• mrsIce

Sytråden spinner vidare - röd tråd

emmize skrev 2010-02-15 22:13:30 följande:
    Tack tjejer för era förklaringar. Vad hade jag gjort utan er. Problemet va att jag inte dragit tråden ordentligt hårt mellan hjulen, utan bara lagt den där. Tycker att det borde stå i instruktionsboken...För det är inte lätt att veta då man aldrig trätt en overlock tidigare.Nu är det en fröjd att sy Tack än en gång!
    Jag vill oxå passa på att tacka! Har ÄNTLIGEN fått ordning på åbäket, TACK TACK TACK!
  • mrsIce
    yrväder skrev 2010-02-20 11:51:37 följande:
    är det någon som minns vem det var som hade broderat på en keps?

78Misan (sid 302...)
  • mrsIce

Om man ska beställa molntyg från jny, vad är "bäst", interlocken eller jersey? Jag gillar e-slöjds interlock så jag antar att jag ska beställa det från jny oxå..?

• mrsIce
    Bling1975 skrev 2010-02-24 16:40:48 följande:
    Är det någon snäll person som kan hjälpa mig som har ett superbra mönster för muddbyxor till bebisar. Jag har en massa mönster men ingen bebis att prova på.Jag skulle behöva mått på följande ställen på själva pappersmönstret:YtterbenslängdInnerbenslängdMidja bredd (halva fram tex)Lår bredd (fram eller bak)Då kan jag jämför lite med de möster jag har och justera så de sitter bra, det skiljer nästan 10 cm i vidd på en så liten stl på ett mönster från onion och ett från ottobre.Gärna i stl 62, men 56 eller 68 går också bra.
    Har tyvärr inget superbra mönster, men väl en 64 cm lång bebis om du behöver verkliga mått
  • mrsIce
    Bling1975 skrev 2010-02-24 16:40:48 följande:
    Är det någon snäll person som kan hjälpa mig som har ett superbra mönster för muddbyxor till bebisar. Jag har en massa mönster men ingen bebis att prova på.Jag skulle behöva mått på följande ställen på själva pappersmönstret:YtterbenslängdInnerbenslängdMidja bredd (halva fram tex)Lår bredd (fram eller bak)Då kan jag jämför lite med de möster jag har och justera så de sitter bra, det skiljer nästan 10 cm i vidd på en så liten stl på ett mönster från onion och ett från ottobre.Gärna i stl 62, men 56 eller 68 går också bra.
    Har ett par muddbyxor från Lindex i stl 62, de är ganska så pösiga över låren. Favoritbyxorna är från Villervalla, men det är resår i midjan och kantband i benen, men de är lite tajta över rumpan, ganska smala i låren och långa i benen =)

Var lite lurigt att mäta, men såhär:

Lindex muddbyxor (velourdelen):
    Ytterbenslängd: 26 cm
    Innerbenslängd: 13 cm
    Midjebredd: 14 cm (halva fram) (mudden var 9 cm på halva fram)
    Lårbredd: 14 cm
    Midjemudden är 8 cm lång
    Muddarna vid benslut var  7 cm lång och 6 cm bred (x 2 eftersom den låg dubbel)

Villervalla:
    Ytterbenslängd: 32 cm
    Innerbenslängd: 20 cm
    Midjebredd: 9,5
    Lårbredd: 12 cm

Hoppas du förstår hur jag menar...
  • mrsIce
    Bling1975 skrev 2010-02-24 22:50:34 följande:
    Tack snälla! Vilken skillnad i mått det är på olika modeller, men jag tror jag testar lite villervalla stuk för jag vill gärna ha det lite tajt. Det trista är att min brors bebis inte ens är född ännu och jag lär ju vilja sy en hel del till den redan nu. Jag skulle nog behöva en lånebebis! Någon som har en över i valfri storlek?
    Kommer du till Karlstad så kan du få tjuvkika på min!

Jag sydde ett par byxor i liknande villervalla-stuk för en tid sedan, men med resår i nederkant. Då använde jag mönstret i Ottobre nr 4 -2008 (modell nr 2), tog stl 62 i midjan och 74 i benen, blev lite för stora för lillfröken, så jag tog bort 1 cm på ytterbenens sidosöm, då blev de perfekta!
  • mrsIce
    bakabakalitenkaka skrev 2010-02-27 08:34:04 följande:
    Vilka fina namn! Hittar en massa roliga kombinationerNoui (bokstäver som finns i alla namn)NouNoaEviNoviNoviinMiniviMinevi & Liten (tänkte på ditt förslag)
    Nui betyder liten på thai (osäker på stavning dock) 
  • mrsIce
    ak74 skrev 2010-03-01 21:10:56 följande:
    Nu... äntligen finns det bilder på mitt nyrenoverade kök i bloggen
    hihi, ser ut som vi har lika gardiner (modell iaf) och lampor i våra köksfönster
  • mrsIce
    Ullerull skrev 2010-03-02 09:29:21 följande:
    Yey...Du får muta honom Det är ju så svårt när man ska sy till andra, skulle behöva köpa ett gäng mössor i olika storlekar så jag kan mäta...Det är väl mest interlock och jersey...får väl sy ett par och testa runt lite på barn i min närhet :o) Nä jag vet inte varför jag fick för mig att den skulle vändsys, gammal vana antar jag, gillar när det är vändbart..men det måste ju inte just den här modellen vara.
    Jag är kanske dum, men varför behöver du diametern??

Jag sydde en mössa åt dottern igår i interlock från e-slöjd, så tyget är inte så elastiskt. Den är 19 cm bred (halva omkretsen), hennes huvudmått är 42. Och då sitter mössan perfekt.
  • mrsIce
    tinni78 skrev 2010-03-03 21:55:58 följande:
    Tack för svaren!Det är en Husqvarna 230 electronic som jag har, jag tror den är från 90-talet. Jag får försöka skruva lite om jag hittar nått att skruva på.Vissa saker är ju svårt att börja längre in på, hu löser ni det? En del grejer kan man ju ha extra sömsmån på.Nu kommer jag inte iväg till symaskinsaffären för att få hjälp med instruktinsbok imorgon eftersom dottern har fått magsjuka .
    Har du testat att skicka en förfrågan till dem?
    http://www.hemprodukter.husqvarna.se/node132.asp
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd