• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • lindalake
    madebyinferno skrev 2010-03-04 10:53:49 följande:
    det enda jag sytt de senaste dagarna är jeanslagningar, undrar hur mina bröder bär sig åt för de går sönder i mittsömmen bak och gärna ner längs ena benet iom att det var väldigt dyra jeans börjar jag ju undra varför det är sådan skitkvalite med tanke på att andra betydligt billigare jeans håller tusen gånger längre jämförelsevis!?
    dyra jeans med "snygga tvättar". man får betala dyrt för byxor som redan är inslitna medan de billiga inte är stentvättade=håller myyycket längre. Förstår faktiskt inte hur folk kan med att köpa ett par jeans för 1000 spänn som har hål osv. och då är jag ändå "bara" 26 år
  • Jalapeno
    Mimmi 71 skrev 2010-03-04 08:49:23 följande:
    Någon som har använt sig av vit denim eller twill från Stoff & Stil? Skall sy vita byxor till sommaren och väljer mellan vit denim, vit twill eller kraftig bomullscanvas som byxorna på s 34 i nya katalogen är sydda i. Någon som har åsikter om dessa alternativ?
    twill är ju snyggast på nära håll och blir ju en aning elastiskt. JAg skullle gå på det framförallt om byxorna är lite tighta. 
    Varför sitter jag här istället för att sy nu på årets första vab-dag?
  • 78Misan
    Jalapeno skrev 2010-03-04 11:03:46 följande:
    twill är ju snyggast på nära håll och blir ju en aning elastiskt. JAg skullle gå på det framförallt om byxorna är lite tighta.  Varför sitter jag här istället för att sy nu på årets första vab-dag?
    shas! gå o sy me3d dig
    Längtar efter sommar
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-03-04 11:03:46 följande:
    twill är ju snyggast på nära håll och blir ju en aning elastiskt. JAg skullle gå på det framförallt om byxorna är lite tighta.  Varför sitter jag här istället för att sy nu på årets första vab-dag?

Det lutar åt twill för jag skulle nog kunna tänka mig att sy några varianter i svart också och om man vill ha samma tyg så är ju endast twill ett alternativ. Jag hade ju tänkt att ha det till vår/sommarkollektion och skall då köpa några meter av tyget och vill på det vis att det skall bli rätt vid första försöket.

Själv skall jag ut och skotta lite snö för att frilägga lite uteplats i söderfasad inför kommande vårdagar jobbar hemifrån och tar en lunch med snöskottning ute Känner att jag behöver ljuset då den årliga vårdepressionen gör sig till känna. Ljus och motion är bästa medicinen (vilket man inte får när man sitter i källaren och jobbar framför datorn och symaskinen )
  • Lallan
    tinni78 skrev 2010-03-03 21:55:58 följande:
    Tack för svaren!Det är en Husqvarna 230 electronic som jag har, jag tror den är från 90-talet. Jag får försöka skruva lite om jag hittar nått att skruva på.Vissa saker är ju svårt att börja längre in på, hu löser ni det? En del grejer kan man ju ha extra sömsmån på.Nu kommer jag inte iväg till symaskinsaffären för att få hjälp med instruktinsbok imorgon eftersom dottern har fått magsjuka .
    Nu kanske du redan fått svar men ta annars en liten tygspillbit och lägg jämte det du ska börja sy på, då har den ngt att mata redan från början. Gjorde så när jag lånat morsans pfaff tiptronic och det funkade.
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-03-04 11:15:00 följande:
    Det lutar åt twill för jag skulle nog kunna tänka mig att sy några varianter i svart också och om man vill ha samma tyg så är ju endast twill ett alternativ. Jag hade ju tänkt att ha det till vår/sommarkollektion och skall då köpa några meter av tyget och vill på det vis att det skall bli rätt vid första försöket. Själv skall jag ut och skotta lite snö för att frilägga lite uteplats i söderfasad inför kommande vårdagar jobbar hemifrån och tar en lunch med snöskottning ute Känner att jag behöver ljuset då den årliga vårdepressionen gör sig till känna. Ljus och motion är bästa medicinen (vilket man inte får när man sitter i källaren och jobbar framför datorn och symaskinen )
    Jag tar också en stund varje dag och hackar lite is framför söderväggen så jag ska ha någonstans att sitta nu när solen börjar visa sig {#lang_emotions_sunny} Mmmm... härligt!
  • Infinite Joy
    MarJoDe skrev 2010-03-04 10:33:32 följande:
    Finns det någon vänlig själ som har vägarna förbi ett Citygross som har en prymtång och skulle vilja köpa en till mig????
    Jag hade tänkt åka dit och köpa en prymtång... vet dock inte riktigt när det blir.
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-03-04 11:57:41 följande:
    Jag tar också en stund varje dag och hackar lite is framför söderväggen så jag ska ha någonstans att sitta nu när solen börjar visa sig  Mmmm... härligt!
    Genomsvett och andfådd, nyss inkommen ifrån snöskottning AK, vi har liksom inte kommit på att hålla rent vår uteplats förrän nu när man känner att vårsolens strålar börjar värma Nu blev det iallafall ett rejält motionspass och jag har skottat bort ca 70 cm snötäcke  på 8 kvm. Förhoppningsvis värmer solen under veckan så att trädgårdsplattorna blir bara och torkar upp till helgen. Skall försöka få sambon att hjälpa mig att bära lite trädgårdsmöbler dig också. Problemet är ju att de står på terassen och med denna snömängd får man helt enkelt bära in dem i köket och vidare ut på framsidan och den skottade uteplatsen

Nu är det lite lunch, sedan sista delen av ordinarie arbete för att sedan åka och hämta lillemannen vid 14.30. I eftermiddag skall vi åka till vänner och lämna över ett litet paket, som ni kan hitta "ni vet var"

Sedan har jag kanske fått lite energi för att sy ikväll
  • Infinite Joy

Gah... blir tokig... idag hann jag fålla ett ynka byxben och sedan vaknade mini.... varje visa varje gång jag gör ett försök...

• madebyinferno
    lindalake skrev 2010-03-04 11:03:03 följande:
    dyra jeans med "snygga tvättar". man får betala dyrt för byxor som redan är inslitna medan de billiga inte är stentvättade=håller myyycket längre. Förstår faktiskt inte hur folk kan med att köpa ett par jeans för 1000 spänn som har hål osv. och då är jag ändå "bara" 26 år
    ojar mig också över "modet" med trasiga byxor nere på halva rumpan även om brorsorna har skärp så ska de hänga nere i knävecken nästan...

Kom dock på att jag ska brodera brorsans "logga" över ett hål (han håller på att göra musik och har KRB som beteckning av någon okänd anledning )
    men jag vet inte riktigt hur jag ska sätta bokstäverna och vad för teckensnitt ännu så det får bli kvällens funderingar...
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd