitt liv, inte ens totalt tror jag sedan ett par månader tillbaka men så har jag inte gått upp mer än 1,6 kilo på 8 veckor... Och jag som gick upp så mycket i början . Ja, nu har hon inte skällt i alla fall min BM över vikten.

När det gäller besök sen efter liten har kommit till världen så har vi sagt att om de inte är vaccinerade får de inte komma - men vi får väl se nu om de blåser faran över snart, då kanske vi får tänka om. I och för sig är ju liten ganska skyddad i och med amningen men varför chansa tycker vi?!
    Så här skriver de just nu i alla fall:
    http://www.smi.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/influensarapporter/sasongen-20092010/influensarapport-vecka1-2010/
    För den som är intresserad .

Vi har ett eventuellt pojknamn men blir det en tös då vet vi vad hon ska heta , det bestämde vi redan för 7 år sedan - redan innan vi försökte börja skaffa barn . Berättar sedan när liten har kommit till världen.

Har tänkt mig att jag ska gå på massage när E.T. har kommit till världen, efter en månad eller så. Har inte ens legat på min spikmatta under graviditeten pga oron för MF så den lär ju komma fram igen snart. Vilket maken inte lär gilla alltför mycket, hihi! Brukar lura honom att ligga på den också...

Tänkte klippa mig idag också - men jag gör det själv. Har bara haft en frissa i mitt liv som har klippt mig så att jag blivit nöjd och hon finns i Björkhagen och det är lite långt dit så jag sköter mig själv - men det funkar ju det också .

• Fru Orange

Miss Lillis: Nej, då skulle det ju kunna bli lite trist - men här i familjen har alla vaccinerat sig inklusive flickvännen till äldste sonen, alla utom jag då som är allergisk mot antibiotika men tänker ta upp det med dem på BB om jag inte kan få ta den där då jag efter förlossningen kan få alla histaminer och allt jag behöver om jag skulle bli dålig av sprutan.

vera: Jag har gått upp 17 totalt nu men har som sagt stått ganska still ett tag, vattnet kom tidigt i kroppen istället.
    Ja, när jag fick yngste sonen tyckte de på SÖS att vi skulle gå ut och ta en promenad så vi gick till Ringen men lagom där vart det lite för mycket med värkarna för då drog de igång på fullaste allvar så vi tog bussen tillbaka men det är ju smart att hålla sig på Söder . Och eftersom bebis är fixerad är det ju inte någon fara att röra sig även om vattnet går (efter vad jag förstod på min barnmorska häromdagen). Hoppas att ni får en jättemysig kväll!!! Önskar att vi också var i Stockholm för då skulle jag gå på Kamarina minst en gång i veckan fram till förlossning - bara för att passa på .

Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3