Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

Ni som har småbarn. Hur tänker ni när det gäller deras mat? Nu när man har börjat kolla efter KH så ser jag ju att typ de enda som min son får i sig är ju kolhydrater förutom den lilla mängd kött som är 8 månaders burkarna då. Han äter gröt till frukost, burkmat till lunch, frukt/fruktpure till mellis och burkmat till middag, välling på natten... Mest en massa KH ju... Jag inser ju att han ska växa o utvecklas på ett annat sätt än morsan sin som är en riktig godisgris men vänjer man inte barnen tidigt med snabba kolhydrater? Men det är ju efter rekommendationerna man ger...

• Lullisgirl
    En Liten Blå skrev 2010-01-08 23:28:10 följande:
    jag hoppar gärna på i denhär tråden Jag har ätit enligt LCHF sedan maj förra året. Startvikt: 94,5, målvikt: 60 kg give or take några kilon. Nuvarande vikt: 79 kg.Älskar LCHF! Favoritmaten för tillfället är karrékotletter med kryddsmör, kokta ägg med smör och ost. Kaffe med grädde, i vissa perioder utan grädde. Men.. hmm.. fler som fått en härlig, skrynklig tom påse på magen, där fettet tidigare låg och frodades? Hehe.. trist, men betydligt lättare att dölja den tomma påsen i ett par gördeltrosor än att klämma ner en kompakt boll med fett...
    Hej och välkommen! Du hade samma startvikt som jag, jag började nu efter nyår. Inspirerande att veta att jag kanske kommer kunna komma under 80 om jag är lika duktig som dig. :) Hur lång är du? Jag är bara 154...

80 kg är ett stort delmål för mig eftersom det är min gräns för att få göra IVF. Sonen är snart ett år.

Jag kommer inte vara med på viktlistan eftersom jag blir fanatiskt av att stå på vågen.

Jag längtar tills fettklumpen är en tom påse på magen :) Eller ännu mer tills det är en påse full med bebis! Haha
  • Lullisgirl
    Karo Lina skrev 2010-01-09 10:16:12 följande:
    En liten blå: GUUUUD vad duktig du har varit! Så du vågar påstå att detta fungerar?Demigsinnesro: Så det blir ännu mer som vanliga pannkakor då menar du eftersom du har något mjölaktigt i? Mina innehåll ju heller inga kh men de blev ju väldigt tunna Jag är fortfarande hysteriskt rädd för att jag äter för mycket fett. Jag förstår hela detta med att man ska äta mindre kolhydrater för att hålla blodsockret lågt och inte få något insulinpåslag. Men jag fattar fortfarande inte hur man kan äta så mycket fett, nästan obegränsat verkar det som att folk säger?Jag hade köpt det om det var så att jag skulle hålla mig till tex 1500kcal om dagen men på en LCHF-kost. Nu känns det som att jag får i mig det dubbla!Är det så att om man äter LCHF hela tiden, så går man ner mer om man minskar på hur mycket man få i sig? Eller spelar det ingen roll?
    Jag märker att man behöver mindre o mindre portioner ju fler dagar man ätit så här. Det är nog en övergångsperiod när man känner att man bara äter och äter. Jag tror det gäller att vänja kroppen bara att ta mindre portioner och bara äta när man är hungrig och inte på bestämda tider som man är så inprogramerad att göra. När man inte heller blir sugen (sockerkickar) riskerar man inte att äta "bara för att det är gott" heller.
  • Lullisgirl

KaroLina-> Jo samvete säger i från. Allt som man har inärt om vad som är nyttigt och hur man ska äta ska man göra annorlunda. Man ska äta mycket mättat fett (naturligt) och inte så äta mycket grönsaker, speciellt inte "under jord" grönsaker och man ska absolut inte tänka som förut vad gäller regelbundna måltider och mellanmål.

Det första dagarna åt jag massor. Typ 5-6 ägg och massa TY, grädde, smör, kött/fisk/kyckling och tänkte kan man verkligen gå ner på detta? Men bara en vecka senare har kroppen vant om sig. Jag äter pyttesmå portioner och känner mig sällan hungrig. Lite av gammal vana äter man vid lunch o middag men det är ju mycket för familjens skull oxå...

Jag skulle var lite försiktig med att köpa latte å sånna kaffe"drinkar" på stan. Dom kan ofta innehålla kh, beroende på var man köper... Bättre att beställa vanligt kaffe och be att få grädde i. Manfår va nog med att ta bort kh, speciellt i början så man inte går upp i stället. Äter man för mycket kh triggar man suger och "falska" hungerskänslor och då äter man för mycket...

Låter som jag är västa experten men har bara ätit dett i två veckor. Jag är utbildad inom näringslära och denna kost säger emot allt som jag lärt men jag har bestämt mig för att prova och har därför läst på mycket. Jag har läst mest Annika Dalgren.

• Lullisgirl
    En Liten Blå skrev 2010-01-09 18:48:25 följande:
    håhåjaja... syndare här! på frågan vad som vankades till middag ikväll så blev det något så otroligt syndigt och ajabaja som pizza. Men, så full och däst min mage känner sig nu är det antagligen den första och sista för i år. Men, men, som jag redan sagt är det bättre att snubbla ibland och sen damma av sig och gå vidare, och nu ser jag återigen fram emot en vecka fylld med kött och kryddsmör, ägg och stekfläsk och feta makrillar Målet är att väga runt 75 i sommar när semestern börjar, så nu är det stenhårt framåt!Och näe, det var inte värt det med pizza. Inte det minsta. Inget går upp mot en stor fet köttbit med smör på.
    I går åt jag o mannen den godaste pizza nånsin. Rekommenderar verkligen den här lchf pizzan. Jag satte tomatsås, salami, rödlök och jalapeno och massor av ost på. Det kändes verkligen som att äta en "riktig" pizza...det smakade inte ägg alls.
  • Lullisgirl
    musli skrev 2010-01-09 18:36:24 följande:
    Läs Skaldeman istället. Han var före Annika med att använda LCHF och han har mycket bättre information och kunskap och inte några konstiga uttalanden. Jag har aldrig brytt mig om Annika, hon har för mig alltid kännts sensations-lysten...Andreas Eenfeldt är bra också, kostdoktorn!
    Tack för tipset.
  • Lullisgirl

Hej allihop och hoppas er helg har gått lika bra som min o sambons. Inte entt endaste fusk! *stolt* Jag lagade just dom där LCHF pannkakorna som jag fått tips om här på tråden förut...fy -fn vad gott!!!!! :)

Det närmar sig födelsedagskalas  här hemma hos oss och jag funderar på att göra smörgåstårta. Jag tänkte laga av sesambrödet (det enda bröd jag provat) eller har ni nått annat förslag på vad som skulle kunna funka? Som fyllning brukar jag vanligt vis köra skinka, purjo, inlagd gurka och CF/majjo. Hur är det med inlagd gurka är det mycket kh i det? Har ingen burk hemma som jag kan kolla på. Iofs går det säkert att lämna bort men det är rätt gott med det syrliga i. Sen tänkte jag garnera med ägg och räkor och lite grönsaker. Vad tror ni om det?

• Lullisgirl
    Ogift Fru skrev 2010-01-11 09:45:16 följande:
    Idétorka på mat och är pank...Hjälp mig! Vad ska jag och barnen äta till lunch? Billigt ska det vara.
    Som jag skrev ovan så provade jag pannkakorna som finns länk till i tidigare inlägg och  dom blev suuuuuuuuuuuuper goda. Jag åt dom som dom var med bara en kopp kaffe med grädde men du kan ju vispa grädde o ha hallon till, det gillar säkert barnen! :)

Jag gjorde på 1 ägg, 1/2 dl vatten, 1/ dl mjölk, 1 dl grädde, 25 g smält smör och 1 msk fiberhusk. Lite trickiga att steka men i teflonpanna med smör gick det bra om man inte gjorde dom fullstora! Denna sats blev hälften kvar när jag hade ätit.
  • Lullisgirl
    Matillin skrev 2010-01-11 10:02:24 följande:
    Någon som har tips på hur man ska få till en god pizzabotten?Jag gjorde receptet som var utlagt i tråden men tyckte det smakade ägg och det vart så degigt när man la på tomatsås och in i ugnen igen.
    Vet ej om det var "mitt" recept du prova. Tyckte iaf inte att det smaka ägg.

2 ägg, salt ->Vispa
    1 tsk bakpulver
    1,5 msk fiberhusk/psylliumfrö
    1 msk olja
    1/2 msk grädde (jag hade i lite extra)

Jag grädade min ganska väl i 225 grader. Sen lät jag den kallna och på med fyllning.
Svar på tråden LCHF