Inlägg från: NoMercy |Visa alla inlägg
  • NoMercy

LCHF

WillElv skrev 2010-01-18 14:14:31 följande:
    Hej igen! Frågorna snurrar i huvudet. Känns lite svårt att komma igång med detta. Vet inte alls vad jag ska äta. Är dessutom vegeterian. Men Quorn är ju väldigt bra att äta enligt GI. Ska man äta mkt fett & lite kolhydrater (max 5/100??). Läste att ngn ätit smörgåsrån med bregott är det helt ok?Finns det ngn bra receptbank ngnstans? Nybörjarinfo Tack för ni orkar med alla frågor.
    Jag tycker du börjar med att sätta dig in i fysiologin och vad som händer i kroppen, varför man skippar kolhydraterna och äter mkt fett. Förstår man inte grunden så tror jag det är svårt att få ett lyckat resultat på sikt. Då förstår man också varför man kan må skit i början osv.
    www.kolhydrater.ifokus.se
    www.kostdoktorn.se
    tycker jag är två bra sidor där man kan hitta den grundläggande kunskapen. När man förstått det är det dax att börja använda sig av det praktiskt.
    Läs och så kan du gärna ställa frågor här sen om det är nåt du inte förstår.
    Lycka till!
    Den som sa de den kan va de.....
  • NoMercy
    WillElv skrev 2010-01-18 14:24:46 följande:
    TACK!! No MercyÄr det inte många som får gallstens anfall. Kärlkramper mm? Känns inte bra med allt fett!
    Om du läser på de sidorna så kommer du förstå varför folk inte får kärlkramp, varför många typ 2 diabetiker kan sluta med mediciner, och hur många får bättre kolesterolvärden!
    Gallsten kan ju bli värre om man har problem med det sen innan, men har inte läst så mkt om just det.
  • NoMercy
    WillElv skrev 2010-01-18 14:28:56 följande:
    Får man äta pulversåser? Typ Bea? Och kokos kunde man oxå va?
  • NoMercy
    Ogift Fru skrev 2010-01-18 14:41:30 följande:
    Halvfabrikat innehåller oftast tillsatsämnen och socker. Det är därför som LCHF-förespråkare oftast predikar om att man ska äta så "rent" som möjligt, dvs all mat lagas från grunden med rena råvaror.
    Titta på innehållet på pulversåserna, hur mkt kolhydrater finns det på innehållsförteckningen? 53 g per 100 g torrvara är ett ex.
    Så avstå pulversåser och köp de som redan är färdiga! Dessutom mkt godare, men håll ögonen även där på innehållsföreckningen. Sen går det att göra egen beasås...
  • NoMercy
    http://lchf-kost.se/default.aspx

Hittade denna sida. Har inte läst så noga men den verkar ta upp LCHF från grunden, så för er som är nybörjare tror jag den kan vara bra!
  • NoMercy

Äggmjölken kan bli godare om man endast tar äggulan och så kan man byta smöret mot kokkosfett.

Jag kokar starkt kaffe och blandar så får jag en fullt drickbar latte

• NoMercy
    curiosa skrev 2010-01-19 20:45:30 följande:
    Huvudvärk och fruktansvärt ont i magen och bara dag två. Svullen och mådde mkt bättre på kaloriräknar kost.Kanske skall kännas så??Men det känns inte alls bra.
    MKT VATTEN så här i början.
    Var sitter magsmärtorna? Har du ont hela tiden eller kommer det i intervaller?
    Skriv gärna ner vad du har ätit, det kan vara till hjälp om vi ska föröska se om du gör nåt "fel".
  • NoMercy
    jagäraf skrev 2010-01-19 22:29:46 följande:
    Jag äter just nu i princip inga kolisar alls men har under året ätit sallad, vitkål, blomkål, broccoli till maten. Att jag inte äter några nu är för att jag gör ett försök att gå ned de sista 3-4 kg jag skulle vilja men som min kropp inte verkar vilja. Har stått på runt 59 kg senaste året. Jag ska erkänna att jag inte gått ned någonting med lchf utan jag åt GI året innan och gick ned 10 kg med det. Men lchf är godare på något sätt eftersom man får äta grädde osv och så äter jag det som peppning till min man som har en hel del att gå ned. Han har gått ned 13 kg under året men har 20 till han behöver bli av med.
    Men du har grädde i maten nu?
  • NoMercy
    Hannnas skrev 2010-01-19 22:34:38 följande:
    Någon här i tråden som fått mellanblödningar av lchf?Maken kör på detta hårt sen dryga veckan tillbaks och jag har hängt med av bara farten.... nu mellanblödningar mitt i allt... funderade på om det är kosten...
    Skulle knappast tro att det händer efter bara en vecka. Sen påverkar det ju hormoner ohc så på sikt, tjejer med PCO verkar ju må mkt bättre tex.
    Men fråga inne på www.kolhydrater.ifokus.se iställt.
  • NoMercy
    curiosa skrev 2010-01-19 22:06:16 följande:
    Då ska vi se, idag har jag ätit:07,00: Yoghurt, turkisk med ett par hallon09,00: 1 nötpanka med grädde          1 oopsi med ost och gurka12,00: Bratwurst med blomkålsmos (grädde och smör)          1 Nötpannkaka med grädde16,00: Lite rökt makrill, någon skiva skinka, yoghurt (lätt mild, som var kvar) med     lite kokos i.19,00: Skinkrullar med brieost i, makrill22,00: Turkisk yoghurt med gräddeFortfarande sugen på nått.....
    Ser ju bra ut. Men händer det inte så mkt med vikten ska du nog se över ditt intag av mjölkprodukter. Men det är inget du behöver tänka på än, tycker jag.
  • NoMercy
    jagäraf skrev 2010-01-19 22:41:20 följande:
    Ja, jag har grädde i mitt kaffe och ibland i maten, t ex gräddsås eller i omeletten. Och som i kväll kunde jag bara inte hålla mig utan åt en skål blåbär med grädde. Men jag vet att om jag slutar med grädde och bara äter smör till maten så går jag lättare ned. Men vem orkar äta smör hela tiden...
    Fast då får du ju i dig ganska "mkt" kolhydrater
  • NoMercy
    WillElv skrev 2010-01-20 09:30:59 följande:
    Går man inte ner om man äter för LITE fett? Jag har ju te.x vatten i min omelett & inte grädde. Kan man ersätta smör med majonäs (där det passar så klart:)Är fortfarande inne i GI tänket. Där ska man ju äta lätta mejeriprodukter. Har jättesvårt att veta vad jag ska äta,  är dessutom vegeterian.Till frukost åt jag ett kokot ägg, en avokado & lite ost. Är det bra?Till lunch blir det Coleslaw & quorn (lite fett & lite kolhydrater). Räcker det?Till middag brukar jag äta omelett (på vatten) med ex. mozarella/feta, oliver & soltorkadetomater. Har läst på diverse sidor, men har svårt att veta hur en regelrätt matsedelser ut. Hur vet man att man inte får i sig mer än 20 kolhydrater/dag? Måste  man väga det man  äter & sedan räkna ut?Många frågor, jag vet      
    Fett bränner fett är en regel i det här. Du äter för lite fett och då är risken att kroppen ställer in sig på svält och så blir det stopp på vågen.
    Stek i mkt smör! Ta lite majonäs till frukostägget, hiva på lite creme fraice på omeletten och gör den på grädde. Du har så lite kolhydrater så det borde rymmas.
    Följ tänket att du inte äter något som innehåller mer än 5 g kolhydrater per 100 g vara nu i början. Går du inte ner så kanske du under en period ska registerar vad du får i dig så du får ett bra tänk.
Svar på tråden LCHF