Inlägg från: frökenskabb |Visa alla inlägg
  • frökenskabb

LCHF

Familjen Rockström skrev 2009-12-13 20:11:52 följande:

aa det låt bra! ska testas ;) vägde mig idag efter 1 vecka med lchf vågen stod på 86 kg imorse. -2 kg på 1 vecka så snabbt trodde jag inte att det skulle gå.
    Skoj! Det händer grejor!! =D
    2kg på en vecka - herregud!!

Jag ska väga mig på söndag, tror inte jag har gått ner ett gram. smyg mätte lite med måttbandet och där hade det inte hänt ett skvatt efter en vecka, jag var nog lite för ivrig...
    ville inte väga mig över huvudtaget då jag slutat med det sen jag överträdde 70 strecket men min pojkvän tvingade mig så att jag ska kunna se sedan om det händer något..
  • frökenskabb
    timalillah skrev 2009-12-14 09:47:28 följande:
    Har ni testat äggmjölken?Låter inte gott men det smakar mkt bättre än man tror och är mättande om man inte orkar med en stadig frukost på morgonen.2 ägg25-50 g smör2-3 dl kokande vattenOlika smaksättningar:KakaoKanelVaniljpulverKardemummaSaffranMyntaCitronmelissGräddeKaffeBär Pepparkakskryddor (nejlikor,kardemumma,kanel,ingefära)Gör så här 1) Koka upp vatten.2) Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen. 3) Stoppa i äggen och smaksättning. 4) Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop några sekunder.Denna går att använda både kall och varm.För att värma äggmjölken igen så värm den långsamt på spisen medan du vispar med handvisp eller gaffel. (Likaså kan det vara bra att skaka eller vispa om äggmjölken när den stått ett tag, i kylen t ex, innan man ska dricka den. Eftersom fettet i äggmjölken "separerar" sig medan den står oanvänd men när man skakat/vispat om i den blir den fin igen. )Går bra att ha i kaffet också.
    Jag har testat! smaksatte med mycket kardemumma och kanel och hällde i kaffet! gott gott!
    Att dricka som det är tycker jag kändes lite väl halt i halsen ;o)
  • frökenskabb
    Min favotitfrukost pa senaste har varit: Aggrora pa foljande: 3-5 agg beroende pa om jag ensam eller jag och min man ska ata. handfull riven ost, blanda i de vispade aggen.Sedan steker jag 3-5 skivor backon, hacade. Tills de ar genomstekta. hall av lite av fettet, spara for framtida matlagning. Men haller jag inte bort nat sa blir aggen for rinniga. hackad svamp, hackad gron paprika, hackad graslok. En vanlig gron paprika racker till en veckas frukostar, sa jag tar ungefar en femtedel av paprikan varje dag, och skar i tarningar. Champinjonerna tar jag ca 2 eller tre om dagen. Hackar i smabitar.Graslok, nagra stran bara. Jag har hackad graslok i frysen, sa jag tar bara nan halv tsk varje dag. Stek svamp, paprika och graslok med baconet den sista stunden innan baconet ar fardigstekt, sedan blanda i agg och ossten. Anvand gummiskrapa for att rora runt aggen i pannan och lagg upp pa tallrik just innan aggen ser helt genomstekta ut. Jag trottnar inte pa dne har roran, det ar jattegott. Med en kopp te sa star man sig flera timmar innan man blir hungrig igen.
    Det lät riktigt gott, även för någon som inte gillar äggröra!
  • frökenskabb

Familjen Rockström skrev 2009-12-14 10:46:52 följande:

låter inte så gott med äggmjölk men kan väll vara värt att testa de med.Frökenskabb: det kanske beror på att du är mycket smalare än mig och troligen väger mindre med. har man mer fett på kroppen så går det snabbare att bli av med det till en viss gräns. på bilden ser det ut som du har en rikigt fin mage!
    Jo jag har också hört något sånt, att det går fortare om man har mer fett...

Tack, bilden är ett år gammal och inte alls som jag ser ut nu,
    men en väldigt morot!
  • frökenskabb

Har läst på Annica Dahlqvists hemsida/blogg och känner mig nu förvirrad och rädd.
    Det verkar som att många har svårt att hålla vikten nere och även går upp av denna diet. Tydligen måste man vara väldigt strikt om man ska kunna gå ner i vikt. Typ inga mjölkprodukter förutom smör och ev hårdost.
    Lagom mängd protein osv..

Känns ju sådär att läsa.. Trodde mer eller mindre att allt under gränsen 5g kolhydrat per 100g var godkänt. och att äta sig mätt på protein och fett var ok.

Iofs är det jag läste ingen nyhet då lagom mängd gäller allt vi stoppar i oss men det känns inte kul att det verkar vara svårt att gå ner, och att gå upp på denna diet känns ännu värre!

• frökenskabb
    fian82 skrev 2009-12-14 12:24:08 följande:
    HOHO..Fick ett infall IDAG att jag skulle testa detta. Började min dag med en burk tonfisk i vatten med majonäs till och sen åt jag laxfilé med broccoli och sås på spenat, grädde smör och kryddor.. Är jag rätt ute? Vet inte så mycket om LCHF.. Behöver både tips, råd och stöttning och detta verkar vara en bra tråd för sånt :)Startvikt 75 kgLängd 169
    Välkommen!!

Googla på LCHF, så gjorde jag för att få information.
    Kolla även in Annica Dahlqvists hemsida (grundaren för LCHF)
    Jag har även köpt ev av hennes kokböcker.

Kul att vi börjar bli ett helt gäng =D =D
  • frökenskabb

Om jag förstod det hela rätt så får vi äta obegränsat med fett.
    Protein i lika många gram som vi har i målvikt, dvs 70kg - 70 gram protein /dag.
    Mjölkprodukter i liten mängd, helst under 20 gram/dag. hur mycket är det? En dl fil eller?
    Grönsaker i liten mängd. Hårdost om man klarar av det viktmässigt.
    Undra om rekommendationen var mindre än 20g kolhydrater/dag allt som allt?

Någon som är bättre insatt än mig i alla siffror får gärna förklara, känner mig fortfarande förvirrad och totalt okunnig gällande innehållet på det jag äter..
    Nog för att det är gott med smör, men att bara äta smör och protein för att kunna hålla sin vikt känns inte så roligt... så jag hoppas verkligen att jag fattat detta fel!

Har brytit ihop, lipat och kommit igen, lite drastigt kanske men jag tycker det är känsligt såhär i början att gå på denna diet, är ju rätt mycket vi inte ska äta och att lägga till ytterligare föda på den listan känns inte kul.
    Även fast jag tycker det är så värt!

• frökenskabb
    rasajj skrev 2009-12-14 23:16:39 följande:
    Det dar med mjolkprodukter tror jag ar knepigt. Jag haller mig till ost, smor och gradde. Har forstatt att yogurt, fil, mjolk osv har alldeles for hog andel kolhydrater per portion for att jag ska kunna anvanda det. Och aven gradde ar jag sparsam med, da anvander jag hellre ost for de kolhydraterna. Men det verkar som manga i Sverige anda ater bade filmjolk och yogurt, och jag kan forsta att viktnedgangen gar trogare da. Filmjolk/yogurt ar sa mycket frukostmat i Sverige, sa att andra det eller helt ta bort det kanns nog jobbigt for nan som atit det hela livet. Men det finns sa mycket andra saker att ata till frukost. Och det ar kanske vart det att ta bort de hoga kolhydratkallorna anda. vad galler nivarer av kolhydrater sa sa Dr Atkins att 20g/dag var bra for att kickstarta kroppens fettbranning. Han rekomenderade att halla den nivan i tva veckor och sedan sakta oka med fem g intervaller. Fem g mer per vecka, tills man inte langre gick ner i vikt. Da gick man ner fem g igen och fick pa sa satt veta sin egna personliga grans. For det ar individuellt hur mycket kolhydrater man kan ata. For mig ligger gransen pa ungefar 45g/dag. Eller lite mindre. Men Dr Atkins metod ar ett bra satt att hitta sin egen niva. Och da kan fitday.com vara ett bra verktyg for att rakna ut det dagliga intaget.
    Oh ja, jag tror verkligen att youghurt är så svenskt, och så gott
    Jag brukar blanda grekisk youghurt med protein pulver á la chokladsmak, det är grejer det ;o)
    Det hela handlar väl om hur mycket man är villig att offra för sitt välmående, jag har skurit ner en del, men lite mjölkprodukter vill jag ändå känna är ok.
    Hitta balansen helt enkelt!

Du verkar sitta inne med mycket kunskap! =)
  • frökenskabb

Jag fick en tanke,
    Kan inte alla (som vill) skriva ner sina hälsovinster som kommit genom att köra LCHF?!

Jag känner mig efter snart 2 veckor:

Piggare, håller inte på att somna på jobbet efter lunchen längre.
    Inget sötsug.
    Inget sug efter "något att stoppa i munnen"
    Mindre hunger, var hungrig jämt innan.
    Inget illamående, mitt blodsocker gjorde att jag höll på att kräkas dagligen.
    Ingen ångest över att jag ätit för mycket godis och bakverk (det måste väl räknas som en hälsovinst?)

Framförallt har min smärta sedan många år i magen försvunnit! Inget mer uppsvällt, spänt och oroligt. Jag kan inte tro att det är på riktigt. Så många sjukhusbesök och undersökningar och mediciner, dom har öppnat mig på både längden och bredden utan att någonsin hitta något förutom påstådda blindtarmar, körtelbuk, chorns och jag vet inte allt... Efter mitt sista besök med diverse undersökningar fick jag diagnosen IBS lite svävande, och papper med mig hem att äta mycket frukt och fiber... suck!
    Om jag då visste att denna diet existerade!!!
    Jag hoppas att inställningen till LCHF kommer ändras och att andra med magproblem ska få detta rekomenderat att iaf prova.
    Som det känns nu kommer jag aldrig gå över till kolhydrat kost igen.
    Hur känner ni er?

Svar på tråden LCHF