Inlägg från: WillElv |Visa alla inlägg
  • WillElv

LCHF

Går man inte ner om man äter för LITE fett? Jag har ju te.x vatten i min omelett & inte grädde. Kan man ersätta smör med majonäs (där det passar så klart:)

Är fortfarande inne i GI tänket. Där ska man ju äta lätta mejeriprodukter. Har jättesvårt att veta vad jag ska äta,  är dessutom vegeterian.

Till frukost åt jag ett kokot ägg, en avokado & lite ost. Är det bra?

Till lunch blir det Coleslaw & quorn (lite fett & lite kolhydrater). Räcker det?

Till middag brukar jag äta omelett (på vatten) med ex. mozarella/feta, oliver & soltorkadetomater.

Har läst på diverse sidor, men har svårt att veta hur en regelrätt matsedelser ut. Hur vet man att man inte får i sig mer än 20 kolhydrater/dag? Måste  man väga det man  äter & sedan räkna ut?

Många frågor, jag vet

• WillElv
    Flapper skrev 2010-01-20 10:22:27 följande:
    Vad är TY?
    Turkisk Yoghurt :)
  • WillElv

Insåg precis att det nog inte är så bra att äta soltorkade tomater i olja :(

• WillElv
    NoMercy skrev 2010-01-20 11:34:05 följande:
    Fett bränner fett är en regel i det här. Du äter för lite fett och då är risken att kroppen ställer in sig på svält och så blir det stopp på vågen. Stek i mkt smör! Ta lite majonäs till frukostägget, hiva på lite creme fraice på omeletten och gör den på grädde. Du har så lite kolhydrater så det borde rymmas. Följ tänket att du inte äter något som innehåller mer än 5 g kolhydrater per 100 g vara nu i början. Går du inte ner så kanske du under en period ska registerar vad du får i dig så du får ett bra tänk.
    Tack Måste komma in i fett-tänket...haha
  • WillElv

Kan man bre gubbröra på omelett eller blir det "ägg på ägg"?

• WillElv

Är kålpudding bra LCHF mat? Känns så sjukt när man läser inläggen.....ös på med fett, en rejäl klick smör, äkta majonäs, äkta grädda....är det verkligen så bra Jag äter dock alldeles för lite fett. Får för mig att jag inte går ner i vikt då. Men det är ju det som är hela grejen.

Har faktiskt gått ner nästan 4 kg. på inte ens 2 veckor

• WillElv

Är det ngn som har ett bra recept på Falsk fläskfilé?

• WillElv
    jagäraf skrev 2010-01-22 16:04:24 följande:
    Ikväll ska jag festa på nåt som jag tycker är supergott! Keso á la Malta. Inte helt lchf-riktigt kanske men men.Man tar en halv liten burk keso. Sen vispar man ca 1 dl grädde och en knivsudd vaniljsocker. Sen blandar man keson och den vispade grädden med 1/2 - 1 apelsin skuren i småbitar. Kyler den gärna en stund. Smakar som ris á la Malta/apelsinris.
    Jag har oxå inhandlat det. Men varför är det inte helt LCHF? Är det vaniljsockret?
  • WillElv

Jag har ätit kålgott.....mums. Ikväll lchf ris a´la malta. Imorgon blir det falsk fläskfilé med beasås & grekisk sallad.

• WillElv
    helene306 skrev 2010-01-24 19:40:35 följande:
    Klart kvällsmål är ok om du är hungrig! Tänk inte på hur ofta (eller sällan) du äter utan utgå från tumregeln: du äter när du är hungrig och tills du är mätt. Du gick ju ner ganska mycket första veckan så kroppen kanske behöver hänga med lite och står still? Det kan finnas orsaker eller inga alls till varför man står still men sen rätt vad det är kan det släppa och det går ner igen. Sen, mät dig. Det är så lätt att stirra sig blind på vågen. Många får mer resultat på kroppen och med ett måttband och nästan ingenting på vågen. Det är så olika.
    Det är ju för bra för att vara sant: äta när man är hungrig & tills man är mätt. Det är njutningsmetoden det :) Hallelulja!!!!
  • WillElv

Är det ngn som vet hur mycket kolhydrater det är i avokado? Jag äter typ 3/dag! Är det bara jag som har MÅNGA kilo att gå ner? Typ 25 :) Gick ner 23 kg. med Cambridge, men gick upp under grav. Och de kilo sitter som berget!

• WillElv
    Kenzie skrev 2010-01-25 18:29:55 följande:
    En avocado innehåller 4-5 gram kolhydrater så det blir nog lite väl mycket kolhydrater om du äter annat under dagen också (vilket jag antar att du gör ).
    Misstänkte det :( Och ja, jag äter lite annat oxå. Finns det ngn förteckning någonstans där man ser hur mkt kolhydrater allt innehåller?
  • WillElv
    Boomie skrev 2010-01-25 20:44:52 följande:
    Här kan du se hur mycket kh det mesta innehåller!www.raknakalorier.se/
    Den sidan var ju kanon :) Tack!
  • WillElv

Räknar ni kolhydrater? Väger ni allt?

• WillElv

Ni som blandar turkosk youghurt med grädde. Vispar ni grädden först? vad brukar ni smaksätta med? Kvällssuget är hopplöst :)

Så har jag läst att "många" har i cocos i ex. filen. Men i den påsen jag har är det 8,9 kolhydrater/100gr.

• WillElv

Är det någon som har recept på LCHF glass & chokladmousse?

Tack!

• WillElv

Ett tag sedan jag kikade in här. Tycker jag svänger mkt i vikt, trots att jag är rätt strikt. Men det kanske beror på att jag är lite beroende av vågen & väger mig titt som tätt...med eller utan kläder, sådant påverkar ju :)

Nu till min fråga:

Dricker ni LIGHT läsk?

Antar att det är Ok kolhydratsmässigt? Men hur är det med den andra biter, allt annat "skit" som är i?

Hur gör ni? Ökar det sötsuget? Bantade 23 kg. med cambridge för några år sedan, och då drack jag inte light läsk pga. av att det ökade suget.

• WillElv
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 12:19:33 följande:
    Erfarenheten jag har är att Light saft/dricka ökar sötsuget.Jag undviker det inte enbart pga det utan jag tycker det får mig att känna mer hunger och jag mår lättare illa och får lättare huvudvärk...Jag har bytt ut all sötdricka av alla slag mot mineralvatten. Ibland köper jag det som är smaksatt med citron för få lite smak på det.Jag har upptäckt att min våg skall jag inte ställa mig på. För 2 veckor sedan vägde jag 72 kg och igår vägde jag 75 kg.. Menas mina mått stod stilla runt höften och runt midjan hade jag minskat 6 cm och bysten ökat 2 cm???...Så nu är vågen slängd, var en gammal sådan med så var nog fel på den...Så nu kan jag bara väga mig om jag åker till någon med bra våg *skratt* Väljer att använda mig av måttband istället är ju ändå krympa i mått jag vill...
    Jag känner likandant.

Ang. vikt & mått så har jag gått ner 7 kg & 8 cm på 4 veckor. Men jag vill väga mig för att få lite motivation, fast jag håller helt med dig ang måttet. Man vill ju krympa. Så märker man ju på kläderna med. Om jag skulle väga mig varje morgon innan frukost utan kläder, så skulle det nog inte skilja så mkt från gång till gång. Är rädd att jag ger upp om vågen visar +.
Svar på tråden LCHF