• mrsIce

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Jo jag vet, det lutar åt det :) men snyggast är det med bara en söm tycker jag.
    Klippa till två trianglar, tejpa ihop dem på ena sidan och klipp ut efter det? Kanske inte funkar..?
  • mrsIce

Vet att jag är i helt fel tråd för denna fråga, men har inte fått svar ngn annanstans och här vet ni ju en hel del om tyger och sånt så jag chansar

Har en velour tunika som blivit missfärgad i tvätten. Finns det något sätt att få den fin igen??

• mrsIce
    drakvinge skrev 2009-12-30 20:23:33 följande:
    Vad är det för färg på den, vad har den fått för missfärgning? Du kanske kan färga om den?
    Är en randig tunika där det gula blivit grönmelerad då ngt blått färgade av sig...
  • mrsIce
    GOBLIgobli skrev 2009-12-30 21:39:50 följande:
    Kanske prova rejäl dos Vanish?
    Har faktiskt funderat på det, men du tror inte det förstör färgen på de andra ränderna? Tunikan är gul, grön, blå, vinröd och brunrandig.

Har sen jag fått barn blivit en mästare på att förstöra kläder i tvätten, det hände aldrig innan...
  • mrsIce
    Indratvillingmamma skrev 2009-12-31 13:32:54 följande:
    Jag brukar köra med ett par lappar Colour catcher när jag är osäker på nya plagg som ev kan färga. Ibland när jag är lat blandar jag tvätt hej vilt i färger och tar 2-3 lappar colour catcher och det har aldrig blivit missfärgningar.
    Låter smart, vart kan man få tag på sådana??

Tycker det är värdelöst att det inte står på kläderna att de ska tvättas separat första gången när de uppenbarligen färgar av sig. Har dock fått höra att kläder märkta med 60 grader inte ska färga av sig så länge man tvättar i just 60, är dett ngn som detta stämmer?? (Det jag tvättade var 40 grader...)

Tack för alla svar, ska testa vanish och se om det hjälper *håller tummarna*

Gott nytt år på er alla!
  • mrsIce
    Bling1975 skrev 2010-01-05 14:02:35 följande:
    Jag tänkte försöka mig på att sy en omlottjacka i fleece till mitt blivande brorsbarn. Jag vill sy den i max stl 62, kan man ha luva på en så liten eller bör jag göra den utan luva?
    Jag tycker det är lite bökigt med luva på kläder till dottern. Det går bra när det är utekläder (t ex overall) eftersom hon alltid är still när vi är ute (ligger i vagnen eller sitter i babyskyddet) och då kan man ha luvan uppfälld. På kläder hon har inomhus är luva bara i vägen, eftersom man lyfter och lägger ner henne mest hela tiden och man då måste lägga rätt luvan så att den inte hamnar obehagligt under henne.

Någon som vet tvättråd för e-slöjdstrikå?
  • mrsIce
    Bling1975 skrev 2010-01-05 14:29:48 följande:
    Tack, det var som jag misstänkte. Vid vilken ålder kan det börja passa med luva på barnkläder? Eller är det egentligen alltid opraktiskt men snyggt?
    Nu är ju vår dotter bara 3 månader än så länge så kan inte svara på det, men läste för ett tag sedan att det inte ska vara fastsydda luvor på barnkläder (utan de ska sitta fast med tryckknappar eller liknande) eftersom de kan fastna när de leker..?
  • mrsIce

Är nybörjare när det gäller att sy men tänkte sy lite kläder till dottern, främst bodys och byxor. Tänkte jag skulle beställa lite olika tyger, men hur ska jag tänka? Jag vill ju få ut så mkt som möjligt av tyget, med så lite spill som möjligt? Kommer att sy kläder i stl 62-74..? Någon som kan hjälpa mig??

• mrsIce

Godkväll! Jag och min OL är ovänner och det blir otroligt fult när jag syr med den. Minns att jag för ngt år sedan läste en blogg där det stog om olika trådspänningar och hur man skulle ställa in för att få det bra (mina sömmar ser ut ungefär som kråkbon...). Är det ngn som vet vilken jag menar och har någon länk? Jag har försökt googla med går tyvärr bet...

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd