Inlägg från: NoMercy |Visa alla inlägg
  • NoMercy

LCHF

Matillin skrev 2010-01-15 21:50:40 följande:
    Jo jag ska testa att baka det igen såg att det fanns fler recept tyckte inte det jag gjorde var speciellt spännande Det ska jag nog också testa, kanske blir godare.
    Du har inte kört så länge va?
    Efter några veckor så blir man mindre hungrig. När jag var i toppform med LCHF kanske jag åt nåt ordentligt 2 gånger om dagen. Sen kunde det bli nån näve nötter, turkisk yoghurt med hallon, några ostskrivor med bregott. Fick jag bara kaffe eller te under dagen så var jag så nöjd så.
    men det är kämpigt i början, mat är så socialt också så det är svårt innan man hittar flytet.
    Den som sa de den kan va de.....
  • NoMercy
    Matillin skrev 2010-01-15 22:55:28 följande:
    Jo jag har bara hållit på i 8 dar. Jag är egentligen inte så jättehungrig heller, eller vissa dagar men sen äter jag något och så känner jag mig mätt direkt.Det är lite av problemet att jag senaste dagarna inte tycker maten jag äter är god, men jag är sällan sugen på något annat specifikt.Det jag har saknat mest är typ mjölk och flingor, banan, havregrynsgröt och sånt lite fräshare mat men inte potatis ris och pasta.Är liksom trött på all lagad mat med massa fett, vill äta någonting kallt och gott som inte innehåller sallad, vilket är gott med som jag äter två g varje dag Idag köpte jag mörk choklad för första gången och åt några bitar.Fast egentligen var jag inte så där supersugen på det heller, inte som jag brukar vara, kändes mest som jag köpte det av gammal vana *skumt*
    Det är ju mkt gamla vanor man måste jobba bort. Första vändan jag körde LCHF gick det väldigt lätt, men så trillade jag tebax..och sen har det varit svårare. Men samtidigt så vet jag ju att kommer jag bara över det här första så går det så mkt enklare sen. En kopp te, med eller utan grädde räcker för att jag ska bli nöjd,  mkt smak av nåt annat kan man få där. Men kan bli väldigt sugen på frukt ibland. Men går jag i mål med vikten så kan jag äta nån frukt då och då sen. Nötter tycker jag om, paranötter har lågt med kolisar. Lite yoghurt med hallon som jag skrev. Men dra ner lite på fettet om det är jobbigt att äta, hellre det och var kvar i tänket ett tag så kan du säkert öka på fettet sen igen. Lite kokosfett extra nånstans här och där så får du ändå i dig.
  • NoMercy
    cindorella skrev 2010-01-16 12:53:19 följande:
    ne fy tusan. Idag BJÖD dom på kanelbullar,kakor och kladdkaka på ica! Sambon tog kladdkaka och jag bara kunde inte stå emot att smaka lite! Kladdkaka är mitt favvo! Tusan också! det kommer ju garanterat inte hjälpa mig att komma ur platån jag hamnat i! Och jag som trodde att nu hade det äntligen börjat röra sig liiiiite lite. Men nu är jag säker på att det tar STOPP igen! Ååååh ångest!
    Men snälla nån! Du käkar LCHF nu, där ingår inte ångest som vid andra "dieter". En gång är ingen gång och jag är säker på att häver du i dig lite extra fett så märker inte ens kroppen den där biten. Gör inte tvärtom och hoppa över mat istället bara. Nu handlar det inte bara om att gå ner i vikt utan att efter ett tag komma över att kroppen inte behöver socker längre. Suger kommer att gå över, jag lovar!
  • NoMercy
    mysmarre73 skrev 2010-01-16 14:52:31 följande:
    Hej alla.fy vad drygt det är när vikten står stilla har vägt samma snart i en vecka... suck
    Skippa vågen...kroppen lever sitt eget liv och det bästa är kanske som tjej att väga sig en gång i månaden eller nåt. Direkt efter mens när man väger som minst.
    Jag har slängt vågen, men vet ju att det kunde skilja i vikt på fler kg på några dagar....
  • NoMercy
    USB skrev 2010-01-16 15:26:48 följande:
    Vad äter ni istället för pasta och potatis? Vet inte hur jag ska kunna få ihop måltider utan detta?
    Måset man ha nåt istället för? Tänk om, tänk rätt En måltid består av protein och fett och en liten gnutta kolhydrater som kan komma från tex lite sallad. Men det måste inte. Kryddor innehåller också kolhydrater. Det känns konstigt i början men  man kommer snart in i det. Och blir dessutom riktigt mätt när man vant sig vid nyordningen.
  • NoMercy
    USB skrev 2010-01-16 16:40:00 följande:
    Ja det blir nog till att tänka om. Försöker läsa in mig innan jag kör igång. Är rädd för att det kommer att bli svårt så jag skjuter upp det hela tiden men nu kör jag på måndag. Det får väl bli kött och grönsaker då....
    Jag tycker det är superviktigt att man läser på och förstår fysiologin bakom varför detta funkar! För gör man inte det så blir det massor med frågetecken och det är lätt att ge upp. Kolhydrater, insulinpåslag, glukos, fettinlagring osv osv.
    www.kostdoktorn.se är en bra sida tycker jag!
  • NoMercy
    En Liten Blå skrev 2010-01-17 16:26:13 följande:
    alltså det lät hur gott som helst! måste jag testa i veckan... jag är nog inte helt på topp, idag sov jag till 14:30!!!!!!! Kändes inte bra, blev faktiskt lite skraj när jag såg vad klockan var... det borde vara en omöjlighet att sova så länge om man inte varit uppe hela natten, och det har jag inte...så olustkänslan sitter i och jag är inte ett dugg sugen på mat idag heller men har petat i mig lite fläskpannkaka (LCHF förstås) och massa kaffe. Ska upp i ottan imorrn för första dagen på praktiken, men hur ska man kunna somna när man redan sovit som en gris?Vad har ni ätit, och vad ska ni äta idag?
    Taskigt med sömnen, jag önskar att jag hade fått sova så länge...men just nu är det skit med min sömn....
    Vill du dela med dig av receptet på fläskpannkakan?
  • NoMercy
    En Liten Blå skrev 2010-01-17 18:12:28 följande:
    ja, kanske ska jag inte gnälla över sömnen, menade bara att det kändes sjukligt att sova så där fruktansvärt länge...men antar att kroppen tar igen det man behöver om den får tillfälle vilket min fick idag... jo absolut ska jag dela med mig av fläskpannkakareceptet, det är från Airam: airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.h...och jag lovar att den är lika god, om inte godare, att äta KALL! Säg vad du tyckte om den när du provat den!
    Tack, det ska jag absolut göra! Gör ju supergoda kesoplättar annars (som någn kallade pannkaka här högre upp) så det här borde ju vara typ samma men smidigare att göra.
  • NoMercy
    LummePrinsessan skrev 2010-01-17 20:28:51 följande:
    Jag har läst att när man kör så; nötter, mörk choklad så stoppar man viktnedgången.
    Var har du läst det? Beror väl på hur man ätit resten av dagen och hur känslig man är för kolhydraterna.
  • NoMercy
    Lullisgirl skrev 2010-01-18 09:15:04 följande:
    Mår toppen! :) Magen känns mindre, jag är mätt och belåten, humöret på topp och depressionen som jag dragits med till och från ett år känns avlägsen! :) Har en massa kul inplanerat i dag.  Jag har kommit på mig själv att inte tänka på mat hela tiden. "vad ska jag äta", "Hur länge till lunch", "Har jag någe hemma i skåpet som jag kan trösta mig med i kväll när sambon är borta?" Jag vågar fara till affären själv utan att riskera att köpa upp hela deras kak- och godislager. Jag vågar äta lunch ute utan att tro att alla stirrar på min tallrik. Detta är iofs bara dag 18 på denna diet (av hundra prövade) men det känns annorlunda i kroppen och i huvvet. Det känns som kroppen är i balans. Är det detta som varit fel i alla dessa år? Det känns som om det har fallit ganska många pusselbitar på plats den sista tiden. Kanske är jag redo för den här förändringen nu? Att kunna fokusera bort från vågen, magen och sockret som varit både min bästa vän och min värsta fiende på samma gång. Min mask där jag gömt mig för omvärlden, både nära och kära och främlingar. Kanske det är min tur att få vara lycklig utan denna klump i bröstet som orsakat så mycket lidande både för mig men även för min familj.  Just i dag ser jag långt in i framtiden. Jag vågar drömma om vad som kanske väntar, jag vågar tro och hoppas. Allt kommer bli bra! Allt kommer lösa sig till det bästa!
    WOW!!!
    Precis sådär mådde jag för drygt 1 år sedan. Sen har det krånglat för mig, pga hypotyreos...men jag vill ju tillbaka till den där känslan!
    LCHF är ingen diet det är en livsstil för att man ska må bra, hela tiden!
Svar på tråden LCHF