Inlägg från: Lullisgirl |Visa alla inlägg
  • Lullisgirl

LCHF

Mår toppen! :) Magen känns mindre, jag är mätt och belåten, humöret på topp och depressionen som jag dragits med till och från ett år känns avlägsen! :) Har en massa kul inplanerat i dag. 

Jag har kommit på mig själv att inte tänka på mat hela tiden. "vad ska jag äta", "Hur länge till lunch", "Har jag någe hemma i skåpet som jag kan trösta mig med i kväll när sambon är borta?" Jag vågar fara till affären själv utan att riskera att köpa upp hela deras kak- och godislager. Jag vågar äta lunch ute utan att tro att alla stirrar på min tallrik.
    Detta är iofs bara dag 18 på denna diet (av hundra prövade) men det känns annorlunda i kroppen och i huvvet. Det känns som kroppen är i balans. Är det detta som varit fel i alla dessa år? Det känns som om det har fallit ganska många pusselbitar på plats den sista tiden. Kanske är jag redo för den här förändringen nu? Att kunna fokusera bort från vågen, magen och sockret som varit både min bästa vän och min värsta fiende på samma gång. Min mask där jag gömt mig för omvärlden, både nära och kära och främlingar. Kanske det är min tur att få vara lycklig utan denna klump i bröstet som orsakat så mycket lidande både för mig men även för min familj. 
    Just i dag ser jag långt in i framtiden. Jag vågar drömma om vad som kanske väntar, jag vågar tro och hoppas. Allt kommer bli bra! Allt kommer lösa sig till det bästa!
  • Lullisgirl
    Flapper skrev 2010-01-18 16:03:40 följande:
    Ingen som har koll på om man kan amma och börja med LCHF?
    Jag provade LCHF i somras när jag ammade. Provad fem dagar men kände att min mjölk minskade så jag slutade. Men jag har även läst om andra som får mer och fetare mjölk av att äta LCHF. 
  • Lullisgirl
    Flapper skrev 2010-01-18 18:45:10 följande:
    Körde du helt och hållet LCHF eller åt du lite kolhydrater också?
    Jag hann ju inte så långt då eftersom jag måsta sluta men jag åt ganska strikt LCHF.
  • Lullisgirl
    WillElv skrev 2010-01-18 18:49:47 följande:
    Vad händer om man äter för "lite" fett? Går man inte ner i vikt då?   Så har jag en liten produktfråga :) Läste på min älsklingsdressing. Och så vitt jag kan se så är det ok att äta den. Kan ni som kan svara på om jag får äta min goda vitlökssås/dressing: Energi: 1880 KJ (450 kcal) Protein: 1 g Kolhydrat 4 g Fett 48 g TACK!
    Om jag har förstått rätt så går kroppen ner på sparlåga om man äter för lite fett. Du kan oxå känna dig hungrig om du inte får i dig tillräckligt med fett.
    Dressingen är ju under 5g/100g kolhydrat så då är den ju okej. Det man ska tänka på är att kolhydrat intaget inte går över 20 g per dag. (vissa tål mer) Så om man äter mycket av någonting fast det innehåller lite kh så kan man ändå få i sig för mycket...förstår du hur jag menar? Lite rörigt förklarat.
  • Lullisgirl
    USB skrev 2010-01-18 19:02:58 följande:
    Nu är det många frågor från min sida här idag.... Om man gör egen pizzasallad på vitkål, ättika och olja, är det okej att äta?
    {#lang_emotions_heart}Pizzasallad är jättebra ur LCHF synvinkel. Och gott....mmmm
  • Lullisgirl
    WillElv skrev 2010-01-18 19:28:56 följande:
    Vad äter ni som är kvällssugna på att knapra på ngt? Kan man äta typ avokado, kokt ägg eller ostrullar? Är det"dåligt" att kvällsäta?
    ost och ägg är ju toppen att äta på kvällen, eller hela dagen för den delen. Avocado är oxå bra men jag vet inte hur mycket kh det är i...
    I början åt jag väldigt mycket mat men efter bara några dagar märkte jag hur lite man behöver för att bli mätt. Kroppen vänjer sig. Tillåt dig att äta obegränsat den första tiden så kommer kroppen svara genom att inte vilja ha så mycket. Akta dig för allt för mycket mjökprodukter bara (ost och smör är okej) dom innehåller en del kh och dricker man tex två glas mjölk på en dag kommer man snabbt upp i sin 20 kh. Ju fetare mjölkprodukter desto bättre.
  • Lullisgirl
    WillElv skrev 2010-01-18 19:28:56 följande:
    Vad äter ni som är kvällssugna på att knapra på ngt? Kan man äta typ avokado, kokt ägg eller ostrullar? Är det"dåligt" att kvällsäta?
    Jag har köpt hem parmaskinka och getost. Skär bitar av getosten och linda parmaskinkan runt. stek lite lätt så osten blir så där god o mjuk. Mums!
  • Lullisgirl
    Pippil8 skrev 2010-01-18 21:34:32 följande:
    Hej, ny här, hoppas jag får hänga på Jag planerar att börja med lchf på torsdag, ser ivrigt fram emot det och börjar planera nu. Jag har nog bestämt mig för att till frukost (som jag äter på jobbet vid skrivbordet) prova en blandning av arlas meze yoghurt, creme fraiche, lite nötter, kokos och kryddor. Ska bli spännande att se om det ens är ätbart Nu till min fråga - jag äter lunch rätt tidigt och brukar därför hinna bli väääldigt hungrig innan jag åker hem. Är orolig att jag trots mina kommande mättande luncher kommer vara hungrig på eftermiddagen. Vad kan man då ha som mellis? På min arbetsplats har jag enkelt tillgång till en rätt liten kyl och en kaffemaskin. Det är lite knepigare med mikro och bestick/redskap så helst skulle jag vilja hitta mellis som inte kräver det. Vad kan man hitta på då? Ta med kokta ägg och lägga i kylen låter inte jättespännande. Kan man blanda dem med något och äta kalla? Vad mer? Vad äter ni till mellis? Eller klarar ni er utan? caradan - som du märker är jag absolut ingen expert, men rent spontant så tycker jag det låter som du fått i dig lite lite fett?
    Min sambo har sånna där babybellostar med sig på jobbet. Dom är inte så känsliga heller så dom kan man säkert ha på kontoret typ efter lunchen. Bara att smaska på sen om man känner hungern komma.
    LCHF-pannkakan går utmärkt att äta kall. Många föredrar den kall.
    Ingredienser: 3 pkt bacon 8 ägg 1 ½ dl vispgrädde 50 g smör 250 g keso 150 g...
    Gör så här: ...strö små osttärningar på baconet och sen äggstanningen över det. grädda till pannkakan är vackert bubblig och fått gyllebrun yta.
  • Lullisgirl
    Tesssi skrev 2010-01-19 09:37:36 följande:
    Hej! Jag är ny i LCHF-tänket. Började igår och nu har jag blivit hes. Vanligtvis dricker jag honungsvatten för att lindra min heshet - men hur gör jag nu?? I första hand vill jag få min mage i balans och få bort mitt sötsug, men det vore ju såklart kul om några kilon försvinner till sommaren också. Har ni några tips på frukost framförallt. Just nu har jag ätit ägg o bacon i två dagar - men det kan ju vara kul att variera.
    Kanske eftersom viktnedgång inte är det viktigaste för dig att du klarar honungen? Drick det i så fall efter en fet måltid.
    En frukost som jag åt mest av den första veckan var: äggmacka:
    vändstek ett ägg ( eller två om du vill ha två mackor) låt svalan (jag brukar steka på kvällenen och äta kalla)
    Bre på rikligt med smör, ost, skinka och nån gurkskiva. ja du kan ju ta vad för pålägg som helst bara det är lite kh. Salladsblad, medvurst...listan kan göras lång så blir det inte så enformigt.
Svar på tråden LCHF