Inlägg från: Plutten forever |Visa alla inlägg
  • Plutten forever

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15

15:e tråden, det är ju fantastiskt!

hellur - precis så är det med A, om han sovit på dagen somnar han jättesent, mellan 21-22, och det tar evigheter, han är tokpigg. Vill ju att han ska vara trött på kvällen! Så man får en snabb och mysig läggning utan krångel.

Ja, det var mysigt med överinskolningsfika, känns som de kommer trivas där, ingen av dem var blyg eller så. Och tänk vad bra det kommer gå för Vera att börja, hon är ju praktiskt taget redan en i gruppen!

Idag är jag hemma med A som är snorig men i övrigt pigg. Det är alltid värre på morgonen ju, tyckte han verkade sjuk men nu är det full fart. Vi bakar ett pepparkakshus, jättemysigt! A fick välja godissorter och han hjälpte till att trycka dit dem. Så kul att man verkligen kan pyssla ihop nu utan att riskera att han bankar sönder alltihop..
    Nu sitter han i soffan och äter upp det godis som blev över... dålig mamma.. äsch, det är ju jul snart

• Plutten forever

Sole: Jag såg att några skrivit "grattis" på Frills fb-vägg! så det har nog kommit en bebis nu, tror jag.
    Vi får nog veta snart

• Plutten forever

Moa! Gud så fint! Det har jag alltid tyckt om. Låter så mjukt och varmt på något sätt. Som en snäll person.
    Berätta gärna lite om förlossningen om du har tid och lust! Vad var det som var kaosartat i slutet? Slutade det med snitt? Sugklocka?
    Vad skönt att höra att du mår bra och GRATTIS igen!

• Plutten forever

God Jul en dag för sent!
    Hoppas att alla hade en mysig och lugn julafton med glada barn.
    Vi var här hos oss 10 pers, det var lugnt och mysigt, A var på toppenhumör från morgon till kväll och charmade alla. Tomten kom (Dan), A var jättecool och vågade gå fram till honom, prata med honom osv. Jag trodde han skulle vara iaf lite rädd, eller reserverad.

Hoppas alla får en skön ledighet nu!
    Själv är jag ledig ända till 11 jan, världens lyx :D

Frill: Tack för att du delade din berättelse, jag blir alltid lite rörd av att läsa om förlossningar... Skönt att allt gick bra trots att det var lite dramatiskt! Förlossningspersonalen är ju helt fantastiska människor. Jag hade ju också drama i slutet med hjärtljuden och sen att han fastnade, det blev sugklocka, men jag kände mig aldrig orolig pga dessa fantastiska människor som förmedlar sådant lugn.
    Grattis igen! Ännu en tvåbarnsmor i tråden, nu är ni 9!! Vi andra är ju i minoritet nu

• Plutten forever

God fortsättning! Hellur, fattar vad du menar med att det skulle vara skönt att få sätta sig vid ett dukat bord... Jag och D har varit familjens "julvärdar" de senaste 8 åren och just nu känner jag att det vore superskönt att bli bortbjuden något år.
    Fast samtidigt är det väldigt mysigt att ha det här. Och man har kylen proppad med julmat i en vecka efteråt :)

Brrr... nu ska det bli svinkallt, jag funderar på att flytta in i mitt nya varma ullunderställ som jag fått av tomten

• Plutten forever

god fortsättning! Sista dagarna ledigt nu, vi har haft ledigt hela familjen sen den 18 dec, så himla lyxigt och mysigt! Synd att det ska ta slut bara!

Tänk att Vera börjar dagis nu, vad fort det gått! och E också snart! hon hinner säkert lära sig gå innan dess. Och även A äter ibland med händerna fortfarande faktiskt (men oftast inte)

Ja 8 år får man väl räkna som en tradition antar jag :D Det är inte så mycket slit ändå, alla hjälps åt. Vi brukar vara mellan 9-13 personer. I vår kommer jag och D att fira 10 år tillsammans, helt otroligt..

Så imponerad av era barn som ritar huvudfotingar, A verkar helt ointresserad av att rita, han vill bara skriva bokstäver. Inte så avancerade bokstäver dock, mest I och J och O
    men det måste vara ovanligt att hoppa över ritandet & gå direkt på alfabetet?

• Plutten forever

sole- 25-bitarspussel själv? men gud, vilket geni! jag är imponerad. A brukar mest försöka lösa pussel med våld. D v s trycka dit bitarna lite varstans, haha..

hellur och emma: Ang. trots så har jag uppfattningen att vi är ganska skonade än så länge? Eller jag vet inte. Visst har han sina trotsiga dagar, absolut. Och tidigare i höstas när det började nya småbarn på dagis hade han en jättejobbig period med skrik o bråk och våldsamhet. Det var väl motsvarande en sån reaktion många får när de får syskon tror jag? Nu är det  inte så längre och nu ska han ju byta avdelning till en med 3- och 4-åringar. Ser fram emot det! Hoppas på lite större framgång med potträningen också i samband med det.

Vi som har haft, som ni allla vet, mycket problem med sömn, framför allt snortidiga morgnar, har nu en kille som somnar snabbt och utan problem, sover ca 20:30 - 07.00 och sen 1 - 1,5 timme på dagen. Det har varit så länge nu. Sååå skönt att gå och lägga sig på kvällen och vara helt säker på att man inte blir väckt kl 5! Usch och fy för att gå upp kl 5! Hoppas han ALDRIG går tillbaka till det
    Ni som har bebisar, hur har deras sömn varit jämfört med storebror/syster? Är de lika i sin sömn? Blir det lättare med andra barnet?

• Plutten forever

Ååh jag vill jättegärna gå till Vapiano med er!! Men snälla, nån gång efter den 5 feb? Har en megatenta då :)

emma- säger precis som Vivs, jag läser allt men är inte så bra på att svara alla alltid kanske, förlåt.. Var kollar ni hus någonstans? och var bor ni nu om jag får fråga?
    Vi har inte en tanke på hus faktiskt, men det vore kul att byta lägenhet :)

• Plutten forever

AW på Vapiano (förslag Gamla Stan, den är större har jag för mig?)

sole
    mån 8 feb Plutten
    ons 10 feb
    tor 11 feb Swe Plutten
    mån 15 feb Swe Plutten
    ons 17 feb Plutten

• Plutten forever

träffade på Sole på dagis och vi sa att nu får vi banne mig se till att denna AW blir av! Eller hur? förra gången blev det ju inställt och senast det faktsikt blev av var när Vera var nyfödd...
    Så skriv upp er på de datum ni kan nu! Så tar vi helt enkelt det datum då flest kan. Kanske ska skriva till alla på facebook också så att ingen missar det. (alla är ju inte inne här hela tiden )

AW på Vapiano (förslag Gamla Stan, den är större har jag för mig?) Kopiera och Skriv ditt namn på de datum du kan!

mån 8 feb Plutten, Sole
    ons 10 feb Sole
    tor 11 feb Swe Plutten Sole
    mån 15 feb Swe Plutten Sole
    ons 17 feb Plutten Sole

• Plutten forever

Lillie- vad roligt att höra från dig och vad roligt om du kommer med på AW! Nu har vi ju faktiskt ett datum på hela 5 peroner kan. Vore kul om det blev ännu fler!
    Men jättetråkigt att höra om dina mf, måste vara så tungt.. hoppas att ni orkar fortsätta försöka och håller tummarna för framgång under 2010! kram!

hellur - ja, det kan väl vara en tand? tänderna kan väl komma vid väldigt olika åldrar har jag för mig, vissa föds t o m med tänder. A fick sin första på sin 6-månadersdag.
    Hoppas ni får en lättare natt i natt!

Kopierar igen så listan ligger underst.

mån 8 feb Plutten, Sole, Lillie 74, Hellur 
    ons 10 feb Sole, Hellur 
    tor 11 feb Swe Plutten Sole, Hellur 
    mån 15 feb Swe Plutten Sole, Lillie74, Hellur 
    ons 17 feb Plutten Sole, Hellur

• Plutten forever

Jag tycker absolut att vi kan spika måndag 15 februari nu!
    Det har ju gått någon vecka och alla har haft chans att skriva upp sig. 5 pers får man ändå se som bra, sen kan ju fler gärna ansluta sig om de vill. Vapiano är gott och prisvärt (italienskt), dessutom enkelt att vara många eftersom var och en får en liten dosa när man går in, sen registreras allt man köper på den och man betalar när man går därifrån - smidigt och bra när man är många (som tex kommer och går olika tider)

• Plutten forever

Vad kul att vi blir så många! Jag fick svar från Lilia på facebook och hon vill också gärna följa med, hon har inte kvar sitt familjeliv-konto så jag skriver upp henne.
    Trevlig helg allihopa!

Vapiano i Gamla stan, måndag den 15e februari!

Swe
    Plutten
    Sole
    Lillie74
    Hellur 
    Vivs
    Pippil8
    Frill
    Zul
    Lilia (Bianca tror jag hon hette på FL förut)

• Plutten forever

vivs- gud vad tråkigt! och stackars M! Men jag vet hur det är, vi har ju också svårt med barnvakter som du vet. det har blivit lite bättre med det nu när A är så stor (kompisar och så som kan passa). Tror du inte att M kanske kan vara själv med barnen om han får hjälp av någon kompis som kan göra allt det "fysiska"? kan ju vara en alternativ lösning kanske. hoppas det löser sig! kram!

• Plutten forever

kul att du kommer Bassekatt! ju fler desto bättre :)

sole- tycker ocskå det kan vara svårt att äta middag ihop allihop, när vi gör det så blir det typ kl 18 och då är A jättehungrig. Så han får ofta småäta lite före middagen.

Hur många har haft vattkoppor förresten? Alvin är ser ut som en liten prickig korv. Som tur är har han ännu inte fått feber och det verkar inte klia så värst farligt heller. Kanske blir värre under veckan? Det bröt ut i torsdags em. Så det blir vabb hela nästa vecka... säg till om ni vill bli smittade så kan vi leka (2-3 veckors inkubationstid dock!)

• Plutten forever

Ser fram emot måndag! God mat, gott vin och trevliga vänner, perfekt för en grå måndag
    Det har varit en vecka fylld av prövningar med en prickig, men mycket pigg och glad, pojke som varit hemma (jag tog 3 av 5 vabbdagar). Humöret är verkligen upp och ner hela tiden och det känns som att han har stor lek-med-kompisar-abstinens. Skönt med dagis på måndag!

sole- ska bli spännande att se om V får det eller ej. Han har nog absolut utsatts för själva smittan, eftersom inkubationstiden är 2-3 veckor. Så det var ett tag sen alla som nu varit hemma blev smittade alltså.

zul - jag tror alla kommer lite olika tider, men runt 18 tror jag. Jag kommer nog lite tidigare än så, 17.30 ca. Pratade med Lilia på fb och hon kommer också ca 17.30.

sole- vad läskigt med V's snopp! han måste ha varit mycket hårdhänt! tur att det gick så bra.

• Plutten forever

Vad kul det var att se er alla igår, vilken uppslutning! Så många har vi inte varit sen vi hängde med våra bebisar (numera 3-åringar).. Och Felix, vilken mysig och glad och nöjd bebis alltså, helt underbar! Moa, den lilla sömntutan, kan jag inte riktigt uttala mig om, men hon var väldigt söt när hon sov

• Plutten forever

Hej igen!
    inte så många som skriver här... Någon av er som har erfarenhet av att ha en cysta på äggstocken? Jag har det, det är ofarligt, men så himla svårt att få svar på diverse frågor jag har om det, vill man prata med en sjuksyrra är det bara ringa vårdguiden men vill man prata med en läkare måste man liksom boka en tid och komma dit.
    Jag var hos en gynekolog 4/2 och han hittade en 4 cm stor cysta. Har haft en cysta tidigare (före alvin) som sprack, det gjorde sjukt ont. Undra hur stora de brukar vara när de spricker?
    Kanske Zul vet (inte för att du är gynekolog, men men) eller någon annan som haft det förut?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15