• Emmi2

LCHF

Tänker inte kasta mig in i den intressanta detbatten om hälsovinster, kolesterol osv, då jag egentligen är för dåligt insatt.

Men, som sjuksköterska, så kan jag väl säga att man måste vara otroligt källkritisk när man läser forskning kring mat, kost och hälsa. Livsmedels och läkemedelsföretag står ofta bakom stor del av forskningen, och självklart är den bitvis vinklad till deras vinning.

För egen del så är det mycket intressantare att läsa det människor i verkliga livet upplever när dom lägger om sin kost till LCHF.

Jag kan ju bara se till mig själv. Har gått som i en sockerdimma så länge jag kan minnas, känsligt blodsocker och får ofta blodsockerfall så jag blir alldeles skakig, ojämnt humör, problem med pms, IBS osv. Ja listan kan nog göras ganska lång när det gäller fysiska och psykiska problem som dålig kost under många år fört med sig.

Uttrycker mig lite slarvigt nu, men jagvet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Jobbar som sagt på psyket. Där kan man ju önska att man fick prata mer om kost, och hur viktig den faktiskt är för den mentala hälsan och vilken förändring det kan göra. Tyvärr ser man allt för ofta patienter som mår dålig, har ångest osv, som  tröstäter mat och godis, går upp i vikt, tappar allt mer energi, blir initiativtlösa, sover sämre osv. Självklart kan man inte bota depression med kost, men det skulle nog hjälpa mycket. I många fall känns det som att man bara proppar i patienterna medicin mot alla möjliga åkommor... Dels så får vi ju inte ännu rekomendera LCHF till patienter, och ibland skulle det nog vara lite väl klämmigt och stå och prata med någon som är less på livet om kost. Men i framtiden kanske, och framförallt i förebyggande syfte.

Blev lite "lurvigt" det där, men det var väl mer sett ur perspektivet som vårdpersonal.

Som privatperson är jag helt övertygad om att detta faktiskt funkar...

• Emmi2

Tycker den här dieten är väldigt märklig, men på ett positivt sätt. Jag är alltså tjejen som under en dag kunnat vräka i mig sex-sju mackor, tre bullar, glass, godis, stora portioner mat osv (konstigt att jag inte är fetare, men iaf). Dvs, jag har kunnat äta hejdlöst, ffa kolhydrater.

Men nu sitter jag här, 23.20 på kvällen, inte ett dugg hungrig, och inser att jag bara ätit 850 kcal idag!!! Märklig känsla att inte ha hunger, eller sug, efter något. Det är verkligen ett nytt sätt att tänka sig att äta och leva efter.

Förrut så åt jag vid känslor, tex tröståt, när det skulle firas, mysas osv. Men vad hittar man på nu, när maten inte längre är ett substitut?

Och appropå mat, fira osv. Om man vill ta sig ett glas vin, är det okej, och är det då rött vin som gäller?

• Emmi2

Malin S: Tror att jag mest småäter, då jag inte känner någon direkt hunger. Blir ett ägg hit, några ostskivor dit, en avocado, smör osv.

Men idag känner jag mig rejält matt, så det blir till att sluta slarva.

Ikväll kommer mina föräldrar på besök, och då blir det baconlindade köttfärsbiffar till middag och pannacotta till efterrätt. Tror att det kan bli bra :D

• Emmi2

Det är så roligt med den här tråden, för den är så aktiv! Bra jobbat av er alla med maten iaf.

USB: Om det där med magen hihi. Min magen fungerar utmärkt just nu. Tidigare har jag haft jätteproblem med svullen mage, magont, stopp varvat med diarré osv. Har tagit glutenprov, så jag vet att det inte är det, men helt klart är att min mage inte fixar kolhydrater. Nu när jag vet hur mycket bättre jag mår utan, så är det lättare att motstå frestelser. Klart man ibland kan bli sugen på en bulle osv, men det är helt enkelt inte värt det.

Igår bjöd jag mina föräldrar på middag, baconinlindade köttfärsbiffar. Till efterrätt pannacotta (blev såååå jäkla sugen efter allt prat här hihi) med hallon och vispgrädde. I pannacottan hade jag 0,5 msk socker och ca 1 tsk vaniljsocker (hittade inte vaniljstång eller vaniljpulver på Willys). Den totala mängden socker blev ju väldigt låg om man jämför med hur man vräkte på tidigare. Och jäklar vad gott det blev {#lang_emotions_laughing}

Hoppas ni får en bra dag allihop!

• Emmi2

Gjorde lembasbröd ikväll (stör mig lite på namnet hihi) och det blev jättegott. Slängde i psylliumfrön som varken ger smak eller kalorier. Lite väl gott kanske det blev, men det kan man leva med {#lang_emotions_laughing}

• Emmi2

Ja man luktar ju inte direkt godis av den här dieten. Är det verkligen övergående? Känns som att man med lätthet skulle gå att använda vid kemisk krigsföring...

Idag har jag mått riktigt illa för första gången. Åt en tårtbit igår då jag var på kalas, men det känns inte som att det kan bero på det. Försöker dricka mycket vatten i hopp om att det ska gå över.

• Emmi2

Ni som är mer pålästa, har ni något bra tips?

Efter två veckor har det inte hännt ett skit på vågen!!! Börjar misströsta, även om jag inte tänker ge upp då jag mår så mkt bättre.

Jag kör strikt LCHF  och äter 5% kolhydrater, ca 20% protein och 75% fett, ligger kring 1300-1400 kcal per dag.

Kan det bero på ålder (33) och att man länge ätit så "ätstört" dvs frossat i kolyhydrater varvat med tex Cambridge osv?

Har ingen egentlig övervikt 60 kg och 162 cm lång, men skulle vilja gå ner ca 3 kg för att komma i trivselvikt.

Tips snälla!

• Emmi2

Jo man kan väl säga att jag har jojo-bantat det senaste året. Gick ned något kilo då jag slarvade med maten, men sedan kom fredags-mys in i bilden och då gick jag upp igen. Min tidigare trivselvikt har legat kring 58, på den vikten har jag kunnat äta mer eller mindre hur jag har velat utan att gått varken upp eller ner. Tänker mig att åldern kansek också spelar lite roll.

Men självklart, träning. Tror också på morgonpromenader, men huuuur ska man orka, eller ha tid för den delen. Har köpt en pilates och en yogadvd, så jag tänkte se om jag kan finna lite tid att sprattla till dom på kvällarna när barnen sover {#lang_emotions_laughing}

Sedan det här med kaloriintag, jag känner ingen hunger, och får nästan pressa i mig för att komma upp i 1500 kcal. Så kanske även att jag ligger lite lågt där i det totala intaget.

• Emmi2

Har just provat göra hemmagjord glass/cheescake. Återkommer senare ikväll och berättar om det blev bu eller bä {#lang_emotions_laughing}

Ställde mig på vågen imorse, och den visade 2,5 kg ner på 2,5 vecka! Hoppas att det är en "sann" viktnedgång, och inte bara vätska.

Gjorde lembasbröd förra veckan, men blev magsjuk en halv dag senare. Kan säga att bara ordet Lembas numer gör mig illamående... Inget mer sådant för min del hihi...

• Emmi2

helene306: Ja du kan ta en tavegyltablett. Allergitablett kan också fungera, Tavegyl är dock mer inriktad mot klåda, så den lär hjälpa bäst. Inte kul när det kliar överallt.

• Emmi2

Oups, blev lite orolig här! Fick nyss höra att det finns forskning som tyder på att LCHF leder till för tidig död, framförallt hjärt och kärlsjukdomar. Är det någon som hört något liknande, om det är vetenskapligt bevisat osv? Har googlat lite, men hittar inget vettigt.

• Emmi2

Jag hörde det från någon som sett en dokumentär på kunskapskanalen. Dokumentären handlade om vilken kost som var bäst ur hjärta kärl sjd. Iaf kom studien (?) fram till att den bästa kosten var medelhavskost. Studien hade varit tvungen att avbrytas av etiska skäl då dödligheten i gruppen som åt låghydratkost var så mkt högre än i den andra gruppen... Vet dock inte om det bara var låghydratkost, eller om det var LCHF-kost.

Lät väldigt märkligt iaf, men jag tror att det är kolesterolen som var "boven i dramat"...

• Emmi2

Tack för länkarna. Ska sätta mig och läsa på mer.

Fick panik iaf och åt blodpudding med lingonsylt till  middag. Nu får jag väl se om ngn timme hur jag mår... Med tanke på hur bra jag mått dom senaste veckorna så är jag iof redan överbevisad att kosten passar mig, även om jag inte nämvärt tappat i vikt.

• Emmi2

spökplumpen: Håll ut! Jag har inte heller något bra tips, men burkar köra en liknande, nämligen kaffe med grädde.

Men man kan ju göra något gott ändå, provade göra glass häromdagen som blev kanon. Tar ju sin lilla tid i frysen, men är värd att vänta på. Jag lägger till receptet i recepttråden bums!

• Emmi2

Jag gjorde en Lchf-kladdkaka igår, men den var så god, så jag misstänker att den var "olaglig". Iaf innehåller den hyffsat lite kolhydrater, och ibland så kanske man kan unna sig.

Lägger in en länk i recepttråden :)

• Emmi2

Tror också på risken med att om man äter för lite så ställer kroppen in sig på svält. Och där är fettet "räddningen". För ca 7-8 år sedan, när jag försökte bli av med gravkilona från min första graviditet så hände nada föränn jag gav fanken i allt vad light heter och istället åt "riktigt fett". Och det här var ju några år innan allt vad Gi och LCHf var kännt för allmänheten.

Sen kan man ju dividera om LCHF är en livsstil eller en diet. Märkte själv att jag blev som en religiös fanatiker från början, men det är ju svårt att låta bli när man märker hur mycket bättre man mår. Man vill ju frälsa hela världen känns det som hihi.

Min IBS har blivit mycket bättre, jämnare humör, inge blodsosockerfall osv.

Men det bästa av allt är att mina impulser att "hetsäta" allt vad socker heter har försvunnit. Har hållit på nu i fyra veckor, utan att känna att jag offrar något. Fyra veckor är då rekord i mitt liv, för jag har urusel karaktär i vanliga fall {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden LCHF