Inlägg från: Ruggugglan |Visa alla inlägg
  • Ruggugglan

Död mus -luktar illa

LillTussa skrev 2009-12-08 09:51:08 följande:
    Skaffa kisse som håller dem borta? Har den erfarenheten att möss och råttor inte befinner sig på samma ställe som katter, doften skrämmer dem. Hade problem i stallet (där vi hyr in hästen) förut men efter Torstens och Valles inflytt så är de puts väck! De får gå långt för att jaga råttor nuförtiden.. Men jag hoppas stanken går över snart , det är inte mys direkt!! Förstår dig!
    Det håller jag dock inte med om att det skulle stämma Vi bodde i ett hus på landet och hade 7 katter som jagade mkt. Men vi hade ändå möss i tex. vedskåpet jämte vedspisen.

Däremot så hade vi inte en enda sorkhög på hela gräsmattan och inne hos grannen var det precis proppfullt av högar.
    BF 24 januari.
  • Ruggugglan

När jag var liten så minns jag att mina föräldrar fick ta till anticimex pga alla möss i huset. De lade ut gift. Sedan luktade det död mus ett bra tag! Det gick inte att vistas där pga stanken så vi fick bo hos vänner och släktingar ett tag.

Men jo. Vidrig stank

BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    LillTussa skrev 2009-12-08 23:43:51 följande:
    Fragile Flower skrev 2009-12-08 23:37:54 följande: Jaha.. Ja det kanske är olika då.. Men katten är ju en bonus som man kan myspysa med emellanåt också.. Bättre än giftiga anticimexgubbar.. haha
    Vi hade katt. Men de tittade på mössen när de sprang förbi och rörde inte en fena! Haha. Så de var inte så arbetsvilliga.

Nja. Är inte lämpligt för en katt att äta gnagare som fått i sig gift. Giftet är ju effektivt eftersom möss inte kräks och resultatet blir att även den döda musen innehåller gift. Det vill säga, äter katten en förgiftad mus så får den också i sig giftet. Därför man aldrig ska lägga ut råttgift i närheten av katter.

Men jag håller med dig om att katter är 100 ggr bättre än anticimex!
    BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    LillTussa skrev 2009-12-08 23:54:22 följande:
    Fragile Flower skrev 2009-12-08 23:51:22 följande: Nä fy, inge gift i närheten av husdjur! Vår kompis hundvalp fick i sig av misstag råttgift. Det gick bra men fick äta K-vitamin i 3 mån efteråt.. Ska man lägga ut gift ska man tydligt sätta upp skylt om det.
    Ja, många bönder lägger ju ut det utan att förvarna eller ens skylta. Vi hade en katt som vi misstänkte hade fått i sig det. Men det vara bara falskalarm tack och lov!
    BF 24 januari.
Svar på tråden Död mus -luktar illa