Inlägg från: cindorella |Visa alla inlägg
  • cindorella

LCHF

hejsan lchf vänner!
    Nu vill jag höra från er hur ni hade gjort..
    Det är så att jag och sambon ska på en tvåveckors resa till thailand om ca en månad.
    Nu tänker jag förstås på maten, där är det ju ris eller nudlar till det mesta, och all god färsk frukt och fruktdrinkarna man svalkar sig med på stranden, och ja ni vet. Hur hade ni gjort? Hade ni skippat allt det? Trots att det är semester? På ett vis känner jag ju att är det semester så är det, då vill man inte behöva tänka på vad man äter. Utan bara njuta och leva gott. MEN på två veckor hinner det hända grejer, under julen så hann jag gå upp 2 kilo på tre dagar av det goda man festa på, även fast jag bara tog lite lite lite av det!

Jag vill hinna bli av med några kilon innan resan för att känna mig okej i bikinin, men kommer jag hinna lägga på mig lika mkt som jag hinner gå ner på en månad tror ni?

• cindorella
    nickefiki skrev 2009-12-30 10:42:21 följande:
    Om jag åkte på semester skulle jag äta allt jag ville. Sedan fortsätter man efteråt igen. Vad är väl två veckor av ett liv?
    helene306 skrev 2009-12-30 09:09:03 följande:
    Semester är ändå semester och jag skulle unna mig det jag vill ha (men det är jag).
    Ja, jag tror jag kommer köra på ungefär det faktiskt! Är det semester så är det, jag kommer att njuta av all mat MEN jag ska försöka att äta kolhydrater med måtta, jag vet inte om jag kommer bli dålig som vissa av er säger att ni blir men jag har inte hållt på så länge än, började ca en vecka innan jul. Så den här månaden fram till resan kommer vara det längsta som jag kommer ha kört strikt. då kanske kroppen gör uppror när jag stoppar i mig ris och annat, vi får se. isf blir det att försöka låta bli så mkt som möjligt!
    frökenskabb skrev 2009-12-30 09:09:03 följande:
    Ska ni åka runt eller bo på samma hotell? Annars kan du ju kolla upp maten på hotellet och lägga upp en liten plan, ex att till frukost, lunch och middag äta enligt dieten så långt det går och unna dig något gott utöver det, frukt eller en drink kanske... Äh jag vet inte!Eller så tar du seden dit du kommer och tar nya tag då du kommer hem!
    Vi ska bo på samma ställe hela tiden och på buffé frukostarna brukar det ju alltid finnas ägg och bacon och så, så att det kan man ju äta som vanligt. Det blir lunchen och middagarna ute på restaurangerna som blir värre, men som sagt, ska försöka äta bara lite, på många rätter får man ju riset serverat på sidan av så då kan man ju ta bara lite litegrann. Sen när man kommer hem får man köra strikt igen och bli av med vattenvikten man lagt på sig och sen fortsätta gå ner! :)

Tack allihopa för era ord och tips! Det blir nog bra det här! :)
  • cindorella
    Cam82 skrev 2009-12-30 10:26:07 följande:
    -1 kg sedan den 26/12, det känns sååååå bra :D
    Grattis!!! :)
  • cindorella
    VIKTLISTA VECKA 1{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                 83,5          0              0                      0
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella             70,8          0             -3,2                   3
  • cindorella

tusan alltså, det har slutat röra på sig.. har stått stilll på samma vikt ett tag nu, dom första veckorna gick det ner några hekton varje dag.. antar bara det var vattenvikten som försvann då, och nu kommer den riktiga vikten. Men varför inte ens ett ruttet hekto ner? Jag äter ju så lite kolhydrater, är garanterat inte mer än 20 gram per dag.. Jag vill ju hinna ner några kilon till solsemestern! åååh suck..

• cindorella
    lindha roger skrev 2010-01-05 18:15:49 följande:
    så vad äter ni ikväll då? själv här blir det kålpudding sallad och champoin sås
    Idag bjöd jag hem min pappa och min syster på ryggbiff med vitlökssmör, blomkålsmos och en smarrig sallad :) Mkt gott blev det! :)
  • cindorella
    VIKTLISTA VECKA 2{#lang_emotions_cheers}

Namn         Startvikt          Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor

frökenskabb    67.2             62.3         -1.1         -4.9                     5
    Sariat             57.6             54.9         -2.7         -2.7                     1
    Sunflower        85               84,5          0,5          -0,5                    1
    mysmarre        89               84            -5              5                      5
    Lillie               74,4             70,3         -1.1          -4,1                    2
    Karolina          83,5             82,0         -1,5          -1,5                    1
    Matillin           81.8             80.0         -1.8           -1.8                   1
    cindorella        74                70,5         -0,3          -3,5                   4
  • cindorella

Är det någon mer som hamnat lite på en platå eller varit det tidigare? vågen har knappt rört sig här på lite mer än två veckor.. trots strikt Lchf.. Utan den pendlar fram o tillbaka några hekton hela tiden..Hur gör man nu då? Äter inte så mkt mjölkprodukter, som jag hört man kan prova dra ner på, eller ja grädde i maten blir det nästan varje dag. Men inga glas mjölk, fil, youghurt eller sånt. Och jag är fortfarande överviktig enligt BMI så kroppen borde vilja bli av med fler kilon! ååh suck, frustrerande det här.. Bikinin ska ju på om tre veckor.. :(

• cindorella
    Ogift Fru skrev 2010-01-14 10:36:27 följande:
    Det är normalt att ha platåer. Är precis som att det är en liten pärs för kroppen att gå ner i vikt så att den måste vila sig ett tag.Jobbigt att du har en "deadline". Min kropp är inte så vacker av andra anledningar än att jag har för högt BMI, så jag är oxå en som vägrar att visa mig i bikini. Det är inte roligt... Ska du på utlandssemester?
    Jaa jag ska till thailand med sambo och ett annat par som vi ska träffa där.. Och extra jobbigt är att den tjejen har verkligen superperfekt kropp i mina ögon. Och jag brukade inte se ut som jag gör. Har lagt på mig ca 10 kilo på bara ett år.. Jag brukade vara mkt mer nöjd med mig själv och då blir jag liksom dubbelt så onöjd och osäker med mig själv nu, spec när jag ska vara i bikini tsm med en tjej som är skitsnygg, enligt mig då... Skulle så gärna bara vilja hinna ner några kilon till så jag kan känna mig OK liksom.. hoppas verkligen det börjar röra sig neråt snart igen!
  • cindorella

ne fy tusan. Idag BJÖD dom på kanelbullar,kakor och kladdkaka på ica! Sambon tog kladdkaka och jag bara kunde inte stå emot att smaka lite! Kladdkaka är mitt favvo! Tusan också! det kommer ju garanterat inte hjälpa mig att komma ur platån jag hamnat i! Och jag som trodde att nu hade det äntligen börjat röra sig liiiiite lite. Men nu är jag säker på att det tar STOPP igen! Ååååh ångest!

• cindorella
    helene306 skrev 2010-01-16 13:44:48 följande:
    Känn ingen ånger för att du smakat och unnat dig en bit! Livet förekommer också och en liten bit behöver inte ställa till det helt åt fanders! Tillåt dig att få njuta lite också annars är det inget kul. En liten bit gör inte mycket i det stora hela, tänk om du istället fått i dig en hel kladdkaka själv? Då hade det nog gjort något, om inget annat hade du mått bra illa
    NoMercy skrev 2010-01-16 13:13:07 följande:
    Men snälla nån! Du käkar LCHF nu, där ingår inte ångest som vid andra "dieter". En gång är ingen gång och jag är säker på att häver du i dig lite extra fett så märker inte ens kroppen den där biten. Gör inte tvärtom och hoppa över mat istället bara. Nu handlar det inte bara om att gå ner i vikt utan att efter ett tag komma över att kroppen inte behöver socker längre. Suger kommer att gå över, jag lovar!
    Okej okej, Tack för era lugnande ord:) Det är väl kanske inte så farligt ändå! :)
  • cindorella

Hur stor skada tror ni en halv flaska vitt gör? Jag har låtit bli alkohol i alla former sen jag börja med lchf förutom på juldagen då jag drack några fruktiga drinkar och sen var vikten uppe med två kilo nästan direkt (hade väl lite med julmaten att göra också) och vikten gick inte ner helt förs på två veckor kanske.

Nu ska min kära syster komma hem till hemstaden och det vore trevligt att få dela en flaska vitt bara. Hur mkt kolisar är det i det, ngn som vet?

• cindorella
    jagäraf skrev 2010-01-17 21:37:38 följande:
    Nu ska jag återigen citera Skaldeman. Enl honom är det helt okej med ett par glas vin men EFTER en fet måltid. Dricker man det före/till så stoppar det upp fettförbränningen.
    Tack! Då är det helt okej med några glas med syrran då :)
  • cindorella

Yiiiha!! Idag är jag nere på 69,9! Alltså under 70 kilo som var mitt första mål! Känns helt fantastiskt! Äntligen har det börjat gå ner igen! :D

Däremot har jag inte förlorat en enda cm någonstans, kanske en halv eller max 1 cm! Är inte det konstigt? Har sammanlagt gått ner 4,1 kilo.

• cindorella
    Jen nifer skrev 2010-01-20 15:00:05 följande:
    kan inte alla skriva varje dag vad dom ätit? så kan man få inspiration och tips, se vad som är bra osv.FrukostLunchMiddagOch eventuella mellanmål.Jag har ju nyss kommit in i tråden och har lustläst internett om lchf.Jag själv är rätt restrektiv när de kommer till mjölk. Jag dricker alltid vatten till maten. Men sen använder ja ju matlagningsgrädde, 27% när ja lagar mat för att få in fett. Men försöker hålla mig ifrån Mjölk,filmjöl och så ganska mycket.Jag har gått ner en del redan av mig själv, har en bebis på snart 4 månader.Nu står iaf vågen på 63kg och är 166cm lång.Mitt första delmål är 60kg.Mitt drömmål är 56-58 kg ca.
    Frukost: Två ägg, kokta eller stekta, jag brukar ta en liten klick kaviar till ibland fast att det innehåller 14g kh per 100 så det är ju inte alls bra men tar en liiiten klick vissa dagar. Annars brukar ibland ha lite skagenröra till, eller blanda själv Creme fraiche med majonäs och sen krossade kokta ägg i och räkor, mkt gott. Den röran brukar jag äta med en avokado eller några bitar stekt bacon.

Lunch: Antingen rester från gårdagens middag eller så brukar ! det bli ungefär samma grejer som frukost. En avokado med skagenröra eller två stekta ägg med några falukorvsbitar (med hög kötthalt och lite kolhydrater förstås). Eller så tar jag en burk tonfisk (i vatten, avrunnen) blandar med majonäs och/eller creme fraiche och äter med en avokado.

Middag: Många grytor och gratänger blir det på grädde och/eller Creme fraiche (den fetaste såklart!), med antingen kyckling, köttfärs,korv,fisk eller skaldjur och lite passande kryddor, grönsaker i och champinjoner och så. ost ovanpå gratängerna såklart :) Så enkelt att göra!
    Annars är bara en stekt köttbit vanligt här hemma, till blir det antingen kokt broccoli, blomkålsmos, en vanlig god sallad med fet dressing, mkt vitlökssmör brukar jag ha till då också :) Igår Åt vi tacos fast med "ostchips" kryddade med tacokyddor istället för nachochips och sen guacamole till det, super gott! Häromdagen gjorde jag en wok med jätteräkor med strimlad vitkål istället för nudlar, blev jättegott!

Hoppas du fått lite inspiration! Ursäkta att jag babbla så mkt bara haha :D
  • cindorella
    Jen nifer skrev 2010-01-20 15:56:15 följande:
    gör ni eget vitlökssmör?
    japp! på bregott!
  • cindorella

Någon som brukar använda kesella? Tänkte göra en efterrätt med det i, det står 3,5 kolisar per 100. då borde det vara okej va?

• cindorella

Brukar ni gå upp lite när ni får mensen? För mig hade det precis börjar rassla till på vågen när mensen kom och direkt gick jag upp 4 hekto o hänger kvar där nu. Suck alltså jag börjar tappa tålamodet, viktnedgången är ju bara såååå långsam :( Står ni stilla mkt??

• cindorella
    slapback skrev 2010-01-24 19:02:39 följande:
    Jag märker att jag går upp lite vid mens. Men så fort mensen är över så brukar jag gå ner det jag gått upp väldigt fort. Jag blir alltid väldigt svullen runt mensen också. Jätte tråkigt. Helst då man känt sig så "smal" dagarna innan. Men som sagt så brukar det ju försvinna fort sen.Viktnedgången går i perioder för mig. Jag gick ner 4 kg rätt snabbt. SEdan stog jag stillla på en vikt i några veckor för att sedan snabbt gå ner ytterligare ca 4 kg och nu står jag stilla igen. Har 8 kg till ungefär som ska bort så det är lite retfullt nu när det står stilla men jag fortsätter kämpa på.Jag gick dock ut och partajade lite och åt godis dagen efter så nu gick jag väl upp något kilo för det... :(Bara att ta nya tag och fortsätta kampen mot kilona!
    Okej. Ja! precis sådär verkar det vara för mig också, gick ner 3 kilo jätte snabbt. sen på en månad har jag gått ner knappt ett kilo, pendlar fram o tillbaka på några hekton hela tiden! Men så precis dagarna innan mensen så började det äntligen rassla till på vågen igen, äntligen tänkte jag! men så kom mensen o så gick jag upp det som rasat dagarna innan.. Och det med att partaja, gjorde det på juldagen och åt lite choklad dagen efter och vipps gick upp typ två kilo direkt efter, sen har jag inte vågat dricka ngt alls vid fest tillfällen. Det verkar funka typ likadant för oss. Visst är det trist att man stannar upp hela tiden? Ja man vet ju att lchf inte är ngn quickfix så att säga men att det ska gå sååå lååångsamt känns lite trist!
Svar på tråden LCHF