• Jmia

Agnostiker- finns ni här?

Här har vi kära Wikis och NE´s definition iallafall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

http://www.ne.se/agnosticism

Frågan är alltså om DU anser det att det finns andra definitioner av begreppet? Och i så fall vilka?
    Utveckla gärna.

Någon skrev, det är inget mellanting mellan teism och ateism men vad annars? Helt off är ju inte den liknelsen.

Personligen tycker jag att ateismen är ett väldigt tvärt, definitivt ställningstagande men visst kan jag förstå även dem.
    Likaså valfri världsreligion.

♪♫
  • Svar på tråden Agnostiker- finns ni här?
  • M C

Vetenskapsböjelsen i mig blir agnostisk i den striktaste betydelsen men i praktiken är jag ateist.

• Jmia
    M C skrev 2009-12-07 20:32:19 följande:
    Vetenskapsböjelsen i mig blir agnostisk i den striktaste betydelsen men i praktiken är jag ateist.
    Du lever alltså ditt liv som att du är säker och inte lämnar nåt öppet? Jag förstår. Fast det visste jag ju redan ;)
    ♪♫
  • R Franklin

Agnostiker är nog det mest missbrukade begreppet av alla inom livsåskådning.

På något märkligt sätt tycks folk tro att det är något mellanting mellan att vara teist och ateist. I själva verket betyder det ju som wikipedia skriver:

"Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma."

Det betyder alltså att man kan vara en teistisk agnostiker eller en atiestisk agnostiker, inte enbart en agnostiker.

• lövet2

Jag kallar mig agnostiker och menar med det att jag inte säkert vet om det finns en gud eller inte, men jag tvivlar.

• Jmia
    lövet2 skrev 2009-12-07 20:43:12 följande:
    Jag kallar mig agnostiker och menar med det att jag inte säkert vet om det finns en gud eller inte, men jag tvivlar.
    Låter förnuftigt.

Tycker ju nästan att alla som är intresserade av att just veta och inte bara tro borde kalla sig agnostiker. Men det är nog jag det.
    ♪♫
  • mazely

gnosis=kunskap

a-gnosis=icke kunskap

Att vara agnostiker är inte en livsåskådning. Agnosticism är att anse att det inte går att få kunskap om någon gud. Man kan vara djupt religiös agnostiker. Man kan vara ateist och agnostiker.

Agnosticism är ett kunskapsmässigt ställningstagande, inte egentligen ett religiöst.

Fast många som i praktiken är ateister vill gärna kalla sig agnostiker för att slippa släppa sin ÖNSKAN om att något övernaturligt eller gudomligt existerar.

• mazely

Sedan är inte ateism ett ställningstagande heller. Det är icke-tro. Det finns massor av ateister som inte bryr sig ett dyft om religion och som aldrig ens yttrat orden "jag är ateist". De har bara aldrig haft någon anledning att tro. En ateist behöver inte ta någon särskild ställning alls.

Att vara religiös däremot, är att ta tvär och definitiv ställning för den ena guden eller den andra.

Svar på tråden Agnostiker- finns ni här?