Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - röd tråd

drakvinge skrev 2009-12-09 11:46:07 följande:
    Hittade en blogg där nån skrivit om hur man gör domherrar av garn.Men jag förstår inte hur man ska binda ihop garnerna sen....Är det nån som kan förklara för mig hur man ska göra med sytråden?Här är beskrivningen:klaraheltenkelt.wordpress.com/2007/10/09/domh.../
    Har inget råd att ge då orken inte finns att uppbåda lite hjärnaktivitet Blev bara lite nostalgisk för min mamma gjorde sådana när jag var liten och de plockades fram var jul för att pryda lite granris. De är fina!
  • Mimmi 71

Mari78 m pojktriss skrev 2009-12-09 12:24:52 följande:

ÄR du fortfarande uppe på fötterna efter helgens göranden ? Jag frös hela vägen hem i bilen och fortsatta frysa trots ett varmt bad. När jag väl kom i säng fortfarande frysandes tyckte maken min "du är ju varmare än en kamin, du måste ha feber". Huvudvärken som en ständig följeslagare och halsen känns som ett stort öppet sår (har riktigt ont) och tja, jag är inte på topp, men betydligt bättre idag än igår. Gör lite småryck i systugan. Jag har ju lite att jobba med där mitt i allt ihopa!Men det kunde varit värre Och idag är jag ju ialla fall påklädd och uppe Mimmi 71 skrev 2009-12-09 10:55:08 följande:
    Ditt inlägg har jag missat! På mig så dröjde nog symptomen, men här är det nu huvudvärk och feber. Idag har jag inte orkat någo föruto sitta framför dumburken (varför man känner sig så onyttig) och sedan vilat framför TVn. Nu är det dags att ta itu med liten rentvätt och sedan är det matlagning. Jag vill så mycket men orkar så lite......
  • Mimmi 71

Mari78 m pojktriss skrev 2009-12-09 14:28:05 följande:

been there, done that!Ja, jag är ju som tur är på bättringsvägen nu (så ngn svininfluensa tror jag inte på i alla fall). Fast saknar en hel del ork och energi. Försöker pilla lite här och lite där, för helt ro att vara still har jag inte. Rastlös själ...Krya på dig nu vännen!Mimmi 71 skrev 2009-12-09 14:19:44 följande:
    Tack! Jag drömmer ju mig bort på sysidans maskinbroderitråd - för nu har jag tryckt på beställningsknappen.
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2009-12-09 14:59:19 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-12-09 14:31:04 följande:
    Gunilla Hultin på sysidan är en klippa på maskinbroderi. Otroligt duktig på stygnsättning i Janomes program ... Och väldigt hjälpsam...
    Henne skall jag spana in
  • Mimmi 71
    maria204 skrev 2009-12-09 16:48:51 följande:
    Nu har jag fått en beställning till tre flickor. Två storlek 74, och en 110. Tygerna köparen är intresserad av är röda elefanter, röda ugglor och cerise kaniner på vit botten. Jag tror att det lutar åt långärmade tunikor. HUr hade ni tänkt i tygvalet? Är röda elefanter för "plottrigt" för en 5-åring? Är kaniner för barnsliga? Jag vill ge ett vettigt förslag ikväll, och jag vet faktiskt inte vad jag tycker, jag som har två grabbar som gillar allt.
    Jag tycker att alla barn upp till förskoleåldern visst kan ha "barnsliga" tyger, åtminstone alla nya "retrotyger" som kommit (Jny, Jofotex mfl). Mao så tycker jag inte det har någon roll vilken tyg du använder till de olika storlekarna.
  • Mimmi 71

Mimmi 71 skrev 2009-12-09 17:13:45 följande:

Jag tycker att alla barn upp till förskoleåldern visst kan ha "barnsliga" tyger, åtminstone alla nya "retrotyger" som kommit (Jny, Jofotex mfl). Mao så tycker jag inte det har någon roll vilken tyg du använder till de olika storlekarna.
    Uttryckte mig nog lite otydligt. Med "förskoleålder" menar jag när man börjar 6-årsverksamhet. (jag är lite gammalmodig )
  • Mimmi 71
    LumLumLum skrev 2009-12-10 07:41:51 följande:
    När ni ändå diskuterar covermaskiner litegrann. Vet ju att många haft inkörningsbekymmer med sina maskiner. Har det gällt även "fållsömmarna" eller är det farmförallt kantbandandet som ställer till problem? *Drömmer om ny maskin*
    Fållsömmen har aldrig bråkat med mig. Däremot kan det bli ett och annat hoppstygn på kantband och över raglansömmen, men det hela handlar om finjustering av inställningar för det mesta. Fuskar man med detta så blir det en del hopp.
  • Mimmi 71
    Kyssen skrev 2009-12-10 13:19:51 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-12-10 09:03:36 följande:
    Jag har nästan kastat ut min CP genom fönstret idag!!! Har försökt bandkanta fållen på en tunika istället för att göra en klassisk fåll men det är stört omöjligt!! Först syr den klanderfritt i 20 cm, sen korvar den ihop sig och står och stampar på stället och gör 234 miljarder hoppstygn i sträck. Hade en timmes sytid idag när lillan sov och hann alltså inte ens kanta fållen - galet!!! Funderar allvarligt på att lämna in den på service trots att den knappt är använd.
    Sådant är inget roligt På de ställen så har jag sällan problem med hoppstygn, däremot så drar kantbandet ofta ihops sig så man får ballongeffekt nedtill som jag inte vill ha. Vet att man kan använda sig av vanlig interlock för att minska problemet. I mitt paket från Jny i förra veckan låg det därför 1 m röd interlock som skall användas till klänningar

Idag har jag surfat runt och letat broderitråd. Vill ju inget skall saknas när det väl dyker upp en maskin här hemma Tror att det blir en beställning från USA iallafall - 50 färger för ca 750:- (inkl frakt). Räknade lite på hur många färger jag skulle vilja ha till börja med och det landade på 15 st som man kan köpa för 37:- i Sverige. Kändes därför att det vore idé att ta klivet och handla utomlands. Lite nervöst dock, då jag aldrig har handlat utanför Sverige. Samköpet med Älsklingsfrö vid CP-köpet räknas ju inte då det inte var jag som gjorde affären

Idag fick jag även ett paket ifrån Bibbi, så nu har jag en hel del olika sorters mellanlägg.

Förberedd till tusen!!!!
  • Mimmi 71
    AMDA skrev 2009-12-10 15:07:47 följande:
    Kul att det finns folk även här som vill ha mina figurer Hon har väldigt höga priser måste jag faktiskt säga speciellt på dopfiltarna då jag vet hur lite jobb de kräver. Hennes är ju inte så avancerade heller. Mina kräver ju en del mer jobb då det är ganska många färgbyten i mina.Mimmi 71 skrev 2009-12-10 13:36:57 följande:
    Om du ska köpa broderitråd rekomenderar jag www.threadart.com jag använder mig av deras rayon tråd. Har aldrig haft problem med den och den är lika fin efter massvis med tvättar. Deras frakt är inte farlig heller jag räknade ut att inkl frakt och växlingskurs så kostar 1000m rayon tråd ca 12kr medans om du köper den i sverige finns den inte under 50kr
    Vad brukar frakten ligga på? Har du haft tur att slippa tull? Kikade i så fall på deras 40 rullar-set och sedan skulle det vara toppen med ett trådställ också
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd