• barnav1967

Trött på den feminism.

Börjar du också bli trött på det militanta feministerna som härjar i landet och flera även här på fl. Vi som är för jämstäldhet för bägge parter är nog det i alla fall. Tjatet om patriarkat som beviserligen inte finns sedan många år i Sverige har tröttat ut oss killar som får höra det till leda. Sprang på en sida nyss som heter FeminismNEJ/KvinnorJA, den fick mej att slratta gott!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Trött på den feminism.
  • fruis

Patriarkat finns inte i Sverige? Wake up, smell the coffee!

• barnav1967
    fruis skrev 2009-12-08 08:52:57 följande:
    Patriarkat finns inte i Sverige? Wake up, smell the coffee!
    Om du vet vad patriarkat innebär så kan du väl berätta vad som finns kvar av det i dagens samhälle!
  • barnav1967

Från Wikipedia:
    Patriarkat är i viss genusforskning och i vissa feministiska inriktingar (framför allt i radikalfeministisk teori) ett system som ger män makt på kvinnors bekostnad. I mer preciserad betydelse kan det handla om vissa män, framför allt fäder och/eller äldre män. Exakt vad patriarkatet innebär skiljer sig åt mellan olika tankeskolor. Se även könsmaktsordning.

Begreppet har kritiserats som alldeles för endimensionellt av intersektionella teoretiker, som menar att andra hierarkier också måste tas hänsyn till.

• fruis

Ett litet exempel är den vanligaste invändningen mot att se till att könsfördelningen på en arbetsplats eller i en styrelse är jämnt fördelad. "Man ska inte väljas in bara för att man är kvinna". Att man ens kommer på att säga så visar ju hur färgad man är av att kvinnor inte förväntas ha samma kompetens utan enbart kan väljas in för att snygga till siffrorna.

Samma exempel kan appliceras på förskolevärlden men då tvärtom. Där tror jag att en hel del människor tycker att det är bra att det kommer män till förskolan, oavsett deras kompetens.

Sanningen som jag ser den är att det redan finns en väldig massa kvinnor som har rätt kompetens men som inte blir invalda ändå. Dels för att de inte anses ha samma kunskaper (och här förlitar man sig inte på objektiva fakta alla gånger), dels för att de inte släpps in i rätt nätverk.

Jag tror såklart inte att patriarkatet är en sammansvärjning av världens män men det är en känslomässig värdering som vi alla bär på mer eller mindre omedvetet. Vi är alla "offer" för den, det är inte någonting vi har valt själva utan fötts in i. Det krävs lite arbete för att utmana en omedveten värdering. Det kan synas som om värderingen inte ens finns men börjar man tänka på den kan man se mönster lite varstans.

Jag tyckte också att Sverige var ett jämställt land tills jag fick barn. Då började jag få upp ögonen för hur långt kvar vi har i Sverige. Det finns oändligt mycket av läpparnas bekännelse men inte så mycket som jag skulle önska praktiskt uttryck för äkta jämställdhet.

• Mentat
    fruis skrev 2009-12-08 09:13:28 följande:
    Jag tyckte också att Sverige var ett jämställt land tills jag fick barn. Då började jag få upp ögonen för hur långt kvar vi har i Sverige. Det finns oändligt mycket av läpparnas bekännelse men inte så mycket som jag skulle önska praktiskt uttryck för äkta jämställdhet.
    Helt rätt, jag antar att det var det faktum att barnbidraget enligt lag går till kvinnan som öppnade ögonen på dig? När man har lagstiftad könsdiskriminering kan man ju inte kalla samhället jämställt.
  • fruis
    Mentat skrev 2009-12-08 09:15:49 följande:
    Helt rätt, jag antar att det var det faktum att barnbidraget enligt lag går till kvinnan som öppnade ögonen på dig? När man har lagstiftad könsdiskriminering kan man ju inte kalla samhället jämställt.
    Det är ett utmärkt exempel på att Sverige inte är jämställt, ja.
  • barnav1967
    Ett litet exempel är den vanligaste invändningen mot att se till att könsfördelningen på en arbetsplats eller i en styrelse är jämnt fördelad. "Man ska inte väljas in bara för att man är kvinna". Att man ens kommer på att säga så visar ju hur färgad man är av att kvinnor inte förväntas ha samma kompetens utan enbart kan väljas in för att snygga till siffrorna.Samma exempel kan appliceras på förskolevärlden men då tvärtom. Där tror jag att en hel del människor tycker att det är bra att det kommer män till förskolan, oavsett deras kompetens.
    Det beror på att kvinnorna i det flesta fall inte har samma kompetens, jag tror att det kommer att jämnas ut mer och mer med tiden. INTE med hjälp av att man skall tvinga företag att kvotera in fler kvinnor.

När det gäller förskolan så lyckades ju folket skrämma bort det flesta manliga från förskolans värld då pedofildebatten härjade som värst i slutet av 90-talet. Alla killar som jobbade inom förskolan var ju presumtiva pedofiler....
  • Freddan
    Ett litet exempel är den vanligaste invändningen mot att se till att könsfördelningen på en arbetsplats eller i en styrelse är jämnt fördelad. "Man ska inte väljas in bara för att man är kvinna". Att man ens kommer på att säga så visar ju hur färgad man är av att kvinnor inte förväntas ha samma kompetens utan enbart kan väljas in för att snygga till siffrorna.
    Jag skulle aldrig komma på tanken att välja in en kvinna i vår styrelse enbart baserat på att hon är kvinna. Hon skulle däremot bli invald om hon hade tillräckligt bra meriter, alternativt att ett kvinnligt perspektiv i styrelsen skulle vara intressant. Det har absolut inte att göra med min uppfattning av kvinnors kompetens. Många av våra politiker på vänsterkanten däremot vill att kvinnor ska väljas in i styrelser enbart baserat på det faktum att de är kvinnor och för att siffrorna ska snyggas till.
  • fruis
    barnav1967 skrev 2009-12-08 09:26:04 följande:
    Det beror på att kvinnorna i det flesta fall inte har samma kompetens, jag tror att det kommer att jämnas ut mer och mer med tiden. INTE med hjälp av att man skall tvinga företag att kvotera in fler kvinnor.
    Det är just det här jag vill utmana. Jag är nämligen inte alls säker på att kvinnor i de flesta fall inte har samma kompetens. Jag skulle hävda att det finns många kvinnor med samma kompetens men som inte kommer fram för att de inte känner rätt personer. De finns nämligen inte med i de manliga nätverken. Det vanligaste är att anställa/anlita personer man känner till och eftersom de män som sitter i styrelser inte känner till dessa kvinnor blir de inte heller tillfrågade.

Det finns också statistik som visar att företag som har en jämnare könsfördelning i sina styrelser också har större lönsamhet så det finns alla skäl i världen för företag att se över sina styrelser och frivilligt se till att jämna ut balansen.
  • fruis
    Freddan skrev 2009-12-08 09:32:59 följande:
    Jag skulle aldrig komma på tanken att välja in en kvinna i vår styrelse enbart baserat på att hon är kvinna. Hon skulle däremot bli invald om hon hade tillräckligt bra meriter, alternativt att ett kvinnligt perspektiv i styrelsen skulle vara intressant. Det har absolut inte att göra med min uppfattning av kvinnors kompetens. Många av våra politiker på vänsterkanten däremot vill att kvinnor ska väljas in i styrelser enbart baserat på det faktum att de är kvinnor och för att siffrorna ska snyggas till.
    Hur menar du nu? Att en kvinna skulle bli invald för att ge ett litet pittoreskt perspektiv från en minoritet? Som sagt, patriarkatet lever i allra högsta grad även i Sverige.
Svar på tråden Trött på den feminism.