rasajj skrev 2009-12-14 23:16:39 följande:
Det dar med mjolkprodukter tror jag ar knepigt. Jag haller mig till ost, smor och gradde. Har forstatt att yogurt, fil, mjolk osv har alldeles for hog andel kolhydrater per portion for att jag ska kunna anvanda det. Och aven gradde ar jag sparsam med, da anvander jag hellre ost for de kolhydraterna. Men det verkar som manga i Sverige anda ater bade filmjolk och yogurt, och jag kan forsta att viktnedgangen gar trogare da. Filmjolk/yogurt ar sa mycket frukostmat i Sverige, sa att andra det eller helt ta bort det kanns nog jobbigt for nan som atit det hela livet. Men det finns sa mycket andra saker att ata till frukost. Och det ar kanske vart det att ta bort de hoga kolhydratkallorna anda. vad galler nivarer av kolhydrater sa sa Dr Atkins att 20g/dag var bra for att kickstarta kroppens fettbranning. Han rekomenderade att halla den nivan i tva veckor och sedan sakta oka med fem g intervaller. Fem g mer per vecka, tills man inte langre gick ner i vikt. Da gick man ner fem g igen och fick pa sa satt veta sin egna personliga grans. For det ar individuellt hur mycket kolhydrater man kan ata. For mig ligger gransen pa ungefar 45g/dag. Eller lite mindre. Men Dr Atkins metod ar ett bra satt att hitta sin egen niva. Och da kan
fitday.com vara ett bra verktyg for att rakna ut det dagliga intaget.
Oh ja, jag tror verkligen att youghurt är så svenskt, och så gott
Jag brukar blanda grekisk youghurt med protein pulver á la chokladsmak, det är grejer det ;o)
Det hela handlar väl om hur mycket man är villig att offra för sitt välmående, jag har skurit ner en del, men lite mjölkprodukter vill jag ändå känna är ok.
Hitta balansen helt enkelt!
Du verkar sitta inne med mycket kunskap! =)