• CeciliaF

Död mus -luktar illa

Hej!
    Vi har möss på kallvinden. Troligtvis har en elelr två dött där för i rummen på ena sidan av huset påövervångingen luktar det illa - riktigt illa. Dock har det nu varit så till och från i 3 veckor och jag börjar bli orolig att det inte är en död mus utan något annat som luktar. Hur lång tid tar det innan en mus har torkat in så att den inte luktar längre. Vad skulle det kunna vara istället?
    Vi spolar alla vattenlås osv dagligen och det luktar inget från handfat/toa och dylikt.

/fundersam

• Svar på tråden Död mus -luktar illa
  • Stårschan

Det tar ganska lång tid innan döda möss torkar ihop och slutar lukta. Det är skitäckligt, men vad gör man? Man kan ju liksom inte riva halva huset i jakten på en 5 cm lång rutten mus... Men till slut går det över.

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • LeWi

Problemet med kallvinden är väl kanske att temepraturskillander förlänger förloppet med. Om musen omväxlande kyls ner och värms upp så att säga tar det nog längre tid för den att torka ihop.

Ta en sväng på kallvinden och se om ni hittar den (brukar vara bra att använda näsan som guide hur äckligt det än må vara).

I reject your reality and substitute my own.
  • CeciliaF

Vi har varit upp på kallvinden men där luktar det inte alls vad vi kan känna, så vi misstänker att musen har hamnat i en vägg eller så. kanske värt att göra ett nytt försök att "sniffa" fram den för nu är jag less lukten. Kan nog stämma att den "kyliga" årstiden drar ut på det för när det var minus ute luktade mindre i några dagar för att ta ny fart igen vid varmgrader. Tack för alla svar.

• Flätad

Huga{#lang_emotions_money_mouth} Jag lider med er.... Blä finns inget äckligare än stanken av död mus/råtta! Vi bodde på landet tidigare och emellanåt levde vi i stanken hur länge som helst jag höll på att få frispel. Det tar ju tid som de andra har skrivit samtidigt kan det ju dö "nya" möss som också ska genomgå stankprocessen så det kan ju ta tid som sagt.

Ligger lite utanför trådens handling men i alla fall
    Minns en gång när vi fick nog och mannen bände upp väggen i sovrummet för att plocka ut vad vi trodde var en eller flera möss. Det var inte så lätt att hitta därinne då vi inte ville göra ett alltför stort hål i väggen så mannen tog en längre pinne och tejpade på en spegel (en sån där som förstorar  men det tänkte vi inte på just då ) Plötsligt hör jag honom hojta till "åh fy f*n vilken stoooor j******L!!!!! Kom och titta! Jag gick och tittade och de sk morrhåren såg groteskt stora ut och jag ville bara spy!!! Såg ut som en råtta i storlek med en katt ju!!! Vi var så äcklade tillsvi fick ut den och insåg att den inte var såååå stor ju Då förstfattade vi att spegeln var förstorande Skrattar än idag åt det faktiskt och ville bara "varna er så ni inte gör samma misstag nån dag Vi hade mest råttor tyvärr och de är inte så behagliga precis... Nu har vi lämnat vår gård på landet (inte pga råttor o möss dock)och peppar peppar har vi inte fått in nån mus/råtta än här i vårt "nya" hus...

Det är väl oftast vid den kalla årstiden som mössen o råttorna drar sin in för att sen var ute när vår och sommar kommer. Bara att härda ut... Kan inte anticimex eller nån hjälpa er sån ni slipper obehagligheterna? Lycka till och härda ut stanken nån gång försvinner den väl...

• LillTussa

Skaffa kisse som håller dem borta? Har den erfarenheten att möss och råttor inte befinner sig på samma ställe som katter, doften skrämmer dem. Hade problem i stallet (där vi hyr in hästen) förut men efter Torstens och Valles inflytt så är de puts väck! De får gå långt för att jaga råttor nuförtiden..

Men jag hoppas stanken går över snart , det är inte mys direkt!! Förstår dig!

• Flätad

Vi hade en katt när vi bodde på landet men vi hade råttor och möss i massor ändå {#lang_emotions_surprised} Skulle kanske haft fler än en...? Sen kanske det hade varit ännu värre utan vår katt... Vem vet URK!

LillTussa skrev 2009-12-08 09:51:08 följande:
    Skaffa kisse som håller dem borta? Har den erfarenheten att möss och råttor inte befinner sig på samma ställe som katter, doften skrämmer dem. Hade problem i stallet (där vi hyr in hästen) förut men efter Torstens och Valles inflytt så är de puts väck! De får gå långt för att jaga råttor nuförtiden..Men jag hoppas stanken går över snart , det är inte mys direkt!! Förstår dig!
    Skönt som attan att ni blev av med era "inneboende" De är verkligen inga mysiga "husdjur"
  • LillTussa
    Flätad skrev 2009-12-08 10:41:05 följande:
    Vi hade en katt när vi bodde på landet men vi hade råttor och möss i massor ändå  Skulle kanske haft fler än en...? Sen kanske det hade varit ännu värre utan vår katt... Vem vet URK! Skönt som attan att ni blev av med era "inneboende" De är verkligen inga mysiga "husdjur"
    Tja, jag vet i alla fall alla som jag känner som har stallkatter har 2. Varför vet jag inte. Men det gäller ju också att inte övergöda dem med vanlig kattmat heller..
    Nej, de husdjuren slipper jag gärna. OCh bra mycket billigare än Anticimex, lite kattmat, avmaskningsmedel och lite myspys är vad de kräver.. (i för sig så kostar ju veterinär om det skulle behövas men inte lika mycket som Anticimex..)
  • Ruggugglan
    LillTussa skrev 2009-12-08 09:51:08 följande:
    Skaffa kisse som håller dem borta? Har den erfarenheten att möss och råttor inte befinner sig på samma ställe som katter, doften skrämmer dem. Hade problem i stallet (där vi hyr in hästen) förut men efter Torstens och Valles inflytt så är de puts väck! De får gå långt för att jaga råttor nuförtiden.. Men jag hoppas stanken går över snart , det är inte mys direkt!! Förstår dig!
    Det håller jag dock inte med om att det skulle stämma Vi bodde i ett hus på landet och hade 7 katter som jagade mkt. Men vi hade ändå möss i tex. vedskåpet jämte vedspisen.

Däremot så hade vi inte en enda sorkhög på hela gräsmattan och inne hos grannen var det precis proppfullt av högar.
    BF 24 januari.
  • Ruggugglan

När jag var liten så minns jag att mina föräldrar fick ta till anticimex pga alla möss i huset. De lade ut gift. Sedan luktade det död mus ett bra tag! Det gick inte att vistas där pga stanken så vi fick bo hos vänner och släktingar ett tag.

Men jo. Vidrig stank

BF 24 januari.
  • LillTussa

Fragile Flower skrev 2009-12-08 23:37:54 följande:

När jag var liten så minns jag att mina föräldrar fick ta till anticimex pga alla möss i huset. De lade ut gift. Sedan luktade det död mus ett bra tag! Det gick inte att vistas där pga stanken så vi fick bo hos vänner och släktingar ett tag. Men jo. Vidrig stank
    Det slipper man med katt! Den processar även de döda mössen..

Fragile Flower skrev 2009-12-08 23:35:19 följande:
    Det håller jag dock inte med om att det skulle stämma Vi bodde i ett hus på landet och hade 7 katter som jagade mkt. Men vi hade ändå möss i tex. vedskåpet jämte vedspisen. Däremot så hade vi inte en enda sorkhög på hela gräsmattan och inne hos grannen var det precis proppfullt av högar.
    Jaha.. Ja det kanske är olika då.. Men katten är ju en bonus som man kan myspysa med emellanåt också.. Bättre än giftiga anticimexgubbar.. haha
  • Ruggugglan
    LillTussa skrev 2009-12-08 23:43:51 följande:
    Fragile Flower skrev 2009-12-08 23:37:54 följande: Jaha.. Ja det kanske är olika då.. Men katten är ju en bonus som man kan myspysa med emellanåt också.. Bättre än giftiga anticimexgubbar.. haha
    Vi hade katt. Men de tittade på mössen när de sprang förbi och rörde inte en fena! Haha. Så de var inte så arbetsvilliga.

Nja. Är inte lämpligt för en katt att äta gnagare som fått i sig gift. Giftet är ju effektivt eftersom möss inte kräks och resultatet blir att även den döda musen innehåller gift. Det vill säga, äter katten en förgiftad mus så får den också i sig giftet. Därför man aldrig ska lägga ut råttgift i närheten av katter.

Men jag håller med dig om att katter är 100 ggr bättre än anticimex!
    BF 24 januari.
  • LillTussa

Fragile Flower skrev 2009-12-08 23:51:22 följande:

Vi hade katt. Men de tittade på mössen när de sprang förbi och rörde inte en fena! Haha. Så de var inte så arbetsvilliga. Nja. Är inte lämpligt för en katt att äta gnagare som fått i sig gift. Giftet är ju effektivt eftersom möss inte kräks och resultatet blir att även den döda musen innehåller gift. Det vill säga, äter katten en förgiftad mus så får den också i sig giftet. Därför man aldrig ska lägga ut råttgift i närheten av katter. Men jag håller med dig om att katter är 100 ggr bättre än anticimex!
    Nä fy, inge gift i närheten av husdjur! Vår kompis hundvalp fick i sig av misstag råttgift. Det gick bra men fick äta K-vitamin i 3 mån efteråt..
    Ska man lägga ut gift ska man tydligt sätta upp skylt om det.
  • Ruggugglan
    LillTussa skrev 2009-12-08 23:54:22 följande:
    Fragile Flower skrev 2009-12-08 23:51:22 följande: Nä fy, inge gift i närheten av husdjur! Vår kompis hundvalp fick i sig av misstag råttgift. Det gick bra men fick äta K-vitamin i 3 mån efteråt.. Ska man lägga ut gift ska man tydligt sätta upp skylt om det.
    Ja, många bönder lägger ju ut det utan att förvarna eller ens skylta. Vi hade en katt som vi misstänkte hade fått i sig det. Men det vara bara falskalarm tack och lov!
    BF 24 januari.
  • mrsIce

Kontakta anticimex och fråga, det ska tydligen finnas nån typ av påsar att lägga ut för att bli av med lukten.

Vi har fått fällor utställda (med nån typ av gift i) och det har fungerat suveränt. Katter ska tydligen behöva äta upp rätt många möss som ätit av giftet innan det blir farligt för dem och oftast är de inte ens intresserade av att jaga dessa möss eftersom mössen blir slöa av giftet... Så sa anticimex till oss iaf, och det var gratis att få det utställt då det ingick i hemförsäkringen.

• blivande fsk lärare

anticimex ingår väl i de flesta hemförsäkringar, de kommer hit gratis iaf med gift och fällor, men nu åker giftet bort, nu i höst har vi haft flera döda råttor och de lägger sig ofta i hallen med golvvärme, det tog ett tag innan vi provade att stänga av golvvärmen då försvann den värsta lukten... men fyy satan vad jag avskyr den stanken! så nu blir det massa fällor, har jättestort hus och massa möss tydligen...
    så doftljus är ständigt tänt i hallen känns det som....

Svar på tråden Död mus -luktar illa