Inlägg från: Hellur |Visa alla inlägg
  • Hellur

    Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15

    Detta är den 15:e tråden! Så roligt att vi fortfarande håller kontakten!

    Frill - Tänker på dig. Hoppas det är dags snart!

    Sömn - Vi började skära ner på W's sömn dagtid för några veckor sedan då han inte ville sova på kvällarna och var uppe till 22 ibland. Han får sova max 30 min på dagarna. Och den senaste veckan sover han nästan aldrig längre. Läggningarna har blivit så mycket lättare, han somnar runt 20 tiden.

    Välling - Det var länge sedan W drack välling på morgonen, kommer inte ihåg när han slutade med det. Han har haft perioder när han inte äter välling på kvällen men nu gör han det igen. Dock har vi skapat problemet tetravälling... så han sveper tetror men dricker inte pulver välling. Han får om han vill ha.

    Blöja - ja W har fortfarande blöja. Vi försökte i somras men han var inte så intresserad. Nu har han fått lite intresse och vill inte alltid ha blöja men vill inte gå på toaletten eller pottan... men han provar de små toaletterna på dagis ibland, utan att det kommer något. Det får ta den tid det tar, har inte bråttom. Men till våren/sommaren kommer vi att vänja av annars.

    Pippi - Att vara tvåbarnsmamma är inte lätt alla dagar. Det är jobbigt ibland. F är snäll och hänger med till och från dagis, i och ur bilbarnstol och vagn, en irriterande bror som ska röra honom hela tiden och som gärna är lite elak. W är trotsig och tycker att F tar lite för mycket tid med mig. Dagarna går snabbt och jag hinner inte med så mycket. Men det är mysigt ändå, vet att det är nu i början det känns som tyngst. Men tiden jag hade med W finns inte för F på det sättet.

    Här går tiden fort! F blev 2 månader i lördags och han har börjat le och han har blivit stadig i nacken. han fäster blicken på saker och gripa tag i saker. För snart två veckor sedan vägde han 5 170 g och var 59 cm lång.
    Han är så snäll! För inte mycket väsen och han är så go.

  • Hellur

    Frill - Grattis igen! Fint namn Moa. Vi hade många tjejnamn men inga killnamn på lsitan
    Är också nyfiken på förlossningen och vad det var som var kaosartat i slutet. Skönt att ni mår bra!

  • Hellur

    Sitter med tårar i ögonen, kan inte låta bli. Tack för att du delar med dig Frill. Och vad dramatiskt på slutet, känner igen det där med förvirringen och dimman och att inte förstå vad som händer, var samma ska för mig.
    Skönt att allt gick bra!

  • Hellur

    God fortsättning alla favvo mammor och barn !
    Hoppas ni alla haft en riktigt bra och skön jul. Härligt att det blev vinter och vi fick en vit jul.

    Vi har firat julafton hemma hos oss för första gången, var roligt och skönt att slippa åka iväg. Men nackdelen är allt fixande och att man inte bara kan sätta sig ner vid ett dukat bord.
    Igår var vi i Uppsala och firade med E's familj.

    På tisdag ska vi upp till Sälen och fira nyår, ska bli skönt att komma bort lite.

    Ha det jätte bra så hörs vi på det nya året! Kramar från mig och William & Felix

  • Hellur

    Hej! 


    Kul att alla verkar ha haft en mysig och skön ledighet. 
    Det har även vi haft. Var som Sole i Sälen över nyår, det var riktigt kallt, men inte lika kallt som i Sälen by. Var skönt med lugnt nyårsfirande och några dagar utan måsten och ska bara. 
    Själv tycker jag det är mysigt med denna snö och vinterväder. Roligt med en riktig vinter! Hatar det gråa, mörka och blöta. Men klart längtar jag till sommaren, finns inget bättre än en varm sol. 
    E började jobba i torsdags och W var på dagis, var skönt med en mjukstart, välbehövlig för W. 
    W är så otroligt jobbig just nu. Han är väldigt trotsig. Det är mycket "nej", "inte än", "sen", "William" hemma hos oss. Ego och lite aggressiv i sitt uttal. Lyssnar inte, säger emot och är allmänt arg och ska inte göra det han ska/måste. 
    Fler som är så eller har varit? De säger att det kan komma när man får syskon, och här stämmer det. 
    Felix har hunnit bli 3 månader! Tiden har verkligen gått fort. Han är så glad och snäll. Han gillar uppmärksamhet och blir lätt grinig när han ligger/sitter själv, men när man då pratar med honom skrattar och pratar han. Så söt!  
    I morgon ska vi till BVC för de första sprutorna, ska bli roligt att se hur lång han är och vad han väger nu, det var en månad sen sist vi var där. 
    Sole - V börjar på dagis! Men oj vad fort det gått, hon föddes ju nyss Hoppas det går bra. 
    Vivs - Och snart börjar lilla E också, det känns som de nyss var nyfödda. Hoppas hon börjat gå tills dess. Det kommer att gå super bra tror jag. 
    Ni som är hemma med syskon - Någon som har lust att ses något? 
    Det skulle vara roligt med en AW eller liknande snart! 
  • Hellur

    Skrev ett långt inlägg igår och så krånglar datron  


    Även jag läser allt men kommer inte ihåg allt tyvärr. Är dålig på att skriva ibland också. 
    Sömn - W sover nu bra. Har nästan helt slutat sova på dagen, gör det bara ibland om vi åker bil. Dock har han perioder då han vaknar och är ledsen, men somnar då om fort. Borttagningen av dagsömnen, vilket han taigt bort själv, gör nu att han somnar runt 20 och sover till ca 7 på dagisdagar, andra dagar kan han sova till över 8 ibland. 
    F sover också väldigt bra. Han sov bra redan från början. Han äter oftast en gång/natt och sover vanligtvis 6-7 h första passet, ibland 8. Det är jätte skönt! Är inte van vid det, W åt flera ggr/natt. Dock äter han mycket på dagarna och kan ha riktiga maraton på kvällarna, men samtidigt får jag sova längre pass. 
    F fick sina första sprutor i måndags, det gick bra, den första reagerade han inte ens på. Han är väger nu 6 190 g och är 63 cm lång. Snart ska han börja få smakisar, redan, tiden har gått så fort! 
    AW på Vapiano låter jätte bra! Bestäm datum ni som pluggar och jobbar, jag och F kan när som  
  • Hellur

    AW på Vapiano (förslag Gamla Stan, den är större har jag för mig?) Kopiera och Skriv ditt namn på de datum du kan!



    mån 8 feb Plutten, Sole, Lillie 74, Hellur 
    ons 10 feb Sole, Hellur 
    tor 11 feb Swe Plutten Sole, Hellur 
    mån 15 feb Swe Plutten Sole, Lillie74, Hellur 
    ons 17 feb Plutten Sole, Hellur 


     


     


  • Hellur

    Lillie74 - Kul att höra från dig! Visst har ni också köpt hus? Har för mig att du skrev det tidigare. Tråkigt med mf, hoppas detta år blir bättre! 


    I natt har varit den jobbigaste natten hittills sen F kom. Han fick feber och ville bara ligga bredvid mig och var ledsen och kinkig, vaknade en gång i timmen och fick dessutom byta bajsblöjor för första gången på väldigt länge. De senaste dagarna har  
    det varit ett fenetriskt ätande på händerna också. Kanske är en tand på G? 
  • Hellur

    Roligt med AW den 15 feb! Och att så många kan komma. 


    Var så otroligt länge sedan jag träffade någon av er så ser verkligen fram emot det. Klart jag kan ta med Felix, ni får klämma och känna hur mycket ni vill  
    F är förkyld och lite hostig, förmodligen jag som smittat honom då jag åkt på en rejäl förkylning. Men jag år på bättringsvägen och F är ok på dagarna, verkar vara nätterna som han är besvärad av det. 
  • Hellur

    Behöver hjälp. 


    Hur ändrar jag presentations/profil bild? Har letat och försökt utan att lyckas. 
    (Den jag har är över 2 år...) 
  • Hellur

    Vad roligt att så många kan följa med på AW. Ska bli jätte kul att se er! Var nog 1 1/2 år sedan jag träffade de flesta av er. 


    Plutten - Trist med vattkoppor, speciellt när de måste vara hemma så länge trots att de är pigga. Hoppas han mår bättre snart! 
    Sole - Låter som ni haft en riktigt mysig och rolig helg. Vi har också bott på Wellington, om det är det på Storgatan. Litet och mysigt hotell, vi fick ett nyrenoverat rum högst upp med balkong när vi var där. Hoppas de klarar sig från vattkoppor. Läste på fb att du fått gå till läkaren med båda barnen. Hopopas de båda mår bättre snart och att stor V inte är för hårdhänt med sig själv  
    Här hemma har det hänt mycket med båda barnen. W har nu börjat prata riktigt bra och har nu delvis slutat att prata i tredje person och säger istället jag, dej, mej osv. 
    F är jätte stadig i nacken och vill sitta och stå upp så det är mycket hålla Han pratar och skrattar. Han har vänt sig från rygg till mage, men bara den enda gången. 
    Var på S:t Erik idag med Felix då han skelar, fick bekräftat att han gör det och vi ska tillbaka och få ögondroppar och sedan undersökning. Får se hur det blir med glasögon längre fram. Jag blev opererad för skelning när jag var ca. 1 år och det är ärftligt. 
  • Hellur

    Ska bli rolgit att ses ikväll! Jag och Felix kommer runt 18 tiden. 


    Ang. Felix ögon och skelning så skelar han inåt på båda ögonen, detta kanske kommer att justeras med operation över 1 års ålder. Han är dessutom översynt så han kommer att få glasögon till hösten. Jag kommer inte ihåg vad läkaren hette, hon är äldre och det stod docent överläkare på namnbrickan, det kom jag ihåg men inte namnet  
    Lillie - Jag inboxar mitt nummer till dig om det skulle vara något. 
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15